English

برگزاری وبینار تخصصی درآمدهای شهرداری‌ها

سرپرست مدیریت نوسازی و تحول سازمانی شهرداری قم گفت: در این وبینار موضوع درآمد شهرداری‌ها که موضوعی چالش‌برانگیز در شهرداری‌ها بوده و باید این الگو تغییر کند که با رویکرد پژوهشی و حضور شهرداری‌های مختلف و بهره‌مندی از تجربیات مختلف موردبررسی قرار می‌گیرد.

برگزاری وبینار تخصصی درآمدهای شهرداری‌ها

به گزارش خبرگزاری موج قم، مهدی مبینی با اشاره به فرارسیدن هفته پژوهش، فعالیت‌های شهرداری قم را در حوزه پژوهش تشریح کرد  اظهار داشت: امسال برخلاف سال‌های گذشته تغییراتی در برنامه‌های هفته پژوهش شهرداری ایجادشده و تلاش کردیم به پژوهش با نگاهی عمیق‌تر توجه کنیم.

وی به سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری شهرداری‌ها در تهران اشاره کرد و افزود: ما نیز مانند سایر شهرداری‌های کل کشور، آثار پژوهشی که طی سال گذشته در شهرداری قم انجام‌شده بود را به جشنواره ارسال کرده و منتظر اعلام نتایج جشنواره هستیم.

سرپرست مدیریت نوسازی و تحول سازمانی شهرداری قم،  برگزاری مراسمی برای تقدیر از پژوهش‌یارها را موردتوجه قرارداد و گفت: همیشه در هفته پژوهش از پژوهشگران برتر شهرداری و کسانی که در توسعه پژوهش در سیستم سازمانی بسیار مؤثر بوده تقدیر می‌شود.

وی از برگزاری وبیناری با موضوع مدیریت درآمد در شهرداری‌ها خبر داد و تصریح کرد: این وبینار روز دوشنبه با حضور شهرداری‌های کلان‌شهرها و با موضوع مدیریت درآمد شهرداری‌ها و با مشارکت شهرداری قم و مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی برگزار می‌شود.

وی به موضوع نشست هفته گذشته در صحن علنی شورای اسلامی شهر قم نیز اشاره کرد و یادآور شد: در این نشست به مرکز پژوهش‌های شهرداری و موضوع پژوهش در مدیریت  شهری پرداخته شد و شهردار به موضوعات جدیدی در این حوزه اشاره کردند.

سرپرست مدیریت نوسازی و تحول سازمانی شهرداری قم، از تدوین و ترسیم نقشه پژوهش در شهرداری قم خبر داد و ابراز کرد: در شورای تحول و تعالی سازمانی به‌عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده در حوزه موضوعات تحول و تعالی در شهرداری، تدوین نقشه راه در حوزه پژوهش تصویب شد.

وی ادامه داد: کارگروه‌های لازم برای بررسی نقشه راه در حوزه پژوهش در همین هفته تشکیل‌شده و دو جلسه نیز برگزار شد و نظام مسائل ما در حوزه مسائل شهرداری شناسایی‌شده و در ادامه قرار است راهکارها و نقشه راه از آن استخراج شود.

برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت پژوهشی در شهرداری

مبینی، برنامه‌های دنبال شده در این کارگروه‌ها را موردبررسی قرارداد و گفت: دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت در موضوع پژوهش در حال بررسی بوده تا بر اساس آن جریان پژوهش در شهرداری از شرایط فعلی به شرایط بهتری تغییر کند.

وی توسعه فرهنگ پژوهش در شهرداری را یکی از موضوعات مهم دانست و اذعان کرد: در سیستم شهرداری به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های خدماتی در سطح شهر که یک طیف گسترده‌ای از وظایف و مأموریت‌ها را ایفا می‌کند و از طرف دیگر انتظارات برای ایفای این مأموریت‌ها نسبت به ده‌های گذشته تغییر کرده و حتی نقش آن نیز از یک نهاد خدماتی به سمت یک نهاد اجتماعی در حال تحول است، لازم بوده شیوه انجام مأموریت‌ها و وظایف کاملاً تغییر کند.

سرپرست مدیریت نوسازی و تحول سازمانی شهرداری قم ادامه داد: راهکار و ابزار اصلی در تغییر این شیوه پژوهش بوده و باید تصمیم‌گیری‌ها در مدیریت شهری مبتنی بر پژوهش و مبتنی بر راهکارهای علمی باشد و منظور ما پروژه‌های طولانی‌مدت و زمان‌بر نبوده، بلکه هر تصمیم‌گیری که در شهرداری انجام می‌گیرد باید یک پشتوانه علمی و پژوهشی قابل دفاع داشته باشد.

لزوم توسعه فرهنگ پژوهش و تقویت حامیان پژوهش

وی یکی از مأموریت‌ها و تکالیف حوزه پژوهش را توسعه فرهنگ پژوهش دانست و تأکید کرد: برای توسعه فرهنگ پژوهش باید در چند حوزه کار کرد و در گام نخست باید پژوهشگرانی که در حوزه‌های مختلف شهرداری در حال کار هستند و دارای تجربه بوده و در سطوح عالی دانشگاهی تحصیل‌کرده‌اند را شناسایی کنیم.

مبینی، آشنایی این افراد را با مفهوم، مراحل و نیازهای پژوهشی در شهرداری را گام دوم عنوان کرد و گفت: با شناسایی این افراد و ارائه آموزش‌های کاربردی به آن‌ها و ایجاد مهارت‌های پژوهشی می‌توانیم تعداد زیادی از پژوهشگران را در شهرداری تربیت‌کرده و به‌نوعی بست و توسعه فرهنگ پژوهش را رقم بزنیم.

وی گام بعدی را تقویت حامیان پژوهش در شهرداری خواند و تصریح کرد: ایجاد فرهنگ پژوهش باید مبتنی بر حامیان پژوهش، پژوهش‌یاران و پژوهشگران و در سه سطح تعریف شود و همچنین باید یک بانک اطلاعاتی قوی از پژوهشگران بیرون از سازمان شهرداری تشکیل شود تا بتوانیم یک شبکه قوی اطلاعاتی از کسانی که در عرصه‌های پژوهشی مرتبط با مدیریت شهری در کشور وجود دارند، ایجاد کنیم.

سرپرست مدیریت نوسازی و تحول سازمانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: ما در گام بعدی باید فضای انتشار و کاربست پژوهشی را در شهرداری تغییر دهیم، زیرا یکی از چالش‌هایی که حوزه پژوهش در تمام سطوح با آن روبه‌رو است، جایگاه پژوهش در عرصه عمل بوده تا یافته‌های علمی به مراحل عملیاتی برسد.

وی خواسته مدیریت شهری را عملیاتی شدن پژوهش‌هایی علمی دانست و ابراز کرد: برای تحقق این منظور چند تدبیر و برنامه اندیشیده شده که برای مرحله اول باید پژوهش بر اساس یک نیاز کاربردی در یک حوزه شهرداری انجام شود و برای سال آینده موضوع نیازسنجی پژوهشی شهرداری در بودجه تعریف‌شده و امیدوارم تصویب شود.

مبینی، نیازسنجی پژوهشی شهرداری را توضیح داد و اظهار داشت: نیازسنجی پژوهشی یعنی بر اساس یک برنامه مدون، نیازهای پژوهشی شهرداری در حوزه‌ها و موضوعات مختلف احصا شده تا برای آن شرح درخواست‌های مطلوبی تدوین کرده و آن را به مسیر اجرایی هدایت کنیم.

وی دومین کاری که امکان ورود پژوهش به عرصه عمل را امکان‌پذیر می‌کند، انتشار یافته‌های پژوهشی دانست و اضافه کرد: برای انتشار یافته‌های پژوهشی در حوزه‌های مختلف برنامه‌ای تدوین‌شده تا با ثبت گزارش‌های مدیریتی و کارکردی بتوانیم چکیده‌ای از یافته‌های کلیدی پژوهش‌های مرتبط با حوزه‌های مختلف شهرداری را در اختیار مدیران قرار دهیم.

سرپرست مدیریت نوسازی و تحول سازمانی شهرداری قم ابراز کرد: فرایندی نیز با نام کاربست یافته‌های پژوهشی طراحی‌شده تا کارهای لازم برای کاربست یافته‌های پژوهشی انجام و شناسایی‌شده و با آسیب‌شناسی که در حوزه‌های مختلف در حال انجام هستیم و می‌خواهیم دلایل اجرایی نشدن پژوهش‌ها را شناسایی کنیم.

تدوین بانک جامع و منسجم یافته‌های پژوهشی

وی به اهمیت فراتحلیل و فراترکیب اشاره کرد و گفت: باید پژوهش‌هایی که در حوزه‌های مختلف انجام‌شده را به شکل یک روش منسجم اقدام کرده و آن یافته‌ها را به‌صورت جامع در یک الگوی جدید به حوزه‌های عمل بازگردانیم.

مبینی اذعان کرد: برای این مرحله تنها به پژوهش‌های انجام‌شده در شهرداری قم اکتفا نکرده و از پژوهش‌های سایر کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها که به ما شبیه‌تر بوده نیز استفاده می‌کنیم تا از مسائل مشترک بین شهرداری با رویکرد فراتحلیل و فراترکیب در یک الگوی منسجم استفاده کرده و گزارش آن را به سیستم داخلی شهرداری ارائه می‌دهیم.

وی از انتشار نشریه‌ای با رویکرد ترویج پژوهش خبر داد و افزود: قصد داریم با انتشار یک نشریه الکترونیکی یافته‌های پژوهشی در بازه‌های زمانی مختلف را بین بخش‌های متخلف شهرداری انتشار داده و درواقع به‌عنوان یک نشریه ترویجی تحلیلی به بحث‌های پژوهشی کمک کند.

سرپرست مدیریت نوسازی و تحول سازمانی شهرداری قم، تقدیر از مدیران و کارشناسانی که در امر پژوهش اهتمام داشته را مهم خواند و خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که از سال ۱۴۰۱ در هفته پژوهش انجام خواهید داد، از مدیران و کارشناسانی که در امر پژوهش اهتمام دارند و از نتایج پژوهشی تا سال آینده استفاده کرده‌اند را شناسایی کرده و از آن‌ها تقدیر و تشکر می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه