English

آیت الله تحریری تبیین نمود؛

حکمت سلام‌دادن به اهل‌بیت علیهم‌السلام در زیارت‌نامه

آیت‌الله تحریری به حکمت سلام‌دادن در زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به انبیای الهی اشاره و آن را توجه به حقیقت احیاگری حرکت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در راستای احیاگری انبیای الهی دانست و گفت: سلام‌دادن به اهل‌بیت علیهم‌السلام، اتصال به پاک‌ترین انسان‌ها برای رهایی از آلودگی‌های اعتقادی، اخلاقی و پلیدی‌های شئون گوناگون زندگی است.

حکمت سلام‌دادن به اهل‌بیت علیهم‌السلام در زیارت‌نامه

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت‌الله تحریری شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن اشاره به برکات مضجع شریف بانوی کرامت در شهر مقدس قم، تأسیس حوزه‌های علمیه، پیروزی انقلاب اسلامی و به‌تبع آن نشر معارف نورانی اسلام از قم در سرتاسر عالم را از مهم‌ترین آثار این مضجع شریف دانست و اظهار داشت: گفتمان اهل بیتی شهر قم به برکت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها تأثیر بسزایی بر حرکت‌های گوناگون مصلحانه و خداجویانه امت اسلامی داشته است.

 وی در ادامه به فرازهایی از زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها اشاره نمود و با بیان این که یکی از جنبه‌های بیان فضیلت و فضائل حضرت معصومه زیارت‌نامه‌ای است که از امام رضا علیه‌السلام نقل شده است، اظهار داشت: سلام به پیامبران اولوالعزم بیانگر پیوند خاص حرکت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها با حرکت تمام انبیا و در راستای احیای حرکت‌های احیاگر انبیای الهی در جوامع بشری است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که حرکت انبیای الهی در مسیر توجه دادن انسان به رهبری الهی است، یادآور شد: قرآن کریم در آیه ۳۵ سوره یونس می‌فرمایند؛ «أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدَى فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ»، انسان برای رهنمون‌شدن به سعادت ابدی باید بخش‌بخش زندگی خود را با رهبران الهی گره بزند.

 وی افزود: انسان در جامعه بشری و در نظام دنیایی با الگوها و شاخصه‌هایی حرکت می‌کند؛ آن الگو باید امام به حق باشد که از جانب خدایی که همه عالم بالاخص انسان را برای هدایت به‌سوی خودش آفریده است؛ هدایت انسان به طور خاص در پرتو انسان‌های شایسته‌ای است که از نظر روحی و ظرفیت وجودی با عالم غیب ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی دارند و راه و روش زندگی واقعی را از خدای حیات‌بخش می‌گیرند و به بشر ارائه می‌دهند؛ در پرتو ارائه این راه و روش حیات‌بخش و به‌کاربستن آن، انسان به آن حیات واقعی نائل می‌آید.

 آیت‌الله تحریری ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی با بیان این که قرآن کریم می‌فرماید، وقتی در وادی ارتباط ایمانی با خدای متعال و دین الهی قرار می‌گیرید، دعوت خدا و رسول را اجابت کنید که شما را می‌خواند تا زنده کند، خاطرنشان کرد: جایگاه انبیای الهی مخصوصاً انبیای اولوالعزم جایگاه پیاده‌کردن دین الهی است که در سوره مبارکه شوری پنج دین الهی را با پنج پیامبر الهی بیان می‌کند.

 وی با بیان این که قرآن کریم هدف شریعت‌ها را اقامه دین ذکر می‌کند، اظهار داشت: دین روش زندگی واقعی انسان برای به‌کارگیری در ابعاد گوناگون زیست بشری به‌ویژه در ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است؛ چه چیزی برای انسان ارزشمندتر از این که در اداره زندگی دنیایی، تحت لوای این چنین انسان‌هایی قرار گیرد که لحظه‌ای از هوای نفس تبعیت نمی‌کنند و همواره گوش و چشم را به عالم غیب رهنمون ساخته، آنها را در زندگی خود پیاده می‌کنند.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر به ندای «لا الله الا الله» فلسطینیان در جهان اشاره و آن را ادامه و تجلی شعار اسلام‌خواهی انقلاب اسلامی در جهان دانست و اذعان داشت: دشمنان اسلام با اسلام راستین مخالف هستند؛ چرا که نقشه‌های گوناگون مستبدان برای استعمار سرزمین‌ها و ازبین‌بردن دین حقیقی را برملا می‌سازد و انسان را از یوغ تسلط چندجانبه استکبار جهانی رها می‌سازد.

 آیت‌الله تحریری در ادامه به حکمت سلام‌دادن در زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به انبیای الهی اشاره و آن را توجه به حقیقت احیاگری حرکت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در راستای احیاگری انبیای الهی بالاخص نبی بزرگوار اسلام دانست و اذعان داشت: سلام به ۱۳ معصوم علیهم‌السلام در این زیارت‌نامه، توجه دادن انسان به ادامه حرکت نبوی در احیاگری بشریت است.

 وی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را نماینده اولیای الهی در این نقطه از زمین دانست که زیارت عارفا بحق‌های ایشان انسان را سعادتمند می‌سازد، تصریح کرد: زیارت عارفا بحقها در گرو کسب شناخت‌ها نسبت به حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها است، زندگی کوتاه این بانوی کرامت که در راستای حرکت تمام انبیای الهی است، بسیار پربرکت بود.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت فهم مکتب نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام و جریان‌سازی آن در فرازهای مختلف سبک زندگی تأکید و تصریح نمود: حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها هیچگاه با خلفای جور که از مسیر اسلام حقیقی منحرف بودند، سازش نکرد و همواره در راستای دعوت و حمایت از امام به حقش حرکت نمود.

 وی به معانی سلام در معارف الهی اشاره و با بیان این که آیات قرآن بحث سلام را با تأویلات مختلفی موردتوجه قرار داده‌اند، خاطرنشان کرد: در آموزه‌های دینی دستورات بی‌شماری برای سلام‌دادن انسان برای محیط‌های مختلف تبیین شده است؛ چرا که سلام یکی از اسماء ذات اقدس الهی است.

 آیت‌الله تحریری در بخش پایانی سخنان خود سلام‌دادن به اهل‌بیت علیهم‌السلام را اتصال به پاک‌ترین انسان‌ها برای رهایی از آلودگی‌های اعتقادی، اخلاقی و پلیدی‌های شئون گوناگون زندگی دانست و یادآور شد: انبیای الهی از همه آلودگی‌ها مبرا بوده، سلام به ایشان اظهار اعتقاد به عصمت ایشان از همه آلودگی‌هاست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه