English

خداحافظی با ترس دندان پزشکی تنها با تکنولوژی

ترس از دندان پزشکی به اندازه‌ی خود دندان پزشکی قدمت دارد. شاید دندان پزشکی به اندازه‌ی باقی رشته‌های پزشکی خطر و عوارض نداشته باشد، اما همین که شما در مطب دندان پزشکی دهان خود را برای مدتی باز می‌گذارید و نمی‌بینید که دندان پزشک با دندان‌های شما چه می‌کند، دچار ترس و اضطراب شوید.

خداحافظی با ترس دندان پزشکی تنها با تکنولوژی

 

به گزارش خبرگزاری موج، ترس از دندان پزشکی به اندازه‌ی خود دندان پزشکی قدمت دارد. شاید دندان پزشکی به اندازه‌ی باقی رشته‌های پزشکی خطر و عوارض نداشته باشد، اما همین که شما در مطب دندان پزشکی دهان خود را برای مدتی باز می‌گذارید و نمی‌بینید که دندان پزشک با دندان‌های شما چه می‌کند، دچار ترس و اضطراب شوید. بسیاری از افراد به دنتوفوبیا یا فوبیای دندان پزشکی مبتلا هستند که بسیار آزاردهنده است.

خیلی از اطرافیان ما نیاز شدیدی به مراجعه به دندان پزشکی دارند اما به علت ترسی که از دندان پزشک و فرایندهایی که بر روی دندان‌هایشان انجام می‌دهند، به دندان پزشک مراجعه نمی‌کنند. به همین دلیل مشکلات دندانی آن‌ها وخیم‌تر شده و در نهایت دندانشان از دست می‌رود. در این زمان مجبور می‌شوند که برای انتخاب یکی از روش‌های جایگزین کردن دندان از دست رفته به دندان پزشک مراجعه کنند.

اما بهتر است بدانید که دیگر چنین مشکلاتی به سادگی حل می‌شوند. با پیشرفت علم و تکنولوژی، روش‌های نوینی در دندان پزشکی ارائه شده است که با کمک گرفتن از آن‌ها، حتی کسانی که از دندان پزشکی واهمه دارند هم می‌توانند با این ترس‌ها مقابله کنند و در آرامش به دندان پزشکی مراجعه کنند.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از دندان پزشکی و دندان پزشک می‌ترسید و نمی‌توانید با این ترس‌ها کنار بیایید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود. با ما همراه باشید و این چند کلمه را تا انتها بخوانید.

چه چیزی باعث ترس از دندان پزشکی می‌شود؟

ترس از دندان پزشکی و دنتوفوبیا معمولاً دلیل واضح و خاصی ندارد. این ترس بدون این که فرد تجربه‌ی رفتن به دندان پزشکی داشته باشد هم می‌تواند ایجاد شود. همچنین زمانی که دهان فرد در معرض دستان دندان پزشک است و با ابزار پر سروصدای خود بر روی دندان‌ها شما کار می‌کند، ترس شما را وجود افراد را فرامی‌گیرد. تصور کنید برای یک جلسه‌ی جرم گیری حرفه‌ای دندان با روش‌های نوین  به دندان پزشکی مراجعه کرده‌اید و تنها چیزی که احساس می‌کنید سروصداهای عجیب و غریب است.

اگر ترس از دندان پزشکی داشته باشید، این صداها شما را وحشت زده خواهند کرد. در صورتی که اتفاق خاصی در حال رخ دادن نیست و فرایند عجیب و غریبی بر روی دندان‌های شما انجام نمی‌گیرد. از طرفی هنگامی که قرار است بی حسی به دندان‌های شما زده بشود، آمپول باید درون بافت‌های داخل دهان تزریق شود و همین مورد نیز بر ترس افرادی که دنتوفوبیا دارند می‌افزاید.

گاهی دنتوفوبیا دلیل دارد و این دلیل به یک تجربه‌ی نامناسب قبلی با دندان پزشک بی مهارت در دندان پزشکی نامناسب برمی‌گردد. در این صورت برطرف کردن این ترس کمی سخت‌تر از مورد بدون دلیل است. زمانی که فرد پیش زمینه‌ای از یک تجربه دارد، برطرف کردن قضاوت‌ها و برداشت‌های نادرست او از تجربه‌ی نامناسب و نادرش، کاری دشوار است. تنها راهی که می‌تواند این ترس‌ها را برطرف کند، تجربه‌ی جدید از همان رخداد قبلی اما با شکلی متفاوت است که خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی امکان‌پذیر شده است. برای دانستن این روش‌ها با ما همراه باشید.

دنتوفوبیا

فائق آمدن با ترس از دندان پزشکی با روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین

برخی از روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین برای غلبه بر ترس از دندان پزشکی طراحی شده‌اند که به کار بردن آن‌ها می‌تواند تأثیر شگرفی در کاهش اضطراب افرادی که دنتوفوبیا دارند، دارد. برخی از این روش‌ها در ادامه توضیح داده شده‌اند.

Oral sedation یا آرام بخشی

یکی از راه‌حل‌هایی که در دندان پزشکی برای کاهش استرس و اضطراب بیمارانی که دنتوفوبیا دارند، آرام بخشی است. معمولاً در این روش، برخلاف گاز اکسید نیتروژن و آرام‌بخش‌های وریدی، در این روش از قرص‌های آرام بخش استفاده می‌شود. بیمار قبل از این که فرایند دندان پزشکی دندان‌هایش آغاز شود، قرص‌های آرام بخش را دریافت می‌کند و سپس برای فرایند آماده می‌شود و به اتاق دندان پزشک می‌رود.

قرص‌های دریافتی از خانواده‌ی بنزودیازپین هستند. این قرص‌ها فعالیت آن بخش از مغز را که به ترس و اضطراب می‌پردازد، کاهش می‌دهد. نتیجه این است که بیمار آرام و ریلکس می‌شود و زیاد درگیر عملیاتی که در دهان او در حال اجراست، نمی‌گردد. برای آشنایی دقیق‌تر با این تکنولوژی جدید دندانپزشکی مقاله اطلاعات جامع درباره سدیشن در دندانپزشکی در وب‌سایت دکتر محمد نیک‌زاد را حتماً مطالعه کنید.

Guided imagery یا تصاویر هدایت شده

از روش‌های کاربردی در پرت کردن حواس بیمار از فرایندهای دندان پزشکی، تصاویر هدفمند یا هدایت شده است. روش‌های دیگر معمولاً بر روی ریلکس کردن بیمار و یا بی حس کردن او تمرکز می‌کنند، اما در این روش ما با پرت کردن حواس بیمار از فرایند مواجه می‌شویم که بسیار هوشمندانه است و تقریباً هیچ مداخله‌ای انجام نمی‌شود. در واقع بدون عوارض جانبی داروهای آرام بخش، می‌بینیم که بیمار درد کم‌تری می‌کشد و توجه کم‌تری به ترس خود می‌کند.

در این روش از بازی‌های کامپیوتری و یا تصاویر بدون ربط و حتی تکنیک‌های جدیدتر واقعیت مجازی برای پرت کردن حواس بیمار به کار برده می‌شود که بسیار مؤثر هستند.

سدیشن در دندانپزشکی

تکنولوژی‌های بدون درد در دندان پزشکی

یکی از کمپانی‌هایی که تلاش بسیاری در زمینه‌ی تکنولوژی‌های بدون درد در دندان پزشکی کرده است، رمینووا است. این تکنیک‌ها معمولاً بر ریمینرالیزیشن یا تقویت مینای دندان تمرکز دارند. معمولاً از ترس‌هایی که بیشتر افرادی که ترس از دندان پزشکی دارند، پر کردن دندان است. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که حدود 60 تا 90 درصد کودکان با داشتن تجربه‌ی اولیه در دندان پزشکی به دنتوفوبیا با همان ترس از دندان پزشکی دچار می‌شوند و این معمولاً مرتبط با یکی از روش‌های رفع پوسیدگی دندان است.

دکتر محمد نیک زاد جراح دندان‌پزشک می‌تواند در تمام زمینه‌های دندانپزشکی بدون ترس و درد کمک فراوانی را به شما عزیزان کند. سابقه بسیار خوب دکتر نیک‌زاد در بخش کاشت ایمپلنت، زیبایی و طراحی لبخند موجب شده که کلینیک ایشان به یکی از کلینیک‌های بسیار معروف دندانپزشکی در سطح استان تهران تبدیل شود. همچنین این کلینیک علاوه بر انجام ایمپلنت و لمینت، تمامی خدمات مربوط به دندان‌پزشکی را نیز برای شما عزیزان انجام می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه