English

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

چالش جدی بخش کشاورزی تبدیل شدن زمین به کالای سرمایه‌ای و تغییر کاربری است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تبدیل شدن زمین به کالای سرمایه‌ای و تغییر کاربری زمین‌های زراغی و باغی، با نابودی خاک و از بین بردن فرصت تولید محصول به چالش جدی برای بخش کشاورزی تبدیل شده‌است.

چالش جدی بخش کشاورزی تبدیل شدن زمین به کالای سرمایه‌ای و تغییر کاربری است
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، صفدر نیازی روز شنبه در آیین گرامیداشت روز خاک در سالن‌ همایش‌های اتاق بازرگانی قم ، بیان داشت: واقعیت این است که در سال‌های گذشته در خصوص آب اقدام‌های خوبی انجام شده‌ اما در حوزه حفاظت از خاک اقدام‌های لازم صورت نگرفته‌است.

وی با اشاره به این که آسیب‌های وارد شده به خاک یکباره خود را نشان می‌دهد،‌ افزود: خاک بسیار مهم است، اگر دنیای آب در اختیارمان باشد، اما خاک مناسب نداشته باشیم، نمی‌توانیم محصولات کشاورزی مورد نیازمان را تولید کنیم و تامین امنیت غذایی با مشکل مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله آسیب‌های جدی در بحث خاک، کم شدن ماده عالی، شور شدن و فرسایش خاک است، در همین رابطه برای حفاظت بهتر از خاک ما باید بر اساس قانون نقشه خاک شناسی و وضعیت حاصلخیزی آن را در مناطق مختلف داشته باشیم.

نیازی گفت: این کار بسیار سنگین است و به میلیاردها تومان اعتبار و میلیون‌ها نمونه‌برداری نیاز دارد که البته بر اساس قانون تکلیف است و باید با مشارکت بخش خصوصی و بهره‌برداران در مناطق مختلف کشور و از جمله استان قم انجام شود.

وی با تاکید بر این که تهیه نقشه مطالعات خاک‌شناسی و بررسی وضعیت حاصلخیری آن برای موفقیت در اجرای طرح‌های کشاورزی ضروری است، افزود: وقتی هزینه تولید محصولات کشاورزی بالاست، ما باید قبل از شروع کار بدانیم در چه خاکی می‌توانیم بهترین کشت را داشته باشیم.

وی ادامه داد: آنقدر فعالیت‌های ترویجی باید در این موضوع صورت گیرد تا کشاورزان به این نتیجه برسند که داشتن نقشه مطالعات خاک و بررسی وضعیت حاصلخیزی آن برای تولید محصول ضروری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه