English

مدیرکل هواشناسی استان در تشریح آلودگی هوای اردبیل:

در شرایط جوی فعلی آلاینده ها در لایه‌های پایین تروپوسفر به دام می‌افتند

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: یکی از علت‌های آلودگی هوای این روزهای اردبیل استقرار سامانه پرفشار دینامیکی است که در پی آن شاهد وارونگی فرونشینی (نوعی وارونگی دما) هستیم.

در شرایط جوی فعلی آلاینده ها در لایه‌های پایین تروپوسفر به دام می‌افتند
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، مجید کوهی تشریح کرد: فصل زمستان و به ویژه دی‌ماه شمال‌غرب کشور تحت تاثیر سامانه‌های پرفشار دینامیکی قرار می‌گیرد و آلاینده‌ها با توجه به شرایط جوی در لایه‌های پایین تروپوسفر به دام می‌افتند.

وی با اشاره به افزایش غلظت ذرات معلق، ترکیبات آلی فرار، مونوکسیدکربن و اکسیدهای نیتروژن در شهرهای بزرگ به دلیل احتراق ناقص طی فصل زمستان بیان کرد: لایه مرزی سیاره‌ای در لایه زیرین تروپوسفر و با سطح زمین در تماس بوده و عمق آن از ده‌ها متر در موقعیت‌های پایدار تا حدود سه کیلومتر در شرایط همرفتی در بیابان‌ها متغیر است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل اضافه کرد: لایه مرزی در هنگام وضعیت جوی مناسب دارای یک چرخه روزانه مشخص است؛ به طوری که در طول روز لایه مرزی سیاره‌ای ارتفاع و فضای بیشتری برای حرکت ذرات آلودگی دارد و موجب رقیق شدن غلظت آلاینده‌ها می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: لایه مرزی سیاره‌ای هنگام شب کم‌عمق می‌شود و فضای کمتری برای حرکت ذرات آلودگی دارد که موجب متمرکز شدن آنها می‌شود و سطح آلودگی هوا را در نیمه‌های شب افزایش می‌دهد.

کوهی با اشاره به اینکه عکس‌های مرتبط با آلودگی شهرستان اردبیل به طور معمول در ساعات صبحگاهی روزهای زمستانی گرفته می‌شود، عنوان کرد: لایه مرزی سیاره‌ای به دلیل شرایط دینامیکی جو بسیار کم‌عمق است و گرم‌تر شدن هوا و بالا رفتن ارتفاع لایه مرزی سیاره‌ای آلاینده‌ها را پراکنده می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: با در نظر گرفتن این توضیحات و با وجود پیش‌بینی تداوم غلظت آلاینده‌ها برای چند روز آینده، آلودگی هوا آن طور که در شهرهای بزرگ دیده می‌شود، برای شهرستان اردبیل دور از انتظار است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه