English

به بهانه روز ارتباطات و روابط عمومی؛

کارآمدی روابط‌عمومی‌ها در حوزه مدیریت شهری، نقطه عطفی در رفع معضلات و مشکلات شهر است

27 اردیبهشت، با نام روز ارتباطات و روابط عمومی، فرصت خوبی است در تجلیل از جایگاه مهم روابط‌عمومی‌ها در بدنه سازمان‌ها، ادارات و نهادهایی که هر یک مسئولیت‌های سنگینی را در قبال خدمت‌رسانی به مردم برعهده دارند، در این راستا یکی از حیطه‌های مهم خدمت‌رسانی که ارتباطی مستقیم با شهروندان دارد، مدیریت شهری و شهرداری‌هاست.

کارآمدی روابط‌عمومی‌ها در حوزه مدیریت شهری، نقطه عطفی در رفع معضلات و مشکلات شهر است

خبرگزاری موج، مدیریت شهری و مجموعه‌هایی که در توسعه و آبادانی شهرها دارای نقشی اساسی و راهبردی هستند، باید با ابزارهای لازم و ایجاد ارتباطی دوسویه با شهروندان، زمینه خدمت‌رسانی بهتری را فراهم نمایند، در این میان نقش روابط عمومی نیز در مدیریت شهری از جایگاه ویژه‌ای برخودار است، چرا که شهرداری‌ها با توجه به رسالتی که دارند مجموعه‌های خدماتی با گستره اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هستند که بدون مشارکت شهروندان، موفقیت چندانی ندارند و برقراری ارتباط صحیح و تعامل منطقی با شهروندان نیز در حیطه توانمندی‌های روابط عمومی‌هاست.

هرگونه اختلال و کاستی در ارتباط بین شهرداری‌ها و شهروندان، می‌تواند آسیب‌هایی را به مدیریت شهری و اداره شهر وارد کند، چرا که در پاسخگوئی به شهروندان و ایجاد تعامل سازنده دچار ضعف‌های جبران‌ناپذیری می‌شود.

روابط عمومی‌ها دارای مجموعه وظایفی در تبلیغ عملکرد مدیران و کارکنان مجموعه مدیریت شهری نیستند، بلکه به عنوان بخش مهم، کارآمد و زیربنایی در اطلاع‌رسانی صحیح و پاسخگوئی به نیاز شهروندان و انتقال خواسته‌های آنان به مدیران شهری از جایگاه مهمی برخوردارند.

جایگاهی که گاه ناخواسته به دلیل روزمرگی‌ها، عدم شناخت از وظایف اصلی، ناتوانی در ایجاد ارتباط با شهروندان و کاستی در اطلاع رسانی به راحتی متزلزل می‌شود، تا جایی که تفاوتی بین بود و نبود روابط عمومی احساس نمی‌شود و این امر لطمات جبران‌ناپذیری را به عملکرد پویا و فعال مدیریت شهری وارد می‌کند.

مدیریت شهری، فرآیندی مهم و نگرشی جامع به سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های توسعه شهری دارد، با توجه به تحولات قم در مدیریت شهری در طول سالیان اخیر، مسئولیت پذیری اجتماعی روابط عمومی‌ها قطعا نقش موثری در رسیدن به چنین شاخص‌هایی در موفقیت دارد، هر چند هنوز نیز تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله زیادی داشته و برای داشتن روابط‌عمومی‌های موفق در معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری قم باید از نیروهایی بهره گرفت که این جایگاه و منزلت را به خوبی بشاسند و در تحولات مدیریت شهری به عنوان عنصری فعال عمل کنند.

بهره‌گیری از دانش روز، استفاده از شیوه‌های خلاقانه و شناخت رسانه‌ها و ایجاد تعامل و احساس مسئولیت نسبت به جایگاه روابط‌عمومی می‌تواند در تحقق بسیاری از اهداف و برنامه های مدیریت شهری موثر باشد.

حوزه روابط عمومی در مدیریت شهری قم، یک حوزه بسیار تخصصی است که باید شیوه‌های نوین و خلاقانه، سیاست‌ها وخط مشی‌های مدیریت شهری را در مسیر پیشرفت و تعالی دنبال کند و با افکار سنجی به روش‌های علمی، به رصد میزان رضایتمندی شهروندان بپردازد.

ایجاد تعامل و ارتباط‌های گزینشی با تعداد معدودی از رسانه‌ها از طریق روابط‌عمومی‌های مدیریت شهری، یکی از کاستی‌های جدی به شمار می‌رود که دستیابی به نقد و بررسی جامع از عملکرد مدیریت شهری را دچار اختلال می‌کند، از طرفی مانع از اطلاع رسانی دقیق و شفاف و پاسخگوئی به شهروندان می‌شود، از این رو باید به حوزه روابط عمومی به لحاظ منابع مالی و انسانی توجه ویژه‌ای داشت، یکی از رسالت‌های مهم روابط عمومی، ایجاد اتاقی شیشه‌ای و شفاف برای مدیران شهری است که در قم، در برخی از شهرداری مناطق و سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری به خوبی ایفای نقش داشته و در برخی از حوزه‌ها نیز هنوز نتوانسته است چنین جایگاهی را ترسیم کند.

استفاده از نیروهایی که رسالت واقعی روابط عمومی را به خوبی می‌شناسند، در واقع فرصت مغتنمی است که همچون مشاورانی متخصص، در کنار مدیریت شهری باشند، همچنین استفاده از ابزارهای نوین و روش‌های هوشمندانه، همگام با تکنولوژی روز به ویژه در فضای مجازی، تاثیر بیشتری در اطلاع رسانی دارد و می‌توان با استفاده از همین ابزار، سامانه و کانالی مناسب برای انتقال سریع مطالبات و خواسته‌های مردمی ایجاد کرد تا بتوان در جریان افکار، اندیشه، نگرش و رویکرد شهروندان به عنوان مخاطبان اصلی قرار گرفت.

روابط‌عمومی‌های مدیریت شهری در تلاش‌اند در جهت ارتقای سطح آگاهی شهروندان و توجه به امر آموزش و استفاده از روش های پژوهشی و علمی در حوزه برنامه‌ریزی و بهره گیری فناوری اطلاعات و شیوه های نوآورانه به توسعه بنیادین شهر و پاسخگوئی به نیاز شهروندان و تعامل با رسانه‌ها، گام های بلندی بردارند، هر چند ضعف‌هایی نیز در این بخش وجود دارد.

اگر در هر یک از معاونت‌ها، مدیریت‌های ستادی و مناطق هشت گانه و سازمان های تابعه و مراکز تحت پوشش شهرداری، موفقیت‌هایی دیده می‌شود و شرایط بهتری در خدمت رسانی به مردم در قم، ایجاد شده است، قطعا در آن بخش، حضور روابط‌عمومی‌های کارآزموده و توانا یکی از شاخص‌های مهم موفقیت به شمار می‌رود، چرا که گاهی تلاش ها و خدمات زیادی در همان حوزه ارائه می‌گردد اما به دلیل نواقصی که در اطلاع راسانی و تعامل در روابط عمومی دیده می شود و یا روزمرگی‌هایی که وجود دارد بخش عمده‌ای از این خدمات، ناشناخته باقی می‌ماند.

به نظر می رسد در آستانه رسیدن به 6 سال حضور سقائیان نژاد شهردار قم و تیم مدیریتی اش، باید نگاهی ویژه به روابط عمومی در مدیریت شهری اتفاق بیفتد تا بتوان از همه ظرفیت ها به خوبی بهره گرفت و با ایجاد فرصت‌های مناسب در تبادل اطلاعات و تعامل با رسانه و جلب مشارکت شهروندان، به پایش مشکلات عمومی شهر و رفع معضلات آن پرداخت.

اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم و سامانه 137 و اداره ارتباطات رسانه‌ای از جمله ظرفیت‌های مهم در مدیریت شهری قم است که میتواند با همراهی روابط عمومی در افزایش کارآمدی در سطح تخصصی در جهت هوشمندسازی خدمات و توسعه در پیشبرد اهداف گام های بسیار موثرتری بردارد.

روابط‌عمومی‌ها،دریچه گسترده ای در ارتباطات است و نباید از این حوزه مهم در مدیریت شهری غافل ماند چرا که گاه همه تلاش‌های مدیریت شهری ممکن است با یک چالش زیرسوال برود و یا برعکس، شهروندان را متوجه گستردگی خدمات و تلاش‌ها در مسیر آبادانی و توسعه قرار دهد، در این میان ارتقای سواد رسانه ای میان روابط عمومی و شناخت جایگاه اصحاب رسانه و برگزاری دوره های کوتاه مدت بازآموزی برای مدیران روابط عمومی در جهت آشنایی با رسانه می‌تواند کارساز باشد .و بخش عمده ای از مشکلات را رفع نماید و موفقیت‌های بی‌شماری را در حوزه مدیریت شهری به وجود بیاورد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی