English

خبرگزاری موج اردبیل گزارش می‌دهد:

همه ساله رغیب یا همان لیله الرغائب در اردبیل با مراسم خاصی برگزار می‌شود

واژه رغائب به معنای چیزی که مورد رغبت و میل و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است.

همه ساله رغیب یا همان لیله الرغائب در اردبیل با مراسم خاصی برگزار می‌شود
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، بنا بر معنای نخست لیله الرغائب شبی است که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن بسیار است و بندگان خدا در این شب گرایش زیادی به رفتن به در خانه خدا و ارتباط و انس با او دارند.

بر پایه معنای دوم لیله الرغائب شبی است که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است و بندگان خداوند با رو آوردن به درگاه خدا و خشوع در برابر بزرگی خدا شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بی گرانه خدا می‌شوند

مطابق روایتی از پیامبر اسلام (ص) فرشتگان در این شب به کعبه فرود می‌آیند و از خداوند، بخشش روزه‌داران در ماه رجب را تقاضا می‌کنند و خواندن ۱۲ رکعت نماز از زمان پس از نماز عشاء تا قبل از نیمه شب از اعمال شام رغائب توصیه شده است.

شب آرزوها در استان‌های آذری زبان با نام‌هایی مثل "رغییب" یا "اولولر بایرامی" به معنی جشن مردگان و با آداب و رسوم محلی گرامی داشته می‌شود.م

آئین‌های روز رغائب در استان اردبیل با حضور مردم بر سر مزار نزدیکان و با خیرات خرما و حلوای آمرزش درگذشتگان آغاز می‌شود و مردم به منظور برآورده شدن آرزوهای خود در امامزاده و با لحاظ شرایط جوی در دامن باغ‌ها و چمنزارها و یا در منازل گرد هم می‌آیند و دعا می خوانند.

در برخی شهرستان های اردبیل دختر و پسرهای نامزد در شب رغائب، با فرستادن حلوا در این روز به خانه نامزدها  طبق سنتی که مرسوم است از همدیگر یاد می‌کنند  و در بعضی شهرها این مراسم با محوریت زنان و با اجرای مراسم خاص برگزار می‌شود و مشاعره با آواهای محلی رایج است و زنان با پرکردن کاسه آب از چشمه زلال  به نیت برآورده شدن آرزوهای جوانان دم بخت، دو عدد سوزن یا سنجاق را در قطعه چوبی کوچک فرو کرده و در داخل آب کاسه می‌اندازند.

با نزدیک شدن این دو قطعه چوب سوزن‌دار به هم به نشانه ازدواج زوج‌های نیت کرده، بخت جوانان را خوش یمن تلقی می‌کنند و با کف زدن و شعرخوانی، خواستار تدارک عروسی و ازدواج آنها توسط خانواده‌هایشان می‌شوند.

همه آئین‌های این شب امیدبخش که طلیعه ماه پرفضیلت رجب است، به تناسب هر منطقه و محل، دستاویزی برای برآورده شدن آمال و آرزوهاست و امید که در این شب روشن، دست حاجت هیچ بنده‌ای از آسمان بیکران بخشش الهی بی‌ستاره نماند.

در اولین پنج‌شنبه ماه رجب سفارش شده که در صورت امکان روزه بگیریم و در شب جمعه بین نماز مغرب و عشاء، ۱۲ رکعت نماز مستحب بخوانیم. به این صورت که هر ۲ رکعت به یک سلام ختم شود و در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و ۳ مرتبه سوره قدر و ۱۲‌ بار سوره توحید را بخوانیم و زمانی که نماز تمام شد، ۷۰ مرتبه ذکر «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهِ و علی آلِ مُحَمَّدٍ؛ خدایا بر محمد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست».

پیامبر گرامی(ص) در بیان فضیلت این نماز ۱۲ رکعتی فرموده‌اند «هر کس که این نماز مستحبی را بخواند، پس از مرگ و در شب اول قبر، خداوند ثواب این نماز را با نیکوترین سیرت و زیباترین صورت به سوی او می‌فرستد».

در شب لیله الرغائب، ملائک از آسمان به زمین فرود می‌آیند و ساکن زمین می‌شوند و پیک نیت‌های پاک بندگان خداوند می‌شوند تا بین آسمان و زمین پلی از حسنات و کهکشانی از اعمال خیر بندگان بسازند. سزاوار است علاوه بر انجام اعمالی که مربوط به این شب است و بهره‌مندی از آن‌ها، فرصت رسیدن به حوائج و خواسته‌های به حق و آرزوهای دست یافتنی را غنیمت شمرد و از فیض رحمت پروردگار بهره‌مند شد.

آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی درباره این شب با فضیلت در کتاب المراقبات می‌گوید: چنانچه شب اول ماه مصادف با شب جمعه بود، سزاوار است عمل لیلة الرغائب را نیز انجام دهد. از پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) روایت شده است که فرمودند: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید. زیرا شبی است که فرشتگان آن را لیلة الرغائب می‌نامند.

این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که یک سوم از شب گذشت هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می‌شوند. آنگاه خداوند به طور غیرمنتظره‌ای بر آنان وارد شده و می‌فرماید: ای فرشتگانم! هر چه می‌خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان عرض می‌کنند: حاجات ما این است که از روزه داران رجب درگذری. خداوند می‌فرماید: این کار را انجام دادم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه