English

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل:

مجموعه اشیا تاریخی با قدمت ۴۰۰ سال در موزه چینی خانه اردبیل نگه داری می شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: مجموعه اشیا تاریخی با قدمت بیش از 400 سال در موزه چینی خانه، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی نگه داری می شود.

مجموعه اشیا تاریخی با قدمت 400 سال در موزه چینی خانه اردبیل نگه داری می شود

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، نادر فلاحی امروز در جمع خبرنگاران تصریح کرد: موزه چینی خانه در حدود سال های 1014 تا 1018 ه.ق توسط شیخ بهایی احداث شده و بیش از 400 سال قدمت دارد.

وی افزود: شاه عباس صفوی این بخش از مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی را به منظور نگه داری از اشیا اهدایی پادشاهان چین احداث کرد و می توان گفت قدیمی ترین کلکسیون اشیا تاریخی و باستانی کشور محسوب می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تاکید کرد: این بنای تاریخی از بخش هایی برای نگه داری ظروف چینی و کتب خطی تشکیل شده و اشیا اهدا شده به شاه عباس جهت نگه داری به این بنا انتقال می یافت که شامل بیش از هزار عدد ظرف است.

فلاحی عنوان کرد: به دلیل موقعیت ژئوپلتیک اردبیل و عبور کاروان های تجاری چین، پادشاهان چینی این هدایا را به منظور جلب نظر و عرض ارادت پادشاهان صفوی اهدا می کردند.

وی با بیان اینکه مطابق بررسی کارشناسان  قدمت برخی اشیا حتی بیشتر از زمان احداث بنا بوده و پیش از احداث چینی خانه به پادشاهان صفوی اهدا شده است، اضافه کرد: این مجموعه نفیس بیشترین میزان بازدید از موزه های استان را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تاکید کرد: قدمت این بنای تاریخی موجب شد تا در سال های اخیر مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی نظر کارشناسان یونسکو را جلب کرده و به عنوان اثر جهانی در سال 2010 به ثبت برسد.

فلاحی متذکر شد: در سه ماهه نخست امسال 51 هزار و 196 نفر بازدیدکننده داخلی و 3625 بازدیدکننده خارجی از مجموعه میراث جهانی بنای آرامگاهی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه