English

متخصصان و نیروهای کارآمد به شوراهای شهر ورود پیدا کنند

شهردار قم بر لزوم ورود متخصصان و نیروهای کارآمد به شوراهای شهر تاکید کرد.

متخصصان و نیروهای کارآمد به شوراهای شهر ورود پیدا کنند

به گزارش خبرگزاری موج قم، سید مرتضی سقاییان نژاد به‌عنوان باسابقه‌ترین مسئول در مجموعه مدیریت شهری کشور در کسوت شهردار در برنامه زنده تلویزیونی در انتهای الوند در شبکه دوم سیما حضور یافت و همزمان با فرارسیدن روز شوراها به تبیین اهمیت این نهاد پرداخت.

شهردار قم اهمیت شوراها را در تمرکززدایی و تحقق حاکمیت مردم بر مردم در چارچوب مردم سالاری دینی دانست و اظهار داشت: مردم در انتخابات شوراها، افرادی را انتخابات می‌کنند، که باید امور خانواده بزرگ شهر را برعهده گرفته و هرچه در شهر است را مورد نظارت قرار دهند.

سقاییان نژاد خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر نقشی شبیه به پدر خانواده در خانواده بزرگ شهری دارد و از این رو جایگاه این نهاد بسیار رفیع است.

وی با تأکید بر اینکه شورای شهر یک قدرت است، اضافه کرد: بسیاری تصور می‌کنند که شوراها یک محفل گفتمانی است، اما عضویت در شورای شهر یک شغل بسیار تخصصی است.

شهردار قم با اشاره به اینکه شوراهای شهر مسائل زیست‌محیطی، توسعه شهری، اقتصادی شهری، گسترش شهر و رفاه شهروندان را در دست دارند، ابراز کرد: تمام کارهایی که در سطح ملی توسط مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود، در سطح محلی نیز توسط شوراها به‌عنوان پارلمان محلی انجام می‌شود.

سقاییان نژاد ادامه داد: حضور و فعالیت در شورای شهرها یک کار تخصصی بوده و در آن مشورت و کار گروهی صورت می‌گیرد که اگر خدایی نکرده کسی پشت این فرمان باشد که نابلد بوده و تصادف کند، همه مردم خسارت می‌بینند.

شوراها در سنین جوانی هستند

این مسئول پیشکسوت حوزه مدیریت شهری با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ سال بیشتر از عمر شوراها نمی‌گذرد، تصریح کرد: این نهاد مردمی تأثیرگذار هنوز در سنین جوانی است، البته قبل از انقلاب انجمن شهر را با ساختار دیگر داشتیم اما ساختار فعلی شوراها منطبق بر فرامین دینی است.

سقائیان نژاد یادآور شد: در انجمن شهر وزیر کشور قائم‌مقام انجمن شهر بوده و به تأسی آن استانداران قائم‌مقام انجمن شهرها بودند اما پس از انقلاب این‌ها حذف و شوراها از دولت مستقل شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شوراها دو وظیفه اصلی دارند که یکی انتخاب شهردار و دیگری تصویب بودجه شهرداری است، ادامه داد: با انتخاب شورا، شهردار می‌تواند حکم رئیس جمهور شهر را داشته باشد و این موضوع در ظرفیت قانون اساسی دیده شده است.

شهردار قم افزود: چالشی که امروز در شهرها داریم این است که هنوز برخی اعتقاد راسخ به اهمیت و تأثیرگذاری شوراها ندارند.

انتقاد از عدم تحقق مدیریت واحد شهری علیرغم تصویب برنامه‌های توسعه کشور

وی اظهار داشت: در برنامه سوم توسعه، مجلس شورای اسلامی یک برنامه برای  یکپارچگی مدیریت شهری تصویب و اعلام کرد دولت می‌تواند برخی از مسئولیت‌های خودش را در حیطه شهر به شهرداری‌ها و شوراها واگذار کند. پس از آن در برنامه چهارم اعلام کردند، دولت موظف بوده ۲۳ وظیفه را به شهرداری‌ها واگذار کند، همچنین در برنامه پنجم نیز اعلام شد، دولت باید در مسیر یکپارچگی این مسئله حرکت کند و کم‌کم متأسفانه این مسئله در برنامه ششم حذف شد.

سقائیان نژاد با بیان اینکه با توجه به اینکه ۷۱ درصد مردم شهرنشین هستند و در کلان‌شهرها بالای ۸۵ درصد شهرنشین داریم، افزود: این جمعیت بزرگ بیش از ۶۰ میلیون نفری را نمی‌توان از مرکز اداره کرد و به طور حتم پارلمان شهری باید آن را اداره کند.

شهردار قم گفت: متأسفانه به همین دلیل شورای شهر ما شوراهای شهرداری هستند نه شورای شهر، درصورتی‌که پسوند شورای شهر برای آنان مطرح می‌کنیم.

شوراها را نباید سیاسی کرد

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد حضور افراد مختلف از جمله هنرمندان، ورزشکاران و… در شورای شهر و  ملاک‌های درست انتخاب اذعان کرد: اقشار مختلف می‌توانند با توجه به تخصص‌های مختلف در شوراها باشند ولی درخواست ما این است که شوراها را نباید سیاسی کرد.

سقاییان نژاد افزود: باید اجازه دهیم متخصصان و کارآمدها در شوراها بیایند و امور مردم را در دست بگیرند؛ شورا یک شرکت سهامی نیست که هرکسی دنبال سهمیه خود باشد، اجازه دهید افرادی داخل شورا بیایند که  کارآمد باشند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اصلی شورای عالی استان‌ها آموزش اعضای شورای شهر است که این افراد بتوانند در چارچوب قانون حرکت کرده و اعتماد مردم را نیز با حرکت صحیح در چارچوب قانون به دست آورند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی