English

تحلیل نقاشی‌های سهراب سپهری و سبک خاص او

سهراب سپهری شاعر و نقاش نوگرای ایرانی است. او در آثارش از فرهنگ و هنر مشرق زمین الهام گرفته و این موضوع را هم در اشعارش منعکس کرده و هم در نقاشی‌هایش. نقاشی‌های سپهری طبیعت را با مفاهیم انتزاعی ترکیب می‌کنند.

تحلیل نقاشی‌های سهراب سپهری و سبک خاص او

به گزارش خبرگزاری موج، سهراب سپهری شاعر و نقاش نوگرای ایرانی است. او در آثارش از فرهنگ و هنر مشرق زمین الهام گرفته و این موضوع را هم در اشعارش منعکس کرده و هم در نقاشی‌هایش. نقاشی‌های سپهری طبیعت را با مفاهیم انتزاعی ترکیب می‌کنند. به همین دلیل است که سپهری توانسته در نقاشی‌هایش هم به زبانی شاعرانه دست پیدا کند.

سبک نقاشی‌های سهراب سپهری

سهراب سپهری در کنار شعر به نقاشی هم می‌پرداخت و توانست به زبان خاص خودش دست پیدا کند. رنگ‌های تیره و روشن در کنار هم، قلم گیری سریع و فرم‌های هندسی نخودی و روشن سبک سهراب سپهری را شکل داد. سبک انتزاعی او برای انعکاس افکار شاعرانه او مؤثر بود. او در ابتدا از نقاشی ژاپن و سپس نقاشی هند الهام گرفت. کاردک هم بخش جدایی ناپذیر ابزار نقاشی او بود که با کمک آن می‌توانست بافت های ریز و درهم تنیده را روی بوم پیاده کند.

او در زمینه طراحی، نقاشی رنگ و روغن و آبرنگ، فعالیت داشت. با این وجود از همان آغاز دلبسته طبیعت بود و از نمای تازه‌ای به طبیعت و عناصر آن خیره می‌شد. او نگاه ایده آلیستی داشت و با رها کردن تمام چارچوب‌ها توانست به امضای شخصی خود برسد. طرح‌های آبرنگی سهراب جلوه شاعرانه دارند. طرح‌های سهراب سپهری ساده هستند و در آن‌ها از خط و خطوط اضافی و درهم پیچیده خبری نیست. او به جزئیات هیچ علاقه‌ای ندارد و حتی جای نور و سایه هم در آثار او خالی است.

آثار نقاشی سهراب سپهری

از سهراب سپهری آثار زیادی به جا مانده است. در طرح‌ها و نقاشی‌های سهراب سپهری به راحتی می‌توان متوجه شد که در هر دوره تحت تأثیر چه مکتب و بینشی بوده است. طرح‌های اولیه او برگرفته از طبیعت است، با این وجود در دوره‌ای تحت تأثیر هنر انتزاعی است. طرح‌های متشکل از آثار هندسی حاصل این دوره هستند.

یکی از معروف‌ترین آثار او مجموعه نقاشی‌های تنه درخت است. این مجموعه یادگار دورانی است که تحت تأثیر نقاشی هند دست به قلم می‌برد. تنه درخت استوارترین و ساده‌ترین بخش درخت است و در حالی که در نگاه اول شاخ و برگ درخت نظرها را به خود جلب می‌کند، اما برای سهراب تنه درخت مفتون کننده بود. این مجموعه تصویری از تنه‌های متراکم را نشان می‌دهد که در آن‌ها از رنگ‌های تیره استفاده شده. سپهری با تاکید بر روی ترکیب بندی و رنگ گذاری توانسته بافت درختان را به خوبی به تصویر بکشد. در عین حال اثری از جزئیات بر روی تنه درختان نیست و هنرمند توانسته با موفقیت به «آشنایی زدایی» دست پیدا کند.

با این که مجموعه درختان سپهری را یادآور تعلق او به هنر مشرق زمین و فضای روستایی ایران می‌دانند، اما این آثار از نمونه‌های نقاشی مدرنیسم ایرانی هستند.

نقاشی و طرح‌های سهراب سپهری (sohrab sepehri) در نمایشگاه‌های ایران و خارج از ایران به نمایش درآمدند. او در سال 1355 در آرت فر آرت بازل سوئیس حضور داشت. آخرین نمایشگاه انفرادی او در زمان حیاتش در سال 1357 در گالری سیحون برگزار شد. رکورد قیمت نقاشی مدرن ایرانی در اختیار سپهری است. یکی از تابلوهای انتزاعی سهراب سپهری گرانترین نقاشی ایرانی است. در صورتی که دوست دارید بیوگرافی سهراب سپهری را مطالعه کنید می‌توانید به بخش هنرمندان وبسایت درز مراجعه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه