English

لزوم ساماندهی دست انداز و چاله‌های شهری و سرعت گیرهای متعدد قم

رانندگان قمی با عبور از روی سرعت‌گیرهای بدون رنگ و نشانه می‌توانند فرصتی داشته باشند برای یک پرش واقعی!

لزوم ساماندهی دست انداز و چاله‌های شهری و سرعت گیرهای متعدد قم

خبرگزاری موج قم؛ به گواهی شهروندان قمی، خیابان‌های اصلی و شلوغ قم پر از دست‌انداز، سرعت گیر و  پستی و بلندی‌ حاصل از روکش‌ غیر استاندارد است.

مردم قم برای رانندگی در خیابان‌های قم باید مهارت خیلی بالایی را داشته باشند وگرنه به یک ماه نرسیده جلوبندی و موتور ماشینشان از بین می‌رود.

 دست انداز و چاله‌ها منحصر به خیابان‌های قدیمی نیست

خیابان‌های قم  پر از چاله و چوله است شرکت‌های آب، برق، مخابرات و گاز در حفاری خیابان‌ها ترمیم آن دقت لازم را بخرج نمی‌دهند، چرا که شاهد آن هستیم، این شرکت‌ها بعد از اتمام عملیات عمرانی خود آسفالت جدید را بالاتر از سطح آسفالت قبلی روکش می‌کنند؛ و با این کار به فاصله هر چند متر یک دست انداز ایجاد می‌کنند.

خیابان‌های مناطق حاشیه و محروم قم هم دست انداز و سرعت گیرهای متعددی دارند

 تمام اهالی و کسبه مناطق حاشیه نشین نیروگاه از پستی بلندی‌ها و سرعت گیرهای متعدد این مناطق می‌گویند: آسفالت این قسمت از شهر فرسوده و پر از پستی و بلندی شده و نیاز به روکش کامل دارد.

این معابر که یکی از راه‌های پرتردد شهر است حواث رانندگی زیادی برای اهالی ایجاد کرده است.

سرعت‌گیرهای غیر استانداردی در سطح این خیابان‌ها وجود دارد که تنها زمانی قابل مشاهده است که دیگر امکان کم‌کردن سرعت وجود ندارد و این سرعت‌گیرها سالانه خسارت زیادی به شهروندان وارد می‌کند، در این اوضاع اقتصادی ساکنین این مناطق محروم و کم برخوردار توانایی مالی تعمیر ماشین خود را آن هم در طول یک ماه ندارند.

سرلک از اهالی این منطقه می‌گوید: با توجه به قدمت کم اینجا، وضعیت آسفالت نامطلوب بوده و پر از چاله و پستی و بلندی است.

وی ادامه می‌دهد: بارها شاهد این بوده‌ام که مردم در هنگام رانندگی بدلیل برخورد با این نواحی دچار تصادف شده‌اند و متضرر شده‌اند، این موضوع باید از طرف دولت به طور جدی بررسی و رسیدگی شود.

شوری خاک، سبب تخریب آسفالت می‌شود

معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ضمن اشاره به نوسازی و بهسازی آسفالت معابر گفت: شهرداری قم در بازسازی تعمیرات کلی و جزیی و رفع چاله و پستی بلندی معابر همیشه به موقع اقدام می‌کند.

سعید عزیزنژاد با بیان اینکه شهروندان توقع بهسازی معابر را دارند، ادامه داد: معابر شهر بر اثر حفاری‌های شرکت‌های آب و فاضلاب، برق، مخابرات ، آب گرفتگی، سرما و گرما دچار تخلخل و نقصان می‌شود که جبران آن هزینه‌بر و زمان‌بر است.

عزیزی با اشاره به شوری خاک قم افزود: شوری خاک عمر آسفالت را کم می‌کند؛ برای کاهش اثرات شوری خاک لایه‌ها و مصالح سنگین در زیرسازی آسفالت کار می‌شود، اما در زمان آب‌گرفتگی معابر شوری خاک به لایه‌های بالا منتقل شده و موجب آسیب رسیدن به آن خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیشتر آسیب دید‌گی‌ها ناشی از حفاری شرکت‌های خدمات‌رسان است، گفت: این شرکت‌ها موظف هستند محل حفاری را آسفالت کنند.

احداث کارخانه تولید آسفالت در قم

یکی از مشکلات شهرداری قم در گذشته تهیه قیر بود؛ در گذشته شهرداری از وزارت کشور قیر یارانه‌ای تهیه می‌کرد اما با خارج شدن قیر از سبد یارانه‌ای دولت و افزایش 10 برابری قیمت آن شهرداری ناگزیر از خرید قیر در بورس و با قیمت نقد است. 

کلنگ کارخانه تولید آسفالت قم در خرداد‌ماه پارسال به عنوان یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های کشور به ‌زمین‌زده شد، این کارخانه با مشارکت کشور آلمان و سوئیس منحصربه فردترین آسفالت کشور را تولید می‌کند.

به گفته مدیر عامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم کارخانه آسفالت قم ظرفیت تولید 240 تن آسفالت در ساعت را خواهد داشت؛ استفاده از قیرهای پلیمری و تراشه‌های آسفالت از قابلیت‌های این کارخانه است.

گفتمان درباره سرعت گیر در یک کلانشهر شاید از بسیاری، مشکلاتی که این روزها قم با آن سر در گریبان است پیش پا افتاده‌تر باشد اما برای به وجود آمدن شهری عاری از معضلات شاید بهتر باشد اگر قدرت رفع موانع بزرگ را نداریم لااقل قدم‌هایی در برطرف کردن معضلاتی برداریم که به طور روزمره مردم را درگیر کرده است.

برخی از شهروندان قمی با ابراز نارضایتی از نبود آسفالت و پیاده‌روی مناسب در مناطق مختلف این شهر، در انتظار ساماندهی معابر، پیاده روها و خیابان‌های این شهر هستند.

با رصد مشکلات شهری کلانشهر قم می‌توانید سرعت گیرها را یکی از این معضلات بدانید، قم به خاطر جمعیت بالا و رجوع همیشگی زائران، پر است از خیابان‌هایی که خودروها مدام از آن در حال عبور و مرور هستند اما تمام آسفالت‌های این کلانشهر به دلیل قدمت چندین ساله و فرسودگی دچار مشکل هستند، جاده‌های شهری آن پر است از چاله‌هایی که رانندگان مدام از آن نالانند، اما این فقط گوشه‌ای از معضلات خیابان‌های این کلانشهر است، در کنار آن بسیاری از این سرعت گیرها آنقدر نزدیک به هم احداث شده که به ذهن می‌آورد کسی قصد مدام متوقف کردن خودروها را داشته تا سربه سر آن‌ها بگذارد، همین نزدیک بودن آن‌ها بار ترافیک شهری را زیاد می‌کند و از نظر روانی نیز برروی رانندگان تاثیر منفی دارد، از این‌ها که بگذریم هستند سرعت گیرهایی که خود مشکلی ندارند اما سطح یکدست آنها بدون هیچ علامت مشخص و رنگی باعث می‌شود به چشم رانندگان نیاید و متاسفانه جلوتر از آن‌ها هیچ تابلویی وجود ندارد تا به شما بگوید؛ «به سرعت گیر نزدیک می‌شوید».

یکی از شهروندان که دوبار آسیب جدی از این دست اندازها دیده به خبرنگار رسانه موج توضیح می‌دهد: وقتی از روی سرعت‌گیر خیابانی که نامناسب است رد می‌شدم سر فرزندم چنان به سقف برخورد کرد که تا چندروز حال خوبی نداشت،  یکبار هم کم کردن سرعت نرسیده به یکی از دست اندازهای باعث درگیری‌ام با خودروی پشت سری شد چون عجله داشت و سرعت‌گیر را ندیده بود مرا مقصر تلف شدن وقتش می‌دید که البته به اشتباه خود پی‌برد و مسئله خاتمه یافت.

تاثیر دراز مدت دست اندازها بر خودروها

در این مورد با یک مهندس مکانیک صحبت می‌کنم، و از او می‌خواهم به زبان ساده بگوید، آیا مشکلی از این دست اندازها گریبان خودروها را می‌گیرد؟

او با اشاره به اینکه اکثر خودروها فقط به یک دلیل برای تعمیر به مکانیکی‌ها برده نمی‌شوند، تاکید می‌کند: مسلما شکل این سرعت‌گیرها بر روی خودروها تاثیر مخرب دارد اما این تاثیرات در دراز مدت روی دستگاه نمود پیدا می‌کند و این است که در معرض اتهام مستقیم قرار نمی‌گیرند، قطعات زیرین خودروها به مرور زمان فرسوده می‌شوند و با نامناسب بودن خیابان‌ها و دست اندازها روند فرسودگی آن‌ها تسریع می‌یابد.

رفع مشکلات مستلزم برنامه‌ریزی شهری است

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر درباره سرعت‌گیرهای شهری عنوان می‌کند: اینکه دست اندازها در شهر قم نامناسب هستند درست است و تلاش ما بر این است با توجه به یک برنامه‌ریزی شهری این مشکلات و موانع برطرف شود.

حسن مالک نژاد از اشکالات زیاد سیستم شهری در زمان تحویل گرفتن شورا و شهرداری می‌گوید: طی چند ماه و یک زمان کوتاه نمی‌توان تمام مشکلات را برطرف کرد و باید زمان بیشتری داده شود، خرابی‌های زیادی در زمینه‌های مختلف داریم که حل کردن آن‌ها مستلزم زمان است اما با توجه به توانمندی‌های شهرداری امیدواریم این مشکلات حل شود.

او در مورد حل مسئله دست‌اندازهای شهری تصریح می‌کند: این نکته از نظر ما دور نمانده و با برنامه‌ریزی‌هایی که در این مورد انجام شده، می‌توانیم با روکش آسفالت این دست انداز ها را بهینه کنیم تا استارت‌های اولیه را زده باشیم.

امید است با همکاری دستگاه‌های مختلف و استفاده از تجهیزات برای بهبود معابر شهر و ایجاد وضعیت مطلوب اقدامی اساسی شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه