English

سی تی اسکن خطر ابتلا به سرطان خون در کودکان و جوانان را افزایش می‌دهد

یک مطالعه بزرگ چندملیتی نشان داده است که سی تی اسکن به طور قابل توجهی با افزایش خطر ابتلا به سرطان خون در کودکان و افراد جوان مرتبط است.

سی تی اسکن خطر ابتلا به سرطان خون در کودکان و جوانان را افزایش می‌دهد
به گزارش خبرگزاری موج

به نقل از مدیسن نت، بر اساس یافته‌های منتشر شده، تجزیه و تحلیل داده‌های نزدیک به ۱ میلیون نفر زیر ۲۲ سال که حداقل یک بار سی تی اسکن شده بودند، ارتباط قوی و واضحی بین قرار گرفتن در معرض پرتوهای اسکن و سرطان خون نشان داد.

محققان دریافتند ۱۰۰ میلی گرم پرتوهای انباشته به مغز استخوان خطر ابتلاء به سرطان خون را سه برابر می‌کند.

با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد یک سی تی اسکن - با دوز متوسط ۸ میلی گرم - خطر ابتلاء به سرطان خون را در کودکان تا حدود ۱۶ درصد افزایش می‌دهد.

«مگدا بوش دی باسئا»، محقق ارشد این مطالعه از مؤسسه بارسلونا برای سلامت جهانی در اسپانیا، گفت: «از نظر خطر مطلق، این بدان معناست که به ازای هر ۱۰۰۰۰ کودکی که سی تی اسکن انجام می‌دهند، می‌توان انتظار داشت که در ۱۲ سال پس از معاینه حدود ۱ تا ۲ مورد سرطان مشاهده شود.»

برای این مطالعه، محققان از ۹ کشور اروپایی- بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و بریتانیا- منابعی را برای بررسی خطر سی تی اسکن در کودکان گردآوری کردند.

محققان در یادداشت‌های پس‌زمینه گفتند، استفاده گسترده از سی‌تی‌اسکن در دهه‌های اخیر به نگرانی‌هایی در مورد خطرات سرطان مرتبط با قرار گرفتن در معرض تابش، به‌ویژه در بیماران جوان منجر شده است.

کودکان نسبت به بزرگسالان به تشعشع بسیار حساس‌تر هستند، پس از دریافت اسکن در سنین جوانی احتمال بیشتری دارد که اثرات آسیب ناشی از پرتو بر سلامتی را تجربه کنند.

محققان سلامت افراد را به طور متوسط نزدیک به هشت سال پیگیری کردند، اگرچه آنها توانستند میزان بروز سرطان را در برخی از افراد به مدت بیش از ۲۰ سال پس از اولین سی تی اسکن کنترل کنند.

اگرچه دوزهای تشعشع از سی تی اسکن در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، محققان گفتند که این یافته‌ها بر لزوم احتیاط در استفاده از آن در بیماران جوان تاکید می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه