English

مدیر واحد سلامت جمعیت ، خانواده و مدرس دانشگاه علوم پزشکی:

نرخ باروری در استان اردبیل به ۱.۶۶ درصد کاهش یافت

مدیر واحد سلامت جمعیت ، خانواده و مدرس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: نرخ باروری در این استان با یک دهم درصد کاهش به ۱.۶۶ درصد رسیده و به زیر سطح نرخ جایگزینی جمعیتی رسیده است.

نرخ باروری در استان اردبیل به ۱.۶۶ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، لیلا مسعودی  با اشاره به ارائه خدمات رایگان مشاوره و ترویج فرزندآوری به زوج‌های در سن باروری توسط مراکز بهداشت استان گفت: هدف از این مشاوره بررسی ناباروری و علل تاخیر در باروری و فرزندآوری جمعیت استان است.

وی بیان کرد: همه زوج‌ها در سنین ۱۰ تا ۵۴ ساله می‌توانند سالانه ۲ بار با مراجعه به مراکز بهداشت استان اردبیل خدمات رایگان مشاوره باروری و شناسایی مشکلات و نارسایی‌های احتمالی باروری دریافت کنند و زوج‌های نابارور شناسایی شده نیز زیرپوشش بیمه سلامت قرار گرفته و خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

مدیر واحد سلامت جمعیت ، خانواده و مدرس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمانی استان اردبیل همچنین به راه‌اندازی مرکز نفس برای جلوگیری از سقط جنین غیرقانونی در استان اردبیل در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: سلامت زنان در سنین باروری و فرزندآوری زوج‌ها جزو اولویت‌های خدمات بهداشت و درمان تعیین شده است.

وی با بیان این که زمانی شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" مورد توجه قرار گرفته بود، اظهار کرد: در پی کاهش جمعیت و بحران سالخوردگی، شعار "فرزند بیشتر، زندگی بهتر" در اولویت سیاست‌های حمایتی دولت قرار گرفته است.

مسعودی ، تمایل خانواده‌ها به تک فرزندی را از جمله علل کاهش جمعیت و کاهش نرخ باروری ذکر کرد و گفت: ۲۴ درصد خانوارهای ساکن در استان اردبیل تک فرزند هستند.

وی با بیان این که امروزه به دلایل مختلف خانوارها تمایلی به فرزندآوری ندارند و این امر به کاهش جمعیت کشور به ویژه جمعیت مولد منجر شده است، اضافه کرد: تک فرزندی موجب بروز آسیب‌های جدی در نهاد خانواده شده و افسردگی فرزند به علت نبود همبازی هم سن و سال و بروز مشکلات در روند رشد فردی را از جمله عوارض آن به شمار می‌رود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه