English

طلاب باید به گونه‌ای رفتار کنند که آموزنده باشند

یکی از مراجع تقلید گفت: طلاب و روحانیون باید به گونه‌ای رفتار کنند که سیره ، سنت ، کردار گفتار و طرز حرف زدن و راه رفتن آنها آموزنده باشد، باید هم معلم بود و هم مزکّی، هم محقق بود و هم متحقق، هم ، عالم و هم معلم اخلاق بود.

طلاب باید به گونه‌ای رفتار کنند که آموزنده باشند
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ، ضمن تشکر از زحمات مجمع نمایندگان برای طلاب و روحانیون بیان داشت: محقق کارهای علمی حوزه را انجام می‌دهد، خوب درس می‌دهد، تالیف می‌کند، اما از محقق به تنهایی کاری ساخته نیست که بتواند نظام را مستقر کند و پیوند بین نظام و مردم برقرار کرده تا جامعه نلغزد و هیچ دشمنی نتواند جامعه و مردم را متزلزل کند، بلکه باید علاوه بر محقق شدن، متحقق نیز بشویم. برنامه اصلی حوزه، هم تربیت محقق است که اساتید خوب داشته باشد و هم تربیت متحقق است که مردان بزرگ و وارسته‌ای داشته باشد.

وی اضافه کرد: قرآن کریم نیز بر این دو مورد تاکید می فرماید ﴿یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ﴾ محقق شدن در مباحث علمی است، متحقق شدن در مباحث عملی که مربوط به بزرگواری، کرامت و ادب در رفتار و گفتار است.

این مرجع تقلید گفت: طلاب و روحانیون باید به گونه‌ای رفتار کنند که سیره ، سنت ، کردار گفتار و طرز حرف زدن و راه رفتن آنها آموزنده باشد، باید هم معلم بود و هم مزکّی، هم محقق بود و هم متحقق، هم ، عالم و هم معلم اخلاق بود.

آیت الله جوادی آملی افزود: ما در زیارت آل یاسین می خوانیم که «السَّلاَمُ عَلَیْکَ حینَ تَقُومُ السَّلاَمُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْعُدُ السَّلاَمُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْرَأُ وَ تُبَیِّنُ‏» اگر ما چنین امامی داریم که به قیام و قعود او سلام می فرستیم نه اینکه مثلا به نماز شب تو سلام، این یک بحث تربیتی هم دارد که باید خودمان نیز اینگونه باشیم، یعنی اینقدر پاک و پاکیزه هستی که راه رفتن و ایستادن و حرف زدن تو، برای ما درس است و به آن صلوات می‌فرستیم.

وی با تاکید بر اینکه سیره و سنت علما باید آموزنده باشد، اظهار داشت: صرف اینکه روحانی انسان خوبی باشد، مشکلی را حل نمی‌کند، بزرگان گفته‌اند «مَنْ لا یَنفَعُکَ لَحظُهُ لا یَنفَعُکَ لَفظُه»؛ عالمی که دیدن او انسان را عوض نکند و به حال انسان نافع نباشد، لفظ و سخن او هم اثرگذار نیست، روحانیون باید هم عالم باشند و هم عامل تا حرفشان در جامعه اثر بگذارد، باید آنها ستون طیب و طهارت باشند تا جامعه تکان نخورد و در خطرات و فتنه‌ها به آنها مراجعه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه