English

در پاسخ به خبرگزاری موج مطرح شد؛

بدهی ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی/اجرایی شدن افزایش سن بازنشستگی

محمد صادق غلامی گفت: اختلاف نظر بین دولت و تأمین اجتماعی در این زمینه وجود دارد و به نظر می‌رسد بالای ۷۰۰ همت میزان بدهی دولت به تأمین اجتماعی باشد.

بدهی ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی/اجرایی شدن افزایش سن بازنشستگی
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج

، مشاور و سرپرست دبیرخانه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه در حاشیه برگزاری دوره آموزشی بیمه‌های اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت:بدهی دولت به این سازمان متفاوت است به این دلیل که اخلاف نظری بین دولت و صندوق ها وجود دارد. اما بالای ۷۰۰ همت میزان بدهی دولت به تأمین اجتماعی است.

محمد صادق غلامی افزود: مساله افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه آمده، مجلس آن را مصوب کرده و به شورای نگهبان ارجاع داده شده است همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی این موضوع است.

وی با بیان اینکه مساله متناسب سازی و سن بازنشستگی از موضوعاتی است که اختلاف نظر بین ذینفعان مانند بیمه شده‌ها، کارفرمایان، صندوق‌ها، دولت و… وجود دارد پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد که اول ۱۴۰۳ همزمان با اجرای برنامه هفتم توسعه مساله افزایش سن بازنشستگی هم اجرا شود البته این قضیه و نهایی شدن آن به بررسی‌های شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت بسیار وابسته است.

وی درباره ماجرای ادغام صندوق‌های بازنشستگی اظهار داشت: در کشورهایی مانند ترکیه ۳ صندوق بازنشستگی بیشتر فعالیت ندارد ولی در کشور ما حدود ۱۸ صندوق بازنشستگی برای جمعیت ۸۷ میلیونی فعال است که اغلب آنها ناترازی مالی دارند.

غلامی بیان داشت: البته این مساله به معنای ورشکستگی نیست بلکه بدان معنا بوده که تعهدات به اعضا نسبت به ورودی منابع ناتراز است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در جلسه امروز شاخص‌هایی از جمله نرخ جایگزینی و نسبت پشتیبانی صندوق‌ها و دیگر مؤلفه‌های مهم بررسی شد سپس وضعیت بودجه صندوق‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان از وضعیت بحرانی این صندوق‌ها در تأمین نقدینگی و انجام تعهدات آتی دارد.

وی افزود: این در حالی است که بخشی از این کسری در سازمان تأمین اجتماعی و برخی از صندوق‌ها به دلیل عدم ایفای تعهدات دولت در پرداخت بدهی خود به صندوق‌ها تشدید شده است. همچنین وجود قوانین هزینه زا بار مالی این صندوق‌ها را طی سالیان مختلف تا ۴۰ درصد افزایش داده که کاملاً صندوق‌ها را به سمت ناپایداری مالی برده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه