English

گالوانیزه گرم و سرد چه تفاونی دارند؟

عمل گالوانیزه یا گالوانیزاسیون به صورت دو روش گرم و سرد انجام میشود. ای عملیات بر روی فلزها جهت افزایش مقاومت و دوام آن ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی صورت می گیرد.

گالوانیزه گرم و سرد چه تفاونی دارند؟

به گزارش خبرگزاری موج، عمل گالوانیزه یا گالوانیزاسیون به صورت دو روش گرم و سرد انجام میشود. ای عملیات بر روی فلزها جهت افزایش مقاومت و دوام آن ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی صورت می گیرد. خوب حال در زیر به بررسی بیشتر مفهوم گالوانیزه  و روش های ان می پردازیم...

گالوانیزه کردن یعنی چه ؟

گالوانیزه:

اصطلاح گالوانیزه به یک فلز اختصاص یافته است که به عنوان پوشش برای فولاد به کار می رود. این فلز معمولا روی است. 

گالوانیزه کردن و ضرورت آن:

 از آنجایی که در صنایع زیادی از فولاد استفاده میشود. مثلا برای تولید تجهیزات ساختمانی مانند میلگرد، توری های گالوانیزه، ورق های فلزی و.. از آن استفاده میشود.به همین علت باید فولاد را گالوانیزه کنیم تا مقاومت و دوام کافی را داشته باشد.با گالوانیزه یک لایه نازک از روی، بر سطح فولاد قرار میگیرد. این لایه مانند یک محافظ عمل میکند. فولاد را در برابر خوردگی و زنگ زدگی حفظ میکند.
در ساخت مفتول گالوانیزه این مورد کاربرد زیادی دارد. زیرا مفتول ها معمولا به عنوان بست استفاده میشوند؛ یا برای ساخت سایر محصولات به کار می روند. پس مقاومت و دوام آن ها بسیار مهم است. اصولا سعی میشود در ساخت و سازهای ساختمانی نیز از محصولات گالوانیزه استفاده شود، این محصولات هم خیال پیمانکار و هم خیال کارفرما را از یک سازه مقاوم راحت میکند. خوب حالا به طور کلی با مفهوم گالوانیزه آشنا شدیم. در زیر به بررسی روش های این فرآیند می پردازیم.


گالوانیزه گرم:

در این روش از گالوانیزاسیون، ابتدا یک وان مذاب از روی را آماده میکنند. سپس بعد از اینکه فلز یا ورق را به خوبی تمیز کردند ، ان را در وان غوطه ور میکنند. بعد از انجام این کار یک لایه نازک از روی، سطح فلز را می پوشاند. روی به فولاد کمک میکند تا مقاومت بالایی در برابر رطوبت و خوردگی پیدا کند. البته باید توجه داشته باشید قبل و بعد از اجرای این مرحله باید کارهای مهم زیادی بر روی فلز مورد نظر انجام شود.

1.ابتدا باید سطح فلز را به خوبی تمیز کرد؛ که این مرحله در طی چند بخش ریزتر انجام میشود. تمیز کردن سطح فلز یک مرحله بسیار مهم است که باید با دقت فراوان انجام شود.

2. بعد عملیات پوشش دهی روی انجام میشود.

3.در مرحله بعد باید با دقت فلز را در یک مکان مناسب سرد کرد که این مرحله نیز هم می تواند با سرعت انجام شود و هم به آرامی. در صورتی که مرحله سرد شدن به دقت انجام شود، فلز روی به خوبی به سطح می چسبد.

اجرای این مراحل دارای استاندارد ویژه ای است که باید همه شرکت های تولید کننده آن را مد نظر داشته باشند. هر گاه هر کدام از مراحل به خوبی انجام نشود، به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید. فرآیند گالوانیزه گرم یک روش عالی و مقرون به صرفه برای داشتن یک فولاد مقاوم است.  فولادی که از این روش به دست می آید نسبتا از استنلس استیل نیز مقاوم تر است.

گالوانیزه سرد:

گالوانیزه سرد از روش گالوانیزه گرم کمی ساده تر است. در گالوانیزه گرم از دستگاه های مخصوص استفاده میشود یا باید یک بخش مخصوص برای آن در کارخانه در نظر گرفت. اما در روش گالوانیزه سرد نیازی به دستگاه های پیشرفته نداریم. ما می توانیم با یک قلموی ساده این روش را پیاده سازی کنیم.
در این روش،  یک پوشش تک جزئی روی فولاد قرار می گیرد. می باشد. ویسکوزیته این مایع خیلی بالا است. ما در روش گالوانیزه سرد به میکسرهای قوی نیازی نداریم و برای هم زدن میتوانیم از یک میله سده استفاده کنیم. زمانی که فلز را از آلودگی ها پاک کردیم مایع را با یک قلمو به سطح آن اضافه میکنیم.
 

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد:

 تفاوت اصلی و عمده گالوانیزه گرم و سرد در شیوه تولید آن ها است. در ایران نیز بیشتر از شیوه گالوانیزه گرم استفاده میشود. هر کدام از محصولاتی که نیز به این روش تولید میشوند ویژگی های خاص خود را دارند.

مسلما فولادی که به روش گالوانیزه گرم تهیه میشود دارای مقاومت و دوام بالاتری است. برای تولید محصولات مهم صنعتی از این روش استفاده میشود. البته نمی توان گفت که محصولات گالوانیزه سرد ضعیف هستند اما به نسبت نوع گرم در برابر خوردگی دوام کمتری دارند. به همین علت است که کاربرد محصولات گالوانیزه گرم و سرد نیز متفاوت است.

امیدواریم در این مطلب خلاصه توانسته باشیم اصل مطلب را برای شما عزیزان ارائه کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه