English

شهرداری قم به دنبال افزایش ماندگاری مسافران است

سرپرست معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی شهرداری قم گفت: شهرداری قم به دنبال افزایش ماندگاری مسافران است.

شهرداری قم به دنبال افزایش ماندگاری مسافران است

به گزارش خبرگزاری موج قم، مجید محمدرضاخانی در نخستین سمپوزیوم استانی نقش‌آفرینی، همگرایی دستگاه‌های ذینفع در توسعه گردشگری شهر قم که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، سفر و گردش را یکی از ابزارهای معرفت به خداوند دانست و اظهار داشت: گردشی که در آن انسان آیات و نشانه‌های خداوند را در گفت‌وگو و آداب‌ورسوم و همچنین آثار تاریخی فرهنگی و اقلیمی یک سرزمین می‌بیند مصداق آیات قرآن کریم است.

وی گردشگری در جهان امروز را تنها یک صنعت درآمدزا ندانست و افزود: گردشگری امروز به‌عنوان یک ابزار دیپلماسی بین ملت‌ها و دولت‌ها برای ترویج باورهای فرهنگی موردتوجه قرارگرفته و نقش مؤثری در روابط منطقه‌ای و فراملی ایفا می‌کند.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری قم، صنعت گردشگری را قبل از شیوع کرونا صنعتی تاب آور معرفی کرد و گفت: صنعت گردشگری تا قبل از کرونا با درآمد پایدار توانست سهم ۹ درصدی را در تولید ناخالص جهان به خود اختصاص داده و طبق پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری تا سال ۲۰۲۶ ، از هر ۹ شغل یک شغل مرتبط با صنعت گردشگری خواهد بود.

وی ادامه داد: این صنعت علاوه برجذب درآمدهای مستقیم مرتبط دریچه‌ای است بر روی جذب سرمایه‌گذار و منابع حاصل از سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌ها و انجام پروژه‌های کشور مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

رضاخانی، رتبه ایران را از نظر سازمان جهانی گردشگری و وجود جذابیت‌های گردشگری جزء ۱۰ کشور برتر جهان اعلام و ابراز کرد: تاریخ و تمدن کهن ایرانی، فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و جاذبه‌های اقلیمی و طبیعی و همچنین صنایع‌دستی این مرزوبوم ازنظر پیش‌بینی اقتصاددان‌ها توانایی جذب درامدهای پایدار و حتی بیش از میزان درآمدهای صادرات حاصل از نفت را دارد.

وی شهر مقدس قم را نیز موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: شهر قم با قدمت چند هزارساله و جایگاهی ویژه و تأثیرگذار در سطوح بین‌الملل در بخش‌های سیاسی، دینی و مذهبی و داشتن جاذبه‌های خاص مانند بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، آثار بکر طبیعی و آثار تاریخی، تمدن ایرانی و اسلامی و هم‌جواری با علما و مراجع جهان تشیع و دارا بودن جایگاه ویژه در انقلاب اسلامی دارای پتانسیل‌های خاصی در حوزه گردشگری است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری قم، تفاوت شهر قم را با سایر شهرهای کشور قابل‌توجه دانست و خاطرنشان کرد: شهر قم دارای پتانسیل‌های جاذبه‌های جذب گردشگری مذهبی و گردشگران علمی و دینی و همچنین جذب گردشگر تاریخی بوده و باید به‌عنوان مهم‌ترین مرکز جذب گردشگر در کشور به آن توجه ای ویژه کرد.

وی از بسیاری از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهر قم نام برد و تأکید کرد: در اسناد بالادستی توسعه استان و شهر مقدس قم، تأکید ویژه‌ای بر توسعه گردشگری به‌ویژه گردشگری مذهبی شده و همچنین در سند توسعه ملی استان نیز بر جاذبه‌های گردشگری و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری و توسعه ظرفیت‌های این بخش تأکید شده است.

رضاخانی ادامه داد: همچنین در سند آمایش سرزمینی با تمرکز بر حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و مراکز متعدد تحقیقاتی اسلامی بر توسعه گردشگری بر پایه گردشگری زیارت تأکید شده است و همچنین در چشم‌انداز ۱۴۰۰ شهر قم نیز این شهر جهان شهر دینی تعریف‌شده و پایگاه تولید و ترویج و فرهنگ شیعی و تفکر دینی و اهل‌البیت(ع) خواهد بود.

وی شهر قم را در چشم‌انداز ۱۴۱۴ قطب زیارتی و گردشگری جهان اسلام دانست و افزود: همچنین شهر قم شهری خدامحور و چشم‌نواز و خرم، روان و دارای محیط‌زیست پایدار تعریف‌شده و در سند راهبردی شهر و شهرداری برای توسعه شهر از الگوی ایرانی اسلامی استفاده و در راستای ایجاد نشاط اجتماعی و توسعه گردشگری راهبردهایی مشخص‌شده است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری قم راهبردهای بیان‌شده در سند راهبردی شهرداری را نام برد و گفت: راهبرد پنجم از هدف هشتم مختص توسعه گردشگری شهری و مذهبی بوده که دران به ارتقاء کیفیت میزبانی و خدمات‌دهی به زائران و گردشگران و توسعه و تجهیز مراکز استان ویژه زائران و گردشگران به‌عنوان سیاست‌های اصلی تأکید شده است.

وی به ایجاد تورها و سرویس‌های ویژه گردشگری اشاره و تصریح کرد: ارائه خدمات فرهنگی و ایجاد پتانسیل‌های فرهنگی، گسترش محورهای فرهنگی و دینی در سطح شهر، مشارکت در پروژه‌ها و سایت‌های ویژه گردشگری در مناطق و ایجاد و توسعه و تجهیز مراکز اسکان و کمپ‌های گردشگری به‌عنوان تکالیف ذکرشده در بودجه سالیانه شهرداری در نظر گرفته‌شده و پیگیری می‌شود.

رضاخانی یکی از مشکلات استان در حوزه گردشگری را نگهداری گردشگران در شهر دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات شهر قم در حوزه گردشگری جذب گردشگر نبوده بلکه نگهداری گردشگر در شهر و افزایش اقامت آن است، درحالی‌که با توجه به جایگاه استراتژیک شهر قم و قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی شمال به جنوب و همچنین بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) سالیانه ۲۵ میلیون زائر از شهر قم عبور می‌کنند که باید از آن به بهترین نحو استفاده کرد.

وی یادآور شد: تا پایان سال ۹۷ میانگین زمان اقامت در سطح شهر کمتر از یک روز بوده است و درواقع کمتر از ۴ درصد از گردشگران و زائران بیش از یک روز در شهر اقامت داشته‌اند و طبیعتاً عدم اطلاع‌رسانی از ظرفیت‌های گردشگری استان و شهر قم و ضعف در بسترهای اقامتی و گردشگری و عدم برآورده شدن خواسته‌های زائران و گردشگران باعث پایین بودن زمان اقامت بوده است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری قم تأکید کرد: در راستای رفع این نواقص و با توجه به راهبردهای مصوب در برنامه راهبردی و در حیطه وظایف مرتبط با شهرداری، این مجموعه در سال‌های اخیر توسعه مراکز اقامتی به‌خصوص توسعه هتل‌های باکیفیت مناسب از طریق جذب سرمایه‌گذار و توسعه سایت‌های گردشگری مانند مجموعه‌های گردشگری و تفریحی و فرهنگی و کیفیت ارتقاء فرهنگ میزبانی را از طریق توسعه و ارتقاء فضاهای عمومی شهر را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: افزایش ۳۴ درصدی گردشگران خارجی از سال ۹۲ تا سال ۹۷ و وجود طلاب و محققان علوم اسلامی از ۱۷۲ کشور و از طرفی ثبت بیش از ۳۷۰ اثر و بنای تاریخی در فهرست آثار ملی و همچنین ارتقاء کیفیت خدمات به زائران، فرصتی برای جذب گردشگران در شهر قم به‌عنوان یک جهان شهر دینی برای جذب بیشتر گردشگر است.

رضاخانی تمرکز بر فضای مجازی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری را لازم خواند و اظهار داشت: باید استفاده از فضای مجازی به‌عنوان یکی از راه‌های جذب گردشگر در دستور کار ارگان‌ها قرارگرفته و به گردشگری سلامت نیز به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه گردشگری در سندهای راهبردی نیز توجه لازم را داشته باشیم.

وی شهر قم را به‌واسطه نزدیکی به پایتخت و محور مواصلاتی کشور موردتوجه دوباره قرارداد و ابراز کرد: شهر قم با توجه به ظرفیت‌های علمی و پزشکی و حوزه سلامت می‌تواند جاذبه پرظرفیتی برای گردشگران حوزه سلامت به‌خصوص گردشگران خارجی باشد و اگرچه پروژه‌های زیادی در این حوزه در حال اجرا است اما هنوز جای کار بسیاری در این بخش وجود دارد.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری قم توجه به حوزه گردشگری را عامل مهمی در رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری دانست و تأکید کرد: گردشگری مولد درامد پایدار بوده و تناسب با آن اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و جذب سرمایه‌گذار و ده‌ها موضوع دیگر را تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی در پایان قرار دادن محیط و کاربری مناسب در اختیار زائران را وظیفه همه ارگان‌ها عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به جایگاه مناسب در گردشگری علاوه بر همه دستگاه نیاز به هم‌افزایی بخش خصوصی و همه مردم داشته تا از ظرفیتی که می‌تواند چرخه اقتصادی شهر را رونق ببخشد استفاده کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی