English

اکبر بهنام جو:

رشته های مورد نیاز بازار کار در اردبیل راه اندازی شود

استاندار اردبیل گفت: با توجه به راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی در سطح استان باید در راه اندازی رشته های مورد نیاز بازار کار تلاش کنیم.

رشته های مورد نیاز بازار کار در اردبیل راه اندازی شود

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، اکبر بهنام جو ، استاندار اردبیل در نشست هم اندیشی جهت بازنگری رشته های دانشگاهی گفت: در راستای نیازهای جامعه و افزایش ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت باید نیازها احصا، و به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص رشته های جدید دانشگاهی راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه محل پژوهش و مهارت آموزی تخصصی است افزود: نقش دانشگاه در حل معضلات و کاهش آسیب های اجتماعی و همچنین تامین نیروی متخصص جامعه هدف غیر قابل کتمان است و باید برای تامین نیازهای بخش صنعت و تولید در راه اندازی رشته های تخصصی برنامه ریزی کارشناسی صورت گیرد.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه از یک سال پیش جلسات هم اندیشی بین دانشگاه ها و حوزه های تولید آغاز شده است افزود: موضوع تعدادی از پایان نامه های دانشجویان و تحقیقات اساتید بر اساس نیاز استان نوشته شده و در رابطه نیازمندی های کشاورزی، صنعت، گردشگری و خدمات بررسی شده است که باید در این مسیر اقدامات اساسی بصورت منطقی صورت گیرد.

بهنام جو ادامه داد: در جلسات مشترک بین واحدهای صنعتی و دانشگاه ها برگزار شده و نیازهای نیروی انسانی در واحدهای صنعتی اعلام شده است و جهت تامین نیروی انسانی متخصص دانشگاه ها و مراکز فنی و حرفه ای وارد عمل شده اند.

وی تصریح کرد: بخاطر تسهیل در روند فرایند تربیت و مهارت آموزی شروع کار از آموزش و پرورش اتفاق می افتد تا دانش آموزان قبل از ورود به دانشگاه مسیر اصلی خود را جهت اشتغال مناسب پیدا کنند و تحصیلات عالیه را متناسب با نیاز جامعه کسب کنند.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه منطقه آزاد اردبیل و بار انداز ریلی در شمال استان تصویب شده و مراحل نهایی خود را طی می کند گفت: این دو موضوع تاثیر خوبی برای اشتغال استان و جهت گیری مناسبی در نیازمندی های استان در رابطه با تحصیلات نیروی کار داشته باشد .

بهنام جو با تاکید بر اینکه این دو پتانسیل بزرگ راه اندازی شرکت های بزرگ را در استان به دنبال خواهد داشت افزود: شرکت های بازرگانی، ترانزیتی، صنعت بیمه، حمل و نقل که ضرورت راه اندازی رشته های تحصیلی جدید را به همراه خواهد داشت.

وی همچنین تعداد دانش آموزان در رشته های ریاضی و کاردانش را قابل قبول ندانست و گفت: در حال حاضر ۳۵ درصد از دانش آموزان در کار دانش، ۲۹درصد تجربی،۳۰درصد انسانی و ۵ درصد در ریاضی تحصیل می کنند که نیازمند تنظیم و اصلاح در استان هستیم که کاردانش از ۳۵درصد به ۴۵ درصد و ریاضی نیز حداقل به ۱۵درصد برسد.

نماینده عالی دولت در استان اردبیل افزود: آینده شغلی جوانان باید طبق آمایش سرزمینی و نیاز جامعه و بازار هدف تنظیم و ترسیم شود تا ضمن کاهش بیکاری به میزان بیکاران تحصیل کرده در استان افزوده نشود.

بهنام جو تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، سازمان صمت باید نیازمندی های نیروی انسانی را برای ۴ سال آینده احصا و جهت دهی به تحصیل دانش آموزان در مراکز آموزش عالی طبق نیازمندی ها ترسیم و هماهنگ شود.

وی گفت: برخی از کارخانه ها و واحدهای صنعتی طبق نیاز خود اعلام کرده تا در ۴ سال آینده به چه میزان و در کدام رشته تخصصی به نیروی انسانی نیاز دارد تا دانشگاه ها طبق نیاز این واحدها نیرو تربیت کنند.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی نیز سیستم های هوشمند مطرح شده افزود: در آینده برای کار در سالن های گلخانه ای، پایاب سد خدا آفرین و سایر سدها و بخش های کشاورزی نیازمند افراد تحصیل کرده به منظور افزایش راندمان تولید خواهیم بود و باید متناسب با این شغل ها رشته تحصیلی دایر شود.

بهنام جو گفت: باید در دبیرستان ها به دانش آموزان و خانواده های آنها مسیر درست تبیین شود و هدایت تحصیلی و هدایت شغلی توسط مشاوران فنی ارایه شود و نیز دانش آموزان قبل از انتخاب رشته از مراکز فنی حرفه ای و دانشگاه ها بازدید کرده و آگاهی لازم را کسب کنند.

وی از سازمان های متبوعه خواست با برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی سند اشتغال و نیازمندی های واحدهای صنعتی، گردشگری، تولیدی و خدمات را بر اساس آمایش سرزمینی تدوین کنند.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه در سال ۹۹ حدود ۳ درصد به رشد صنعتی استان اضافه شد گفت: در حال حاضر واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگی در دست احداث و راه اندازی است که در سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرند و باید متناسب با این واحدها نیروی متخصص تربیت شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی