English

وزیر بهداشت خبر داد:

۲۵ سند همکاری بین ایران و کوبا در یکسال و نیم گذشته امضا شد

وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی با بیان اینکه توافقات بسیار خوبی بین دو کشور ایران و کوبا در طول ۲ سال گذشته در حوزه‌های گوناگون انجام شده و شاهد توسعه روابط بین دو کشور هستیم، گفت: این توافقات مربوط به وزارتخانه‌های رفاه، بهداشت، کشاورزی و ارتباطات بود و تا کنون ۲۵ سند همکاری در یکسال و نیم گذشته، امضا شده که رکورد محسوب می‌شود.

۲۵ سند همکاری بین ایران و کوبا در یکسال و نیم گذشته امضا شد
به گزارش خبرگزاری موج

، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید رئیس جمهور و هیأت بلندپایه کوبا از خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، به امضای ۱۳ سند همکاری در کمیسیون مشترک ایران و کوبا در اردیبهشت ماه سال گذشته در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، بانکی، صنعت و معدن و سلامت و تعاملات علمی اشاره کرد و با اشاره به نقش وزارت بهداشت به عنوان مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا، گفت: چندماه پیش به همراه رییس جمهور به کوبا سفر کردیم و ۶ توافق دیگر در هاوانا، بین دو کشور منعقد شد که در تاریخ دو کشور، امضای ۱۹ سند همکاری در طول یکسال، بی نظیر است.

وی با بیان اینکه در نشست روز گذشته روسای جمهور و وزرای دو کشور کوبا و ایران، ۶ سند همکاری دیگر امضا شد، خاطرنشان کرد: این توافقات مربوط به وزارتخانه های رفاه، بهداشت، کشاورزی و ارتباطات بود و تا کنون ۲۵ سند همکاری در یکسال و نیم گذشته، امضا شده که رکورد محسوب می شود.

وزیر بهداشت مواضع سیاسی ایران و کوبا را بسیار نزدیک توصیف کرد و گفت: مواضع دو کشور به ویژه در محکومیت حملات وحشیانه صهیونیست ها به مردم مظلوم و بی دفاع غزه، به یکدیگر نزدیک است و در سازمان های بین المللی، دو کشور مواضع یکسانی دارند.

عین اللهی با اشاره به دیدار روز گذشته رییس جمهور کوبا با مقام معظم رهبری، یادآور شد؛، روابط ایران و کوبا دارای سابقه زیادی بوده و ارتباطی عمیق در دوران بعد از انقلاب بین دو کشور برقرار است.

وی تصریح کرد: سازمان های بین المللی، توانایی حل مشکلات جهانی مانند تجاوز صهیونیست ها به غزه را ندارند و تا کنون نشان داده اند که در حل مشکل مردم غزه، ناتوان هستند و از کنار شهادت ۶ هزار کودک و ۵ هزار زن، بی تفاوت می گذرند و حال آن که باید نظم جدید جهانی ایجاد شود و کوبا نیز می تواند در منطقه آمریکای لاتین، منشا وحدت علیه صهیونیست ها باشد.

به گفته وزیر بهداشت، موسسه انستیتو پاستور ایران با قدمت بیش از یک قرن، از اولین موسسات تحقیقاتی بوده که توانسته در کشور، واکسن تولید و به کنترل بسیاری از بیماری ها از جمله آبله، وبا و حصبه کمک کند.

عین اللهی به بازدید رییس جمهور کوبا از توانمندی های انستیتو پاستور ایران در روز گذشته اشاره و تاکید کرد: برخی از محصولات به ویژه واکسن کرونا، تولید مشترک ایران و کوبا بود که در ایران با نام پاستوکووک و در کوبا با نام سوبرانا شناخته می شود و حاصل کار تحقیقاتی مشترک بین دو کشور است که این واکسن، برای کودکان کوبایی بیشتر از دو سال نیز تزریق شده است.

وی با تاکید بر لزوم تقویت همکاری های علمی و تحقیقاتی بین موسسات و مراکز تحقیقاتی ایران و کوبا، عنوان کرد: در توافقات قبلی، زمینه های گسترش تعاملات علمی بین دو کشور، فراهم و مقرر شده دانشگاه های علوم پزشکی کشورمان با دانشگاه های کوبا، پروژه های مشترک تحقیقاتی اجرا کنند.

وزیر بهداشت آخرین برنامه رییس جمهور و هیات بلندپایه کوبا در روز گذشته را بازدید از توانمندی های دانش بنیان ها و محصولات های تک ایرانی عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه آخرین و پیشرفته ترین دستاوردهای شرکت های دانش بنیان ایران در حوزه های کشاورزی، صنعتی، دارو و تجهیزات پزشکی عرضه شده بود.

دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پیشرفت شرکت های دانش بنیان و توان بالای محققان داخلی در حوزه تجهیزات پزشکی، بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در بیمارستانهای کشور مانند مانیتور، ونتیلاتور، ساکشن و اکسیژن ساز، تولید داخل است.


همکاری های ایران و کوبا در حوزه سلامت نمادی از روابط عمیق و استراتژیک دو کشور است

رییس جمهور کوبا به همراه دکتر عین اللهی، وزیر بهداشت کشورمان و رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا در بازدید از انستیتو پاستور ایران، همکاری های حوزه سلامت دو کشور را نمادی از روابط عمیق و استراتژیک ایران و کوبا و مدلی برای توسعه در دیگر زمینه ها دانست.

میگل دیاز کانل در نشستی که پس از بازدید از این موسسه برگزار شد، با اشاره به نقش ویژه فیدل کاسترو، رهبر پیشین کوبا در نزدیکی و روابط دو کشور ایران و کوبا، یادآور شد: فیدل کاسترو عامل سفر ما به ایران است چون او بود که ما را به ایران نزدیک کرد و همواره از انقلاب اسلامی ایران به عنوان عاملی برای فروپاشی سیستم امپریالیسم طاغوت یاد می کرد.

وی با بیان اینکه در سالهای دهه ۹۰، کوبا تحت تحریم های ظالمانه آمریکا قرار گرفت و شرایط ویژه ای در کوبا حاکم شد، افزود: در آن دوره حتی مواد اولیه هم کمیاب بود اما فیدل کاسترو به آینده فکر می کرد و به آن امیدوار بود. همان زمان موسسات تحقیقاتی ایجاد و تقویت شدند و توانستند در صنعت زیست دارو و واکسن، جایگاه برتری پیدا کنند.

رییس جمهور کوبا وجود بسیاری از واکسن های موجود در کوبا را نشان از تفکر و آینده نگری فیدل کاسترو دانست و گفت: موسسه فینلای در دهه های قبل پایه گذاری و تولید کننده محصولات مهمی در حوزه سلامت شد که خوشبختانه این موسسه سابقه بیش از سه دهه همکاری نزدیک با انستیتو پاستور ایران را دارد و هر دو کشور و ملت های آن، مفتخر هستند که توانسته اند از محصولات مشترک این دو موسسه برای ارتقای سلامت، بهره مند شوند.

دیاز به تشدید تحریم ها علیه کوبا در دوران همه گیری کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: ۲۰۰ تحریم جدید از سوی آمریکا علیه کوبا در همین دوران اعمال شد و ما را جزو فهرست حامی مالی تروریسم بردند که ارتباطات ما با موسسات مالی جهان قطع شد اما تلاش دانشمندان ما برای ساخت واکسن کرونا آغاز شد.

وی با بیان اینکه موسسه فینلای کوبا، مطالعات و کار بر روی واکسن را در ماه می شروع کرد و در ماه جولای، موفق به ساخت اولین واکسن کرونا شد، گفت: واکسن این موسسه سوبرانا نام گرفت که به معنی مستقل و خودکفاست و نمادی از مقاومت جمهوری کوبا در برابر تحریم به حساب می آید.

به گفته وی، کوبا یکی از کشورهایی بود که بیشترین تولید و تزریق واکسن کرونا را داشته و به افراد بیشتر از دو سال، واکسن سوبرانا را تزریق کرده و توانسته مرگ و میر بسیار پایینی در آمریکای لاتین داشته باشد.

رییس جمهور کوبا همکاری مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در تولید واکسن پاستوکووک یا سوابرانا را نشان از همبستگی و باورهای مشترک دو کشور به ارتقای سلامت مردم دانست و افزود: از نظر فیدل کاسترو، ما مازاد خودمان را به دیگران نمی دهیم بلکه آنچه داریم را با دیگران به اشتراک می گذاریم همانگونه که فناوری ساخت واکسن را به اشتراک گذاشتیم و البته به دنبال تقویت، توسعه و تنوع بخشی به همکاری های مشترک دو کشور در حوزه های مختلف هستیم.

دیاز با اشاره به تحصیل رایگان ۳۰۰ دانشجوی فلسطینی در رشته پزشکی در کوبا، گفت: جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی برای هیچ یک از ملت های آزاده و انقلابی جهان، قابل تحمل نیست و ضمن محکومیت این جنایات، تقاضای آتش بس فوری و تشکیل کشور مستقل فلسطین با یکپارچگی جغرافیایی در مرزهای ۱۹۶۷ است.


بازدید رییس جمهور و هیات کوبایی از انستیتو پاستور ایران

رییس جمهور و هیات کوبایی به همراه دکتر عین اللهی، وزیر بهداشت کشورمان که رییس ایرانی کمیسیون مشترک دو کشور است با حضور در انستیتو پاستور ایران، از توانمندی های این موسسه بازدید کردند.

دکتر رحیم سروری، رییس انستیتو پاستور ایران پس از این بازدید و در نشست مشترک مقامات دو کشور، با اشاره به سابقه ۱۰۳ ساله این موسسه و نقش آن در ارتقای سلامت مردم کشورمان، گفت: در انستیتو پاستور ایران واکسن ها، فرآورده ها، محلول ها و کیت های تشخیصی تولید می شود و خواسته امام راحل و مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم خودکفایی و «ما می توانیم»، در این موسسه تا اندازه ای محقق شده است.

وی با بیان اینکه از سه دهه پیش، همکاری های نزدیک و گسترده انستیتو پاستور ایران با موسسات تحقیقاتی کوبا همچون انستیتو فینلای آغاز شده، از واکسن های هپاتیت ب و پاستوکووک یا سوبرانا، به عنوان نمونه های همکاری مشترک برای تولید واکسن بین دو کشور یاد کرد و گفت: همکاری های ما در تولید واکسن پاستوکووک در عرصه تحقیقات نیز ادامه یافت و ۲۰ مقاله علمی در مورد کارایی و اثربخشی این واکسن، تولید شد.

سلامت مردم دنیا هر زمان می تواند تهدید شود/ هم افزایی و همکاری ایران و کوبا ضرورت دارد

رییس انستیتو پاستور ایران از اهتمام جدی وزیر بهداشت نسبت به گسترش همکاری های انستیتو پاستور ایران با کوبا برای انتقال تکنولوژی ساخت واکسن های مختلف خبر داد و گفت: سلامت مردم دنیا در هر زمان می تواند همانند دوران همه گیری کرونا، تحت تاثیر بیماری های نوپدید و بازپدید قرار گیرد بنابراین هم افزایی و همکاری دو کشور در حوزه سلامت و ساخت واکسن، اهمیت بسزایی دارد.

دکتر سروری از انجام تحقیق و توسعه در زمینه بیماری های نوپدید و بازپدید، تسریع در روند انتقال تکنولوژی و مطالعات واکسن پنوموکوک به ایران، همکاری در زمینه تولید واکسن مننژیت و همچنین تفاهم برای صادرات واکسن جدید پاستوسیس برای سرطان مثانه و همچنین واکسن گوارش اطفال به کوبا به عنوان زمینه های ارتقای همکاری دو کشور یاد کرد.

در این نشست که معاون بهداشت وزارت بهداشت و مدیران انستیتو پاستور ایران نیز حضور داشتند، روسای موسسات فینلای و بیوکوبافارما نیز به بیان پیشرفت ها و همکاری های دو کشور در زمینه ساخت واکسن پرداختند.


نمایش دستاوردهای دانش بنیان‌های ایرانی برای رییس جمهور کوبا

رییس جمهور و هیات بلندپایه کوبا به همراه وزیر بهداشت کشورمان به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا و همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهور از نمایشگاه دستاوردهای دانش بنیان ایرانی بازدید کردند.

میگل دیاز کانل به همراه دکتر بهرام عین اللهی و دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی با حضور در خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، از بخشی از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان ایرانی در عرصه های مختلف، بازدید کرد.

این محصولات در حوزه های کشاورزی و تجهیزات جدید، صنعتی، دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی به عرضه نمایش درآمده و موجب تقدیر رییس جمهور کوبا از پیشرفت های کشورمان در حوزه تولیدات دانش بنیان ها شد.

در این بازدید همچنین در قالب چندین کلیپ تصویری، برخی پیشرفت های به روز شرکت های دانش بنیان برای رییس جمهور و هیات بلندپایه کوبا، نمایش داده شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه