English

انواع پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

از جمله با اهمیت ترین چالش های پیش رو در دنیای امروز، ورود مواد آلی، فلزات سنگین، میکروارگانیسم های واگیردار و مواد آلاینده از طریق پساب های صنعتی و انسانی به محیط زیست می‌باشد.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

به گزارش خبرگزاری موج، از جمله با اهمیت ترین چالش های پیش رو در دنیای امروز، ورود مواد آلی، فلزات سنگین، میکروارگانیسم های واگیردار و مواد آلاینده از طریق پساب های صنعتی و انسانی به محیط زیست می‌باشد. علاوه براین، در تمام دنیا با تهدید بزرگی به نام خشکسالی مواجه هستیم که راهکارهای مختلفی برای مواجه شدن با این چالش ها وجود دارد که از مهم ترین آنها می‌توان به استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی اشاره نمود. گروه صنعتی هفت به عنوان با سابقه ترین تولیدکننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب و انواع مختلف پکیج تصفیه فاضلاب در ایران در ادامه به کاربرد این پکیج و هرآنچه که باید درباره پکیج تصفیه فاضلاب بدانید خواهد پرداخت.

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

این دستگاه به عنوان مجموعه ای گسترده از تجهیزات برای از بین بردن آلاینده های شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی از پساب هاست که با توجه به نوع فاضلاب دارای قسمت های متفاوتی است. فاضلاب های ورودی به پکیج تصفیه فاضلاب بعد از انجام مراحل گوناگون و عبور از قسمت های مختلف به سطحی قابل قبول رسیده و آماده ورود به محیط زیست یا استفاده دوباره در مصارف کشاورزی و صنعتی می شود.

با این کار می توان از ورود بیماری های واگیردار، کمبود آب و مشکل خشکسالی جلوگیری کرد. مقدار حذف آلاینده ها برای رسیدن به کیفیت مطلوب برای استفاده مجدد با تجه به نوع محیط متفاوت است، از این رو از تجهیزات گوناگون استفاده می شود.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب

لازم به ذکر است که هر نوع فاضلاب با توجه به نوع مواد آلاینده باید از تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب گوناگون استفاده کند. دراینصورت هر نوع پساب با توجه به نوعش از زمان ورود تا خروج از پکیج مراحل گوناگونی را باید پشت سر بگذارد. در ادامه شما را با ۳ نوع کاربردی آشنا می کنیم.

پکیج تصفیه پساب صنعتی

واحدهای صنعتی برای انجام کارهای خود نیاز شدیدی به آب دارند. آب ورودی به بخش های گوناگون صنعتی بعد از عبور از دستگاه های متفاوت و مخلوظ شدن با انواع آلاینده های شیمیایی به فاضلاب صنعتی یا شیمیایی تبدیل می شود. بدون شک ورود این نوع فاضلاب ها به سفره های آب زیر زمینی خطرات جدی برای محیط زیست و انسان است. از این رو در پالایشگاه ها، کارخانجات و بیمارستان های از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده می کنند.

در ضمن نوع بدنه این مدل متفاوت است که پکیج فلزی تصفیه فاضلاب از نمونه های شناخه شده آن است. روش تصفیه آب فاضلاب در این نوع در سه روش تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی انجام می شود. در این میان روش بیولوژیکی که خود دارای ۲ نوع پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی (بدون اکسیژن) و در نوع هوازی است دارای کیفیت و بازدهی بیشتری نسبت به دو روش قبلی است.

جهت آشنایی با ایستگاه پمپاژ فاضلاب به آدرس زیر مراجعه فرمایید:  

https://absaze.com/%d8%a7%db%8c%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%be%d9%85%d9%be%d8%a7%da%98-%d9%81%d8%a7%d8%b6%d9%84%d8%a7%d8%a8/

روش های تصفیه فاضلاب

چهار روش متداول برای تصفیه فاضلاب عبارتند از: تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی، تصفیه شیمیایی و تصفیه لجن. در ادامه در مورد این فرآیندها بیشتر آشنا شویم.

  • تصفیه فیزیکی:

در این مرحله از روش های فیزیکی برای تمیز کردن فاضلاب استفاده می­شود. برای حذف مواد جامد از فرآیندهایی مانند غربالگری، ته­نشینی و لایه برداری استفاده می­شود. هیچ ماده شیمیایی در این فرآیند دخیل نیست.

یکی از تکنیک های اصلی تصفیه فیزیکی فاضلاب، ته­نشینی است که فرآیند معلق کردن ذرات نامحلول و سنگین در فاضلاب است. هنگامی که مواد نامحلول ته­نشین می شوند، می توان آب خالص را از آن­ها جدا کرد.

یکی دیگر از روش های موثر تصفیه فیزیکی آب هوادهی می­باشد. این فرآیند شامل گردش هوا از طریق آب برای تامین اکسیژن به آن است. روش سوم فیلتراسیون می باشد که برای فیلتر کردن کلیه آلاینده ها استفاده می­شود. برای عبور فاضلاب و جداسازی آلاینده ها و ذرات نامحلول موجود در آن می­توانید از فیلترهای خاصی استفاده کنید که یکی از پر کاربرد ترین آن­ها فیلتر شنی می­باشد. چربی موجود در سطح برخی از فاضلاب ها را نیز می توان به راحتی از این روش پاک کرد.

  • تصفیه بیولوژیکی:

این روش از فرآیندهای بیولوژیکی مختلفی برای تجزیه مواد آلی موجود در فاضلاب مانند صابون، فضولات انسانی، روغن ها و مواد غذایی استفاده می­کند. میکروارگانیسم ها مواد آلی موجود در فاضلاب را در تصفیه بیولوژیکی متابولیزه می­کنند. این روش را می­توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • فرآیندهای هوازی: باکتری ها مواد آلی را تجزیه کرده و به دی­اکسید کربن تبدیل می­کنند که می تواند توسط گیاهان استفاده شود. در این فرآیند از اکسیژن استفاده می­شود.
  • فرآیندهای بی هوازی: در اینجا از تخمیر برای تخمیر ضایعات در دمای مشخصی استفاده می­شود. در فرآیندهای بی هوازی از اکسیژن استفاده نمی شود.
  • کمپوست سازی: نوعی فرآیند هوازی که در آن فاضلاب با مخلوط کردن خاک اره با آن یا سایر منابع کربن تصفیه می شود.

تصفیه بیولوژیکی که به آن تصفیه ثانویه نیز می­گویند، اکثر مواد جامد موجود در فاضلاب را حذف می­کند، با این حال، برخی از مواد مغذی محلول مانند نیتروژن و فسفر ممکن است باقی بمانند.

  • تصفیه شیمیایی:

همانطور که از نام آن پیداست، این روش شامل استفاده از مواد شیمیایی در فاضلاب می­باشد. کلر، یک ماده شیمیایی اکسید کننده است که معمولا برای از بین بردن باکتری هایی که آب را با افزودن آلاینده ها به آن تجزیه می کنند، استفاده می شود. یکی دیگر از عوامل اکسید کننده که برای تصفیه فاضلاب استفاده می­شود، ازن است.

خنثی سازی تکنیکی است که در آن اسید یا باز به آب اضافه می شود تا آب را به PH طبیعی 7 برساند. مواد شیمیایی از تکثیر باکتری ها در آب جلوگیری می کنند و در نتیجه آب را خالص می کنند.

  • تصفیه با استفاده از لجن:

این یک فرآیند جداسازی جامد-مایع است که جامدات در آن به کمترین رطوبت ممکن می­رسند  و در فاز مایع نیز کمترین ذرات جامد باقی می­مانند.

منبع» آب سازه https://absaze.com

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه