English

معاون نهضت سواد آموزی قم خبرداد:

خدمت رسانی به ۴۰۰ هزار نفر از مردم قم

معاون نهضت سوادآموزی قم گفت: درطول چهل سال فعالیت نهضت سوادآموزی، حدود 400 هزار نفر از مردم قم به نهضت سواد آموزی استان ورود و خروج داشته‌اند که آشنا شدن با خواندن و نوشتن حداقل خدماتی است که این تعداد دریافت کرده‌اند.

خدمت رسانی به 400 هزار نفر از مردم قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، نشست خبری نهضت سوادآموزی استان قم در چهلمین سال تشکیل این نهاد مقدس و دراولین روز از هفته سوادآموزی برگزار گردید.  

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی نیا معاون نهضت سواد آموزی قم در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان بویژه، 187شهید سوادآموزی کشور و همچنین سه شهید نهضت سوادآموزی استان گفت: استان قم سه شهید سوادآموزی دارد که یکی از آن‌ها در کلاس سوادآموزی به شهادت رسیده است.

قاسمی‌نیا با بیان اینکه آموزش باید حرف نخست را در کشور بزند، خاطرنشان کرد: طبق فرمایش امام خمینی(ره) از جمله حوائج اولیه هر ملتی آموزش است و اگر خواستار رسیدن به پیشرفت هستیم، باید بدانیم که زیرساخت هر پیشرفتی آموزش است و باید در ابتدا توجه ویژه به آموزش داشته باشیم.

معاون نهضت سوادآموزی قم بیان کرد: برنامه‌های ما برای هفته نهضت سواد آموزی شامل برگزاری نمایشگاه صنایع دستی سوادآموزان، برپایی همایش با حضور مسئولین استانی، بازدید سوادآموزان از کتابخانه‌های شهر، دیدار با علما و مراجع، حضور مسئولین در کلاس‌های نهضت سواد آموزی، حضور سواد آموزان در روز جمعه در نماز جمعه، برگزاری مسابقات ورزشی، تشکیل میزگرد پژوهش محور با حضور صاحب نظران و دیدار با خانواده شهدا، و... خواهد بود.

او با اشاره به نام گذاری اولین روز از هفته نهضت سواد آموزی تحت عنوان نهضت سواد آموزی و رسانه، به نقش مهم رسانه‌ها پرداخت و اظهارداشت: رسانه‌ها توان خوبی برای شناخت معضلات جامعه در حوزه سواد آموزی دارند و حلقه وصل برای حل بحران‌ها محسوب می‌شوند.

قاسمی‌نیا افزود: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نیز در این راستا نقش تاثیرگذاری در جهت ایجاد انگیزه آموزش در بی‌سوادان خواهند داشت.

او یکی از مشکلات نهضت را نبود مشخصات اسمی و آماری از بی‌سوادان دانست و اذعان کرد: ما متولی آموزش هستیم اما هر ساله در خانه‌ها را می‌زنیم و برای ارائه خدمات به مردم از آن‌ها خواهش و تمنا می‌کنیم.

قاسمی‌نیا ادامه داد: انگیزه سواد آموزی در بی‌سوادان بسیار ضعیف است و برای حل این مشکل نیازمند عزم ملی و استانی و باور جدی مسئولین هستیم.

وی مهم‌ترین اثر و خروجی سواد آموزی را در مشارکت‌های سیاسی دانست و گفت: هرچه سطح سواد مردم بیشتر شود نقش موثرتر وانتخاب بهتر و درست‌تری در  مشارکت‌های سیاسی ازجمله انتخابات خواهند داشت.

معاون نهضت سوادآموزی همچنین ظرفیت مردم و تشکل‌های غیر دولتی را بسیار موثر در سواد آموزی دانست و خواستار مشارکت همه تشکل‌های مردم نهاد شد.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی‌نیا با بیان اینکه پیش نویس طرح سازمان آموزش بزرگسالان تا پایان متوسطه در دستورکار قرار دارد، از انجام پیگیری‌های لازم برای تحقق این هدف خبرداد.

وی همچنین عنوان کرد: در سال پیروزی انقلاب حدود 49 درصد از مردم قم باسواد بودند اما امروز قریب به 98 درصد مردم استان، باسواد هستند.

قاسمی‌نیا افزود: استان قم در رشد باسوادی جزء دو سه استان اول کشور است که درصد باسوادی زنان استان به 87 درصد و مردان به 93 درصد و درصد باسوادی روستاهای قم نیز به بالای 80 درصد رسیده است.

وی یکی دیگر از طرح‌های نهضت سواد آموزی قم را شتاب بخشی به سواد آموزی اتباع و مهاجرین خارجی اعلام کرد و از شروع شناسایی این افراد خبرداد. .

معاون نهضت سواد آموزی استان، یکی از برکات نهضت سواد آموزی را شناسایی 130 چهره موفق نهضت سواد آموزی دانست که در مشاغلی همچون پزشکی، کار آفرینی، معلمی و... درحال خدمات‌رسانی به استان هستند.

قاسمی‌نیا روخوانی و روان‌خوانی قرآن را یکی از مباحث اصلی کلاس‌های نهضت سواد آموزی کشور دانست و اظهار داشت: در این چهل سال فعالیت نهضت سوادآموزی، حدود 400 هزار نفر از مردم قم به نهضت سواد آموزی استان ورود و خروج داشته‌اند که حداقل آموزشی که این تعداد دیده‌اند آشنا شدن با خواندن و نوشتن است.

وی تلاش بیشتر برای انسداد مبادی بی‌سوادی را خواستار شد و گفت: تنها 3-4 درصد این مبادی به کمبود فضای آموزشی بر می‌گردد و مشکلات معیشتی و اقتصادی خانواده‌ها بیش‌ترین تاثیر را در آن داشته است.

قاسمی‌نیا اضافه کرد: در این راستا باید کودکان تارک مدرسه را به فضای آموزشی برگردانیم و به کودکان لازم التوجه یا همان کودکان مرزی، توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا باعث ناامیدی و ترک مدرسه آن‌ها نشویم.

همچنین باید به کودکان کار و بد سرپرست و بی‌سرپرست و کودکان معلول جسمی و حرکتی نیز دقت لازم شود تا انسداد کامل بی‌سوادی در قم بخورد.

او در پایان اهم طرح‌ها و برنامه‌های نهضت سواد آموزی را برشمرد که آموزش مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و زندان‌ها، پاداش به سواد آموزان روستایی، سواد آموزی اتباع، سوادآموزی نیروهای مسلح، طرح تعیین پاداش برای سواد آموزان و تولید کتاب برای اصناف، کارگران، زندانیان واتباع خارجی و… ازجمله اقدامات صورت گرفته این نهاد به شمار می‌رود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی