English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

همه چیز درباره ماجرای نیکا شاکرمی+ فیلم مستندات

بررسی پرونده نیکا شاکرمی، توسط مراجع ذی‌صلاح قانونی، مشخص کرد که مرگ او ارتباطی با اغتشاشات نداشته و صرفا نام او در آن روزها به واسطه مرگ مشکوکش در لیست پروژه کشته‌سازی‌ها قرار گرفت اما در این بین دامن زدن رسانه ای و فضای مجازی به این وقایع نیز بسیار در خور توجه بود.

همه چیز درباره ماجرای نیکا شاکرمی+ فیلم مستندات
به گزارش خبرگزاری موج

، ۳۰ شهریور سال ۱۴۰۱، پیدا شدن پیکر دختری نوجوان در حیاط خلوت یک خانه در خیابان لبافی‌نژاد تهران، به پلیس گزارش شد. طبق مشاهدات، این دختر بر اثر سقوط از پشت‌بام فوت کرده و کوله‌پشتی و گوشی موبایل او، روی سکوی پشت‌بام خانه ۴ طبقه مجاور قرار داشت.

بعد از ورود دستگاه قضایی به موضوع، جهت مشخص شدن علت مرگ نیکا شاکرمی و بررسی پرونده در دادسرا، محمدجواد شفیعی، سرپرست دادسرای جنایی استان تهران آبان ۱۴۰۱ درباره جزئیات این پرونده توضیحاتی ارائه داد و گفت: ساعت ۷:۳۰ روز چهارشنبه ۳۰ شهریورماه، ساکنان ساختمانی در چهارراه امیراکرم متوجه جسد دختر جوانی در حیاط منزل خود می‌شوند که بلافاصله موضوع را به کلانتری منطقه اطلاع می‌دهند. در آزمایش‌های کالبدشکافی و معاینه جسد، آثار شکستگی‌های متعدد در ناحیه سر، لگن، اندام‌های فوقانی و تحتانی، دست و پا‌ها و دررفتگی لگن مشاهده شد که نشان می‌دهد فرد از بلندی به پایین پرتاپ شده است و هیچ‌گونه آثار گلوله در بدن مرحومه کشف نشد.

 

بیشتر بخوانید:

پرونده قضایی برای تعیین علت فوت نیکا شاکرمی در دادسرای جنایی تهران تشکیل شد

رد احتمال ارتباط فوت نیکا شاکرمی با اغتشاشات اخیر

پیکر نیکا شاکرمی بنا به درخواست خانواده به شهرستان منتقل شد

نیکا شاکرمی مواد مخدر مصرف نکرده بود/ فیلم منتشر شده در سی ان ان مربوط به نیکا نیست

 

در جریان بررسی‌ها در دادسرای جرائم جنایی تهران، جهت بررسی علت فوت نیکا شاکرمی، فیلمی از ۷ ساعت قبل از پیدا شدن جسد نیکا منتشر می‌شود که نشان می‌دهد او در حال گفت‌وگو با موبایل به خانه نیمه‌کاره‌ای در مجاورت کوچه پشتی خانه خاله‌اش رفته ‌است. همچنین، با بررسی دوربین‌های مداربسته مشخص شد نیکا با فردی در ساختمان نیز ارتباط نداشته و کسی هم او را تعقیب نمی‌کرده است.

پس از فوت نیکا شاکرمی اما خانواده‌ وی اظهارات دروغین و متناقضی را مطرح کردند. طبق گفته بازپرس دادسرای امور جنایی تهران، مادر نیکا شاکرمی در جریان بازپرسی اعلام کرده بود با دخترش زندگی می‌کرده اما با انجام تحقیقات، مشخص شد نیکا چند ماه بود با خاله خود و جدا از مادر زندگی می‌کرده است. حتی خاله‌اش در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی از این بابت که فوت او در رسانه‌ها به حضورش در اغتشاشات مربوط شده و مردم خرم‌آباد نگفتند که نیکا دختری خیابانی بوده، ابراز خوشحالی می‌کرد. 

نکته قابل توجه اما این است که در بررسی مکالمه پیامکی مادر نیکا با دخترش مشخص شد با وجود چندین پیام ارسالی از طرف مادرش از ساعت ۲۱:۲۶ تا ۲۳:۰۵ شب بیست‌ونهم شهریور و بدون پاسخ گذاشتن پیام‌ها از طرف نیکا، سرانجام ساعت ۴:۵۷ بامداد سی‌ام شهریور، ساعاتی قبل از پیدا شدن جسد نیکا توسط ساکنان محل، نیکا در یک پیام خطاب به مادرش می‌نویسد: «تقصیر هیچ‌کس نبود».

 

خاله نیکا نیز ۳۱ شهریور طی پیامی که نشان از نگرانی احتمالی او درباره خودکشی نیکا دارد به او می‌گوید: «نیکا! عزیزم، نذار اشتباهات بقیه باعث بشن تو به خودت آسیب بزنی».

آنچه باعث شد فرضیه‌ خودکشی تقویت شود، سوای مکالمات نیکا با مادر و خاله‌اش، مکالمه اینستاگرامی او با فروشنده قرص کشنده برنج بود. شاهد مثال این قضیه تلفن همراه خود نیکا شاکرمی است که تصاویر آن موجود بوده و حتی در بحبوحه‌ انتشار حداکثری این دروغ، توسط رسانه‌های مختلف منتشر شد. همچنین علاقه نیکا به حضور در ارتفاع که از سوی خاله او نیز این موضوع تأیید شد و در کنار آن پیشنهاد او به دوستش برای خودکشی از طریق سقوط از ارتفاع به عنوان مطمئن‌ترین راه خودکشی، ۲ نکته مهمی بود که در تحقیقات مشخص شد. جالب آنکه نیکا حتی به یکی از دوستانش که تصمیم به خودکشی داشت، گفته بود: تنها راه مطمئن خودکشی، سقوط از ارتفاع است که قطعا کشنده است.

در همین راستا اما سی‌ان‌ان و برخی رسانه‌های مزدور اپوزیسیون، برای اثبات ادعای دروغ خود مبنی بر کشته‌ شدن نیکا شاکرمی توسط نیروهای امنیتی، حضور او در اغتشاشات را مطرح می‌کردند. در صورتی که موضوع حضور نیکا در اغتشاشات و دستگیری او، تنها از سوی مادر و خاله وی مطرح شده بود و شاهد موثق دیگری بر این ادعا که نیکا دستگیر شده، وجود نداشت. 

پروژه‌ای که چهار روز بعد از فوت مهسا امینی ، در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ و با شروع اغتشاشات در ایران، خبرهای جدیدی در مورد فردی به نام «نیکا شاکرمی» به عنوان کشته اغتشاشات، بازخورد‌های بسیاری در بین افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی داشت، کلید خورد.

نیکا شاکرمی دختر ۱۶ ساله‌ای بود، که در روزهای ابتدایی اغتشاشات 1401، با سقوط از ساختمانی در تهران فوت کرد و این همزمانی باعث سوء استفاده رسانه‌های معاند و پخش شدن شایعه کشتن او توسط نیرو‌های امنیتی در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه شد.

پرونده نیکا شاکرمی از بحث‌برانگیزترین پرونده‌های قضایی مربوط به اغتشاشات سال گذشته بود. پرونده ویژه‌ای که حتی شبکه خبری سی‌ان‌ان به عنوان یکی از شبکه‌های صاحب نام آمریکایی نیز آن را سوژه گزارش‌های خود کرده بود.

 

گزارش‌های غیرمستند رسانه‌های خارجی در مورد مرگ نیکا شاکرمی

عملیات روانی از مهم‌ترین ابزار دشمنان در تحلیل و تبیین جنگ ترکیبی علیه ایران اسلامی است. عملیاتی که رفته رفته پیچیده‌تر نیز می‌شود. جنگ تبلیغاتی علیه ایران توسط رسانه‌هایی مانند: بی‌بی‌سی فارسی، اینترنشنال، صدای آمریکا، فاکس نیوز، سی ان ان و... سازماندهی می‌شود.

در اغتشاشات سال گذشته نیز، سی‌ان‌ان به عنوان یکی از بازو‌های رسانه‌ای دشمن، برای نشر اخبار کذب درباره ایران تبدیل شد. در این پروژه، سی‌ان‌ان به عنوان یک رسانه انگلیسی زبان به ظاهر معتبر، به انتشار گزارش‌هایی علیه ایران پرداخت.

تا پیش از این، رسانه‌های سرشناس آمریکایی در جنگ روانی علیه ایران، برای حفظ اعتبار خود، سعی داشتند فیک نیوزها، جعلیات، اخبار کذب و چرندیات خود در مورد ایران را از طریق رسانه‌های زرد وابسته به خود مانند: شبکه‌های منوتو، اینترنشنال، آمدنیوز و در مواردی بی‌بی‌سی فارسی، به اذهان و افکار مخاطبان خود برساند، اما در مورد وقایع سال گذشته ایران، به دلیلی بی‌اعتباری و بی‌حیثیتی این شبکه‌ها، رسانه ظاهرا معتبری مانند سی‌ان‌ان هم وارد این بازی شد و شروع به نشر اخبار واهی درباره اغتشاشات ایران کرد.

سی‌ان‌ان در این پروژه، برای اعتباربخشی به گزارش خود به سراغ افرادی با هویت مشخص رفت. از جمله این افراد نیکا شاکرمی بود. پروژه‌ای که با توسل به قدرت فضای مجازی و خلا‌ءهای قانونی به شکل وسیع تری گسترش پیدا کرد.

سی‌ان‌ان در گزارش خود برای اثبات بازداشت نیکا شاکرمی استناد‌ات عجیبی آورده بود؛ مثلا حضور نیکا شاکرمی در اغتشاشات را دلیلی بر بازداشتش مطرح کرد در صورتی که موضوع حضور نیکا در اغتشاشات و دستگیری او از سوی مادر و خاله وی مطرح شده بود و شاهدی بر این ادعا که نیکا دستگیر شده است، وجود ندارد.

همچنین سی‌ان‌ان مدعی شده بود که نیکا در ساعت ۲۰:۳۷ دقیقه دستگیر و بازداشت شده بود و تلفن همراه وی از دسترس خارج شد؛ در حالی که این ادعا، حتی تماس‌های نیکا با خانواده و اطرافیانش بعد از این ساعت در بین ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۱:۴۰ که از سوی مادر نیکا نیز تأیید شده است را نادیده گرفته بود.

بررسی گزارش‌های سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که ظاهرا این رسانه خود را «مرجع» می‌داند و ادعا‌هایی که از سوی رسانه‌ها و منابع نامعتبر مطرح شده را، «تأیید» می‌کند.

این جریان نشان می‌دهد که پروژه تهدید امنیت روانی و فیزیکی مردم ایران به قدری برای دشمنان ایران مهم است که ترسی از خدشه حیثیت و اعتبار رسانه‌های جریان اصلی خود ندارند و این امر در مورد ادعای سی‌ان‌ان، در ماجرای «نیکا شاکرمی» نیز مشاهده شده است.

 

بیشتر بخوانید:

پزشکی قانونی در رابطه با انتشار نامه‌ای با موضوع فوت نیکا شاکرمی توضیح داد

 

ژیار گل، گزارشگر بی‌بی‌سی فارسی نیز در یک گاف بزرگ، درباره فوت نیکا شاکرمی به پیدا شدن پیکر او در کهریزک اشاره می‌کند و با تأکید می‌گوید: چرا جنازه او را به کهریزک بردند و در واقع این موضوع را یکی از نشانه‌های جنایت علیه او معرفی می‌کند!

در حالی که، ظاهرا نمی‌دانست، مرکز تشخیص و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران در کهریزک قرار دارد و افراد برای پیدا کردن اجساد مفقودشده باید به آنجا مراجعه کنند! 

بی‌بی‌سی فارسی نیز، بدون هیچ سندی و صرفا بر اساس شنیده‌ها، مدعی شده بود که نیکا در تجمع ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ مفقود شده و پس از ۱۱ روز جسد او به خانواده تحویل داده شده است. 

همزمان با طرح این ادعا توسط رسانه‌های بیگانه، برخی سلبریتی‌های همسو با این جریان، با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی علت مرگ نیکا را برخورد ماموران امنیتی با وی اعلام کردند.

در نهایت، با بررسی پرونده نیکا شاکرمی توسط مراجع ذی صلاح، مشخص شد که مرگ او نه تنها توسط نیرو‌های امنیتی انجام نشده، بلکه ارتباطی نیز با اغتشاشات نداشته و صرفا نام او در آن روز‌ها به واسطه مرگ مشکوکش، در لیست پروژه کشته‌سازی‌ها قرار گرفت.

اما سوم اسفندماه بود که قوه قضاییه بود خبری را که در رابطه با مرگ مرحومه نیکا شاکرمی بازهم فضای رسانه ای را متوجه خود ساخت ، به کل تکذیب و توضیحات قانونی را ارائه داد.

 در روزهای اخیر یک گروه هکری ادعا کرده است که موفق به هک سامانه‌های مربوط به قوه قضائیه و انتشار اسناد و مدارک شده است.

نگاهی به فایل‌های منتشرشده نشان می‌دهد بسیاری از این اسناد، نامه‌های اداری مجعول و ساختگی و حتی قدیمی هستند که پیش‌تر در فضای مجازی منتشر شده بود و مجدداً باز نشر شده‌اند.

شاهد این ادعا انتشار نامه‌ای جعلی منتسب به پرونده نیکا شاکرمی از سوی رئیس پزشکی قانونی کشور است.

این نامه جعلی پیش‌تر از سوی گروه هکری که این روزها ادعا کرده است به اسناد قوه قضائیه دسترسی پیدا کرده در شهریور ماه سال جاری نیز منتشر شده بود.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور «اساساً چنین نامه‌ای وجود خارجی نداشته است.»

چنانچه از محتوای این متن جعلی کاملاً هویداست، فایل منتشر شده فاقد الزامات اولیه نامه‌های صادره اداری بوده و صرفاً یک متن تایپ شده با شماره جعلی و غیر منطبق با قالب شماره نامه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور است و بدون رعایت برخی چارچوب‌های محتوایی و حتی ظاهری که در مکاتبات رؤسای دستگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، تنظیم شده است. به موارد ذکر شده این نکته را نیز باید افزود که جاعل یا جاعلین زحمت مراجعه به تقویم را هم به خود نداده و روز تعطیل رسمی را برای صدور نامه برگزیده‌اند!

روابط عمومی پزشکی قانونی اضافه کرده است: نامه‌هایی با طبقه بندی مورد ادعا (خیلی محرمانه) در فایل منتشر شده، اساساً به صورت خارج از شبکه اتوماسیون مکاتبات اداری و به صورت دستی تهیه و ارسال می‌شود و ادعای دستیابی به فایل‌های مذکور از طریق هک نمودن شبکه یا طرق مشابه نیز با توجه به رویه جاری قطعاً دروغ و غیرواقعی است.»

و امروز پس از کش و قوس های فراوان و جریانات متناقض از مرگ این دختر نوجوان بالاخره دستگاه قضا با اعلام جرم نسبت به اقدامات جرم آمیز علیه برخی از رسانه ها اقدام کرد.

 

دادستانی علیه برخی فعالان رسانه‌ای درباره پرونده نیکا شاکرمی اعلام جرم کرد

 دادستانی عمومی و انقلاب تهران به واسطه انتشار مطالب کذب، توهین‌آمیز و تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی پس از انتشار گزارش جعلی سایت انگلیسی BBC در رابطه با پرونده نیکا شاکرمی ، علیه تعدادی از خبرنگارها و فعالان رسانه‌ای اعلام جرم کرد.

دادستانی تهران در راستای وظیفه قانونی عدلیه برای مقابله با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه، ضمن اعلام جرم، برای این افراد پرونده قضایی تشکیل داد و جهت ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار شدند.

روز گذشته در حالی سایت bbc جهانی گزارشی جعلی و نادرست و پر اشتباه در رابطه با پرونده نیکا شاکرمی منتشر کرد که پیشتر به این پرونده رسیدگی دقیق قضایی صورت گرفته و نتایج بررسی‌ها نیز به طور رسمی در رسانه‌ها اعلام شد.

یکی از افرادی که دستمایه رسانه‌های معاند برای شعله ور کردن اغتشاشات در روزهای اولیه پس از فوت مهسا امینی و شکل‌گیری تجمعات خیابانی بود، دختری ۱۷ ساله که چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ جسد وی را ساکنان ساختمانی در چهارراه امیر اکرم پیدا کردند. رسانه‌های معاند و بیگانه مدعی شدند که او از کشته‌شدگان تجمعات در تهران بوده است. ادعایی که اگر چه توسط پزشکی قانونی و نهادهای رسمی تکذیب شد؛ اما این دختر که «نیکا شاکرمی» نام داشت، سوژه‌ای برای پروژه کشته‌سازی بود.

به محض پیدا شدن جسد وی در دادسرای جرایم جنایی پرونده قضایی تشکیل شد و قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی استان تهران درباره پرونده نیکا شاکرمی توضیحاتی ارائه کرد که جزئیات بیشتر را می‌توانید اینجا بخوانید.

پس از آن، قوه قضاییه چهارم آبان ماه ۱۴۰۱ گزارش کاملی از روند پرونده نیکا شاکرمی را همراه با مستندات منتشر کرد. در این گزارش پیام نیکا شاکرمی ساعتی قبل از پیدا شدن جسم بی‌جانش توسط اهالی محله‌ای در تهران، به مادرش منتشر شد که نوشته بود: «تقصیر هیچکس نبود!»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه