English

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون مطرح کرد؛

پنج راهکار محبوبیت والدین در نگاه فرزندان

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت محبوب شدن والدین برای فرزندان را عامل تأثیرگذاری بر آنها دانست و گفت: اگر می‌خواهیم محبوب فرزندان خود شویم باید امرونهی‌مان را کم کنیم، با فرزندان خود مهربان باشیم، به نیازهای حقیقی فرزندان توجه کنیم، اختلافات خود را در حضور فرزندان بروز ندهیم و برای ارتباط و حرف‌زدن با فرزندان خود وقت بگذاریم.

پنج راهکار محبوبیت والدین در نگاه فرزندان

، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علیرضا تراشیون در سخنرانی محفل معارفی شنبه‌شب حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در مسیر رشد و تعالی و تربیت و ایمان یک کلیدواژه مهم به نام محبت وجود دارد، اظهار کرد: انسان‌ها وقتی کسی را دوست دارند حرف‌شنوی و تبعیتشان از او بیشتر است؛ بنابراین مربی باید محبوبیت داشته باشد تا اثرگذار باشد.

 وی با اشاره به گلایه برخی والدین به‌خاطر عدم حرف‌شنوی فرزندان از آنها گفت: یکی از دلایل مهم عدم حرف‌شنوی فرزندان از والدین این است که نتوانستند محبوب فرزندان خود شوند؛ امروز بچه‌ها بیش از اینکه با والدین خود همراه باشند با رسانه‌ها و بازی‌های کامپیوتری همراه هستند و امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند انسان‌ها بر مرام و منش همنشینان خود هستند.

 استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امروز نظام خانواده‌های ما به دلیل مشغله‌ها فراوان و بی‌حوصلگی با فرزندان دچار اختلال شده است گفت: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای هر انسان آرامش است و بچه‌ها ما این آرامش را از ما نمی‌گیرند؛ بلکه از تلویزیون و رسانه می‌گیرند.

 وی با تأکید بر اینکه بچه‌ها باید در کنار والدین دلخوشی داشته باشند، گفت: امروز گاهی اوقات پدر مادرها در حد نیازهای زیستی فرزندان خود تلاش می‌کنند و به نیازهای فرازیستی بچه‌ها مانند احترام، محبت و همراهی توجه ندارند.

 تراشیون ابراز کرد: یکی از حکماً چنین می‌گوید که پدر موفق کسی است که وقتی وارد خانه شود؛ مانند بچه‌ها با بچه خود بازی کند و بیرون خانه انسان باوقار و سنگینی باشد؛ ولی ما گاهی برعکس عمل می‌کنیم و بگو و بخندمان برای بیرون و وقار و سنگینی‌مان در خانه است.

 وی گفت: پیامبر (ص) می‌فرمایند وقتی مردی اهل خانه‌اش را خوشحال می‌کند و به تعبیر روایات ادخال سرور می‌کند خداوند ملکی را می‌آفریند که تا روز قیامت برای او طلب غفران و بخشش می‌کند.

 استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما در خانه به موجودات جدی، خسته و بی‌روح تبدیل شده‌ایم گفت: بچه‌های ما به نشاط و بازی نیاز دارند و وقتی با ما همراه نشوند با تلویزیون و بازی‌ها همراه می‌شوند؛ وقتی روایات اهل‌بیت (ع) را ملاحظه می‌کنیم می‌بینیم که اهل‌بیت نظام و محدوده خانه را فضای لطیف و پر عاطفه و شاداب ترسیم می‌کنند.

 وی با بیان اینکه برخی از ما ادعای اسلام می‌کنیم؛ ولی اسلامی زندگی نمی‌کنیم، افزود: اسلام می‌گوید بچه باید با پدر و مادر همراه شود و در محیطی زندگی کند که پدر و مادر آن را آکنده از محبت، مهر و دوستی کرده باشند؛ اینکه فرزندمان رفیق‌باز می‌شود و با یک گوشه چشمی به سراغ جنس مخالف می‌رود باید دید که والدین در خانه چگونه با او رفتار کرده‌اند.

 تراشیون تصریح کرد: اگر منظومه روایات حوزه خانواده را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم می‌بینیم که محیط خانه باید شاداب‌ترین محیط روی کره زمین باشد و توصیه به بگوبخند شده است تا فرزندان همراه ما باشند و از رفتارهای خوب ما الگو بگیرند و در کنار ما نمازخوان و اهل رعایت اخلاقیات شوند.

 وی با اشاره به راهکارهای محبوب‌شدن پدر و مادرها در محیط خانه گفت: اولین نکته این است که امر و نهی‌ها را کم کنیم، سرزنش‌ها را کم کنیم، نصیحت‌های مکرر و مداوم نداشته باشم، تذکرات مداوم نداشته باشم و کلام خود را مدیریت کنیم؛ گاهی اوقات نصیحت به‌جای این که تربیت کند ضد تربیت است و نباید این کار را انجام دهیم.

 کارشناس مسائل تربیتی با تأکید بر اینکه هنر تربیت این نیست که مدام بچه را نصیحت کنیم گفت: در یک تعبیر می‌گویند تربیت روشن‌کردن و نشان‌دادن مسیر است نه بکسل کردن و به دنبال خود کشاندن؛ بنابراین اگر بچه را در یک محیط خوب قرار دهیم آسیبی نمی‌بیند.

 وی دومین عامل محبوبیت را مهربان بودن دانست و گفت: پدر و مادر باید در خانه مهربانی کنند و در روایت داریم که والدین باید مهربان‌ترین فرد نسبت به اهل خانه خود باشند.

 تراشیون گفت: سومین عامل محبوبیت توجه به نیازهای حقیقی فرزندان مانند نیاز به تفریح یا نیاز به شنیدن حرف او است؛ باید برای پاسخ‌دادن به نیازهای فرزندان وقت صرف کرد و گاهی پول خرج کرد و جالب این است که این ضمانت شده است و یکی از مواردی که در روایات داریم که خدا روزی را زیاد می‌کند برای کسی است که برای رفع نیاز فرزندان و خانواده خود خرج می‌کند و بخل نمی‌ورزد.

 وی افزود: چهارمین عامل محبوبیت هم این است که پدر و مادر اختلافات خود را در حضور فرزندان بروز ندهند؛ زیرا وقتی اختلافات را در حضور فرزندان بروز می‌دهیم فرزندان والدین خود را افراد ناتوان می‌بیند.

 استاد حوزه علمیه گفت: یکی دیگر از راه‌های محبوبیت والدین در نزد فرزندان این است که برای فرزند خود وقت اختصاصی بگذارند و با فرزندان خود صحبت کنند؛ یکی از زیباترین زمان‌های زندگی انسان زمانی است که انسان با فرزند خود صحبت می‌کند و باید از این فرصت استفاده کنیم؛ گاهی اوقات انگار پدر با فرزند خود غریبه است و اصلاً فرزند خود را نمی‌شناسد درحالی‌که اگر ما با فرزند خود وقت نگذاریم فرزندمان با دیگران وقت خواهد گذاشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه