English

مرکز کنترل هوشمند اتوبوس‌رانی قم چیست؟

مرکز AVL و کنترل هوشمند سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم در سال گذشته با تلاش‌های مستمر توانست جای خود را در حوزه هوشمندسازی ترددهای اتوبوس‌رانی قم باز کند.

مرکز کنترل هوشمند اتوبوس‌رانی قم چیست؟

به گزارش خبرگزاری موج قم، راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند در بخش‌های مهم این روزها به مطالبه‌ای عمومی و از طرفی دغدغه مدیران تبدیل‌شده است.

اصطلاح هوشمندسازی شاید در ابتدا واژه‌ای تکراری به نظر برسد اما با توجه به‌سرعت فناوری‌های نوین و به‌طور مستقیم رشد چشمگیر استفاده از تجهیزات کامپیوتری، امروزه با بسترسازی‌های مختلف جایگاهی رفیع در کنار مطالبه مردمی پیدا کرده است.

شهرداری‌ها نیز با توجه به حجم بالای فعالیت‌ها و به‌نوعی ارائه بیش از ۳۷۰ مدل خدمت به مردم، تلاش‌های زیادی برای تحقق این هوشمند سازی در سال‌های گذشته انجام داده‌اند.

شهرداری قم نیز در این راستا در کنار راه‌اندازی مرکز دیتاسنتر مرکزی، در حوزه حمل‌ونقل گام‌های مهمی ازجمله راه‌اندازی مرکز کنترل هوشمند ترافیک، هوشمند سازی سامانه حمل‌ونقلی و… انجام داده است.

مسئول مرکز AVL و کنترل هوشمند سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به راه‌اندازی واحد مانیتورینگ سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری اظهار داشت: این واحد در گذشته به‌صورت پایلوت راه‌اندازی شده بود و از ابتدای سال گذشته بیش از نیمی از خطوط در سازمان اتوبوس‌رانی از طریق واحد مانیتوری در حال نظارت و بازرسی است.

محمدهادی عباس حمید با بیان اینکه پیش‌ازاین ثبت ساعت و کنترل نظارت همه خطوط توسط بازرسین از سطح شهر به‌صورت فیزیکی و حضوری بود که امروزه این کار از طریق واحد مانیتورینگ انجام‌شده و بازرسی فیزیکی حذف‌شده است، گفت: براین اساس یکی از نتایج مهم این بود که ترافیک شدید در میدان مطهری که به دلیل توقف خودروها برای ثبت ساعت و بازرسی وجود داشت حذف شد.

وی با بیان اینکه در مانیتورینگ، موقعیت آنلاین کلیه خودروها و رهگیری در طول فعالیت چه در محدوده شهر و یا ساعت تردد و سرعت بررسی می‌شود، افزود: همچنین بررسی لازم بر روی اینکه تردد با چه سرفاصله‌ای انجام‌شده وجود دارد و مواردی که تردد با سرفاصله انجام‌نشده تذکر داده‌شده و در مراحل بعد با رانندگان خاطی برخورد می‌شود.

مسئول مرکز AVL و کنترل هوشمند سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: از طرفی از طریق این سیستم پاسخگویی شهروندان نیز به‌خوبی انجام می‌شود و اگر شهروندی از خط اطلاع نداشته و یا مسیر را نداند و یا اینکه انتظار بیش‌ازحدی داشته باشند با تماس، قابل‌بررسی است.

وی یکی دیگر از قابلیت‌های این سیستم را پیگیری شکایات ازجمله برخورد نامناسب رانندگان دانست و اضافه کرد: یا اشیای گمشده در این طرح با سهولت بیشتری قابل‌بررسی می‌شود که دراین‌باره مهم‌ترین کار دریافت سریال قم کارت از مسافر و بررسی ساعت یافتن اشیا و تماس با مسافر است.

عباس حمید یادآور شد: در این زمینه در کوتاه‌ترین زمان اشیای گمشده به دست شهروندان می‌رسد، درحالی‌که در گذشته اشیاء تحویل حراست و باید مشخصات احصا می‌شد، اما  با رهگیری سریال قم کارت اشیای گمشده در یک ساعت به دست مسافر می‌رسد.

وی با بیان اینکه کنترل کلیه خطوط از طریق سازمان انجام و یک سری خدمات جدید به مسافران ارائه می‌شود، تصریح کرد: دراین‌باره خدمات جدیدی که تعریف‌شده در زمینه پرداخت کرایه داخل اتوبوس از طریق دستگاه خودپرداز بانکی و شارژ کارت انجام می‌شود.

مسئول مرکز AVL و کنترل هوشمند سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم عنوان کرد: چنین ظرفیتی دسترسی شهروندان را به نقطه شارژ افزایش می‌دهد، در حال حاضر در سطح شهر بیش از ۱۰ باجه فعال است که کار شارژ را در دو شیفت انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه تسهیل در شارژ قم کارت، پرداخت کرایه داخل اتوبوس و حذف پول فیزیکی و کاهش آلودگی ازجمله مزیت‌های این طرح است، گفت: خدمت بعدی که در حال برنامه‌ریزی بوده سیستم اعلام ایستگاه داخل اتوبوس بوده که ۵۰ متر قبل از رسیدن به ایستگاه نام خیابان اعلام می‌شود تا مسافران بتوانند از رسیدن به ایستگاه موردنظر مطمئن شوند که اعلام ایستگاه به‌صورت تصویری در مانیتورینگ نصب‌شده و حتی برای ناشنوایان و نابینایان نیز قابل دریافت است.

عباس حمید خدمات دیگر ارائه‌شده توسط این سیستم را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: موضوع دیگر اطلاع‌رسانی داخل اتوبوس است و از این طریق می‌توانیم مدیریت کرده و از مرکز کنترل دیتای موردنظر پیام ارسال شود و اگر اطلاع‌رسانی نیاز بوده انجام شود، درصورتی‌که قبلاً پوستر طراحی و در اتوبوس نصب می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: رسیدن مسافر به ایستگاه بعدی و زمان موردنیاز برای انتظار شهروندان نیز مدیریت‌شده و راننده می‌تواند موقعیت خودروهای بعدی و قبلی را ببیند و اگر تصادفی شده و گره ترافیکی باشد بتواند به مرکز کنترل و رانندگان قبلی اطلاع‌رسانی کند و ارتباط بگیرد.

مسئول مرکز AVL و کنترل هوشمند سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم اظهار داشت: موضوع دیگر نظارت تصویری داخل اتوبوس است که ۵ دوربین داخل اتوبوس نصب‌شده که دو مورد برای کابین آقایان و بانوان و یک مورد برای کنسول رانندگان و یک مورد تصویر جلو و پشت اتوبوس را می‌گیرد و باعث می‌شود نظارت تصویری و صوتی اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه با این روش می‌توانیم مواردی که اعلام می‌شود راننده برخورد بدی داشته را بتوانیم دقیق‌تر بسنجیم، ابراز کرد: درحالی‌که قبل از این باید راننده و مسافر احضار و بررسی می‌شد و چون ادعاها متناقض بود، امکان بررسی وجود نداشت اما در این روش صوت و تصویر موجود و قابل‌پیگیری است.

عباس حمید در پایان یادآور شد: اگر راننده در حین سفر استفاده از موبایل داشته و یا لباس فرم نداشته باشد و دخانیات استفاده کند این موارد بررسی می‌شود، همچنین عدم توقف در ایستگاه‌ها نیز مشخص می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه