English

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم:

قابلیت های گردشگری قنات در روستای طغرود بررسی می شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم از بررسی اجرای طرح گردشگری قنات در روستای طغرود قم خبر داد.

قابلیت های گردشگری قنات در روستای طغرود  بررسی می شود

به گزارش خبرگزاری موج از قم، مدیرکل میراث فرهنگی استان قم ، با اعلام این خبر، گفت: قنات یکی از  ابداعات ایرانیان باستان است که در حدود سه هزار سال پیش برای بهره برداری از آبهای زیر زمینی ابداع شد که می تواند کانون توجه گردشگران قرار گیرد.

وی با اشاره به بازدید کارشناس طبیعت گردی اداره کل میراث فرهنگی قم از قنات روستای طغرود افزود: بررسی قابلیت های گردشگری در تمدن قنات در برگیرنده سه مساله مهم میراث فرهنگی، نوستالژی و دور نمای گردشگری است.

عیسی رضایی گفت: در این بررسی پیشنهاد شد تا با برپایی تورهای گردشگری روستایی و بازدید از قنات ها (قنات نوردی)، زمینه برای توسعه پایدار گردشگری روستایی و حفاظت از این سازه های آبی تاریخی فراهم آید .

مدیرکل میراث فرهنگی قم ادامه داد: با مدیریت صحیح گردشگری قنات می توان اثرات اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی -اجتماعی حاصل از آن را برای روستاهای هدف گردشگری پیش بینی کرد.

وی اظهار داشت:یکی از ابعاد فرهنگی- اجتماعی قنات در ایران باورهایی است که در طول تاریخ، مردم ایران زمین به این پدیده مهم داشته اند و آداب و رسوم خاصی در حرمت آب و  قنات داشته اند.

رضایی بیان کرد: بررسی های میدانی انجام شده در پیرامون قنات، بیانگر باورها و مراسمی برای توسعه جاذبه های گردشگری فرهنگی قنات با توجه به جاذبه های مردم شناسی قنات است.

مدیرکل میراث فرهنگی قم گفت: با توجه به اهمیت قناتها در ایران و تعداد بیش از 36000 رشته قنات ایران، بسیاری از دانشمندان، کاریزهای ایران را از جمله عجایب جهان و ایران را مهد تمدن کاریزی در جهان شناخته اند.

طغرود، روستایی از توابع بخش جعفرآباد در استان قم می باشد که طول قنات کهریز این روستا 2500 متر، تعداد میله چاه های آن 160 و عمق مادر چاه این قنات 30 متر می باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه