English

تدوین برنامه جامع در حوزه فرهنگ با به میدان آمدن تمامی دستگاه‌ها و نهادها لازم است

شهردار قم گفت: تدوین برنامه جامع در حوزه فرهنگ با به میدان آمدن تمامی دستگاه‌ها و نهادها لازم است.

تدوین برنامه جامع در حوزه فرهنگ با به میدان آمدن تمامی دستگاه‌ها و نهادها لازم است

به گزارش خبرگزاری موج قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در دیدار با رئیس ستاد کنگره شهدای استان قم با تأکید بر لزوم توجه و استفاده از نمادهای مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت در فضاسازی شهر اظهار داشت: باید با گسترش خانه موزه شهدا، این اماکن به کانون‌های فرهنگی شهر تبدیل شود و علاوه بر سبک زندگی و معارف ۸ سال دفاع مقدس مسائل و چالش‌های دیگر فرهنگی نیز برای جوانان تبیین شود.

وی در توضیحاتی به بهره‌برداری از خانه موزه‌ شهیدان زین‌الدین در سال گذشته و برنامه‌های سال جاری شهرداری قم برای احداث دیگر خانه موزه شهدا اشاره کرد و افزود: در این حوزه کارهای زیادی می‌توان انجام داد و هنوز به بسیاری از مسائل حوزه جنگ نپرداخته‌ایم، درحالی‌که در دنیا بسیار زیاد و همه‌جانبه به این‌گونه موضوعات پرداخته و موزه‌های بزرگی دارند که روایتگر تاریخ و جنگ آن کشور است.

شهردار قم یکی از چالش‌های کار فرهنگی در شهر قم را عدم تقسیم‌کار دانست و تصریح کرد: متأسفانه مراکزی در قم داریم که به‌عنوان بستر اصلی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می تواند عمل کند و در شهر قم رهاشده و بارها صحبت کردیم که این مکان و مکان ها نیاز به‌ردیف بودجه مجزا داشته و با اینکه شهرداری میلیاردها در محوطه پیرامونی این مجموعه‌ها هزینه کرده، اما یا بخش‌های اصلی آن هنوز راه‌اندازی نشده است و یا بهره میدانی در این زمینه برده نمی شود.

دکتر سقائیان‌نژاد اقدامات شهرداری را در حوزه ایثار و شهادت مطرح کرد و گفت: شهرداری ۳۲ خدمت در زمینه ترویج فرهنگ فداکاری، ایثار و شهادت دارد که ساخت سردیس و یادمان شهدا، نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر به نام شهدا، ساخت بوستان‌ها و ایجاد خانه موزه شهدا و همکاری در تجهیز و محوطه‌سازی باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بخشی از کارهای شهرداری در این حوزه بوده اما به‌تنهایی نمی‌توانیم در این زمینه تأثیرگذار باشیم.

وی بخشی از برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری را در حوزه ایثار و شهادت دانست و تأکید کرد: در این سازمان برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هرسال برنامه‌های ویژه‌ای اجرا می‌شود و ردیف بودجه خاصی دارد.

شهردار قم تأکید کرد: با ادغام سازمان پارک‌ها و فضای سبز و سازمان زیباسازی بخشی از فعالیت‌های سازمان جدید باید به‌صورت نظام‌مند در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت انجام‌شده و منتظر تدوین برنامه‌ای جامع از طرف این سازمان هستیم تا در سال ۱۴۰۱ در این زمینه نیز هدفمند حرکت کنیم.

وی توجه به مسائل فرهنگی را نیازمند بودجه‌ای مستقل دانست و خاطرنشان کرد: بدون برنامه‌وبودجه نمی‌توانیم توقع اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ داشته باشیم و برای هر حرکت فرهنگی در شهرداری اتاق فکر تشکیل و برنامه‌ریزی جامعی تدوین می‌شود تا تمام جوانب آن اندیشیده می‌شود.

دکتر سقائیان‌نژاد تدوین طرح جامع در حوزه فرهنگ را الزامی خواند و بیان کرد: تشکیل کمیته فرهنگی بین تمام دستگاه و نهادهای متولی در کنار تدوین طرح جامع فرهنگی نخستین و مهم‌ترین حرکت در حوزه فرهنگ بوده و بدون این دو اتفاق نمی‌توانیم توقع نتیجه‌ای مطلوب را در طولانی‌مدت داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید تمام دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی به میدان بیایند زیرا شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند در این حوزه ورود کرده و بار سایر نهادها را بر دوش بگیرد، همچنین از صداوسیما انتظار همکاری بیشتری در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت راداریم تا اقدامات انجام‌شده به‌درستی اطلاع‌رسانی شود.

شهردار قم برآورده شدن توقعات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ را نیازمند هم‌افزایی دانست و تأکید کرد: باید همه به میدان فرهنگ بیایند و با مدیریت واحد و طرح جامع کار را شروع کنند تا بتوانیم پاسخگوی دغدغه‌ها باشیم و صرف برگزاری کنگره را ملاک قرار ندهیم.

وی از ساخت بوستان یادمان شهدا در شهر قم خبر داد و گفت: شهرداری با ساخت این بوستان، بستری را ایجاد کرده که امکان حل ریشه‌ای مشکلات فرهنگی شهر فراهم آمده و با تکمیل آن خدمات گسترده‌ای در حوزه فرهنگ شهدای عزیز فراهم خواهد شد.

دکتر سقائیان‌نژاد لزوم نیازسنجی اصولی برای برگزاری کنگره شهدای استان قم را مطرح کرد و یادآور شد: باید تمام ابعاد کنگره را به‌دقت بررسی کرد تا هنگام برگزاری کنگره کاستی وجود نداشته باشد و مجموعه شهرداری نیز به سهم خود تمام امکانات را در اختیار کنگره قرار خواهد داد تا در برگزاری این رویداد بزرگ مشارکت جدی داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه