سرخط خبرها
  • مهدی مهدوی‌کیا و جرج وه‌آ در ورزشگاه دیدار ایران و بلژیک
  • تایوان؛ غول هوش مصنوعی جهان
  • از میناب تا جام جهانی؛ حضور کودکان میناب روی سکوهای جام جهانی
  • اهدای پرچم گنبد حرم مطهر حسینی، برای تکریم و بدرقه پیکر رهبر شهید
  • وزیر اقتصاد: مبلغ کالابرگ دهک‌های پایین حتما متناسب با تورم افزایش می‌یابد
  • حمایت هوادار مکزیکی از تیم ملی ایران در ورزشگاه سوفای لس آنجلس
  • وزیر اقتصاد: افزایش رقم قیمت کالا برگ ویژه ۶ دهک پایین جامعه
  • انهدام مهمات عمل نکرده دشمن در بندرعباس
  • عصبانیت ترامپ از نتانیاهو
  • عضو کمیسیون کشاورزی: قیمت آب افزایش می‌یابد
  • آینده ونس به صلح با ایران گره خورد
  • سرمربی بلژیک: برای شکست دادن ایران باید با صد درصد توان‌مان بازی کنیم
  • دریای مازندران تا سه‌شنبه تعطیل شد

ابلاغ دستورالعمل بازگشایی موزه‌ها و اماکن تاریخی پس از جنگ

معاون میراث‌فرهنگی کشور از تدوین و ابلاغ مدل سه‌ مرحله‌ای بازگشایی ایمن و تدریجی موزه‌ها، اماکن تاریخی و پایگاه‌های میراث‌فرهنگی خبر داد.

وزارت میراث فرهنگی
به گزارش خبرگزاری موج

، علی دارابی گفت: این نقشه راه با بهره‌گیری از آموزه‌های مدیریت بحران فرهنگی و در چارچوب اسناد بین‌المللی به‌ویژه کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه طراحی شده و تمرکز آن بر صیانت از سرمایه‌های هویتی کشور و بازآفرینی نقش اجتماعی نهادهای حافظ میراث فرهنگی است.

او افزود: این طرح در ادامه اقدامات پیش‌دستانه وزارت میراث‌ فرهنگی در دوره بحران، در سه مرحله اجرا خواهد شد.

براساس آنچه معاون میراث فرهنگی توضیح داده، سه مرحلۀ پیش‌بینی‌شده به این شرح است:

 

بازگشایی محدود و تخصص‌محور (به‌مدت یک ماه)

در این مرحله، بازدید صرفاً در استان‌های کم‌خطر، با تأیید شورای تأمین استان‌ها و متناسب با ظرفیت و تاب‌آوری اماکن انجام می‌شود. در اولویت بازگشایی، اماکنی هستند که فاقد موزه‌اند و در فضای باز یا محوطه‌های باستان‌شناسی قرار دارند، از جمله میدان نقش‌جهان، تاق‌بستان، بیستون، باغ‌های ایرانی، مساجد تاریخی و ارگ بم.

 

گسترش تدریجی بازگشایی

یک ماه پس از اجرای فاز نخست، سایر موزه‌ها و پایگاه‌ها نیز با رعایت الزامات حفاظتی، به‌تدریج بازگشایی می‌شوند. در این مرحله، اجرای برنامه‌های فرهنگی محدود در فضای باز مجاز خواهد بود و بازگشایی صرفاً در مناطق دارای ثبات امنیتی و با تأیید شورای تأمین استان صورت می‌گیرد.

 

بازگشایی کامل و بازگشت به الگوی عادی بهره‌برداری

با دریافت گزارش‌های نهایی از نهادهای امنیتی درباره پایداری شرایط، موزه‌ها و پایگاه‌ها به‌طور کامل بازگشایی می‌شوند و خدمات جانبی همچون فروشگاه‌ها، کافه‌موزه‌ها و فعالیت‌های تعاملی از سر گرفته خواهد شد. در پایان این مرحله، گزارش عملکرد ستاد بحران، مستندسازی درس‌آموخته‌ها و بازبینی چک‌لیست‌های حفاظتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

دارابی همچنین تأکید کرد: بازگشایی تدریجی و ایمن موزه‌ها و پایگاه‌های تاریخی کشور، گامی برای بازگشت به وضعیت فرهنگی پایدار و الگویی هوشمندانه برای مدیریت میراث‌فرهنگی در شرایط پرمخاطره و بحرانی است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه