English

۸۰ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی گروه D۸ حضور یافتند

نتایج رتبه‌بندی ۲۰۲۲ دانشگاه‌های کشورهای گروه D۸ توسط موسسه ISC منتشر شد که کشورهای ترکیه، جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و اندونزی بیشترین تعداد دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی را دارند.

۸۰ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی گروه D۸ حضور یافتند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل زاده رییس موسسه ISC گفت: نتایج رتبه بندی دانشگاه های کشورهای گروه D۸-۲۰۲۲ توسط گروه رتبه بندی موسسه ISC منتشر شد که کشورهای ترکیه، جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و اندونزی بیشترین تعداد دانشگاه های حاضر در رتبه بندی را دارند.

رییس موسسه ISC بیان داشت: به منظور رتبه بندی دانشگاه های کشورهای گروه D۸، اطلاعات پژوهشی ۱۶۲۲ سازمان از کشورهای عضو گروه D۸ در پایگاه اطلاعاتی InCites در فاصله سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۱۸ بررسی شده است. از بین این سازمان ها، دانشگاه هایی که بیش از ۱۵۰ مدرک را در این بازه زمانی منتشر کرده بودند جامعه هدف رتبه بندی را تشکیل دادند. تعداد دانشگاه هایی که این شرایط را داشتند ۴۹۶ دانشگاه بود که در رتبه بندی D۸-۲۰۲۲ حضور یافتند.

وی افزود: تعداد دانشگاه های حاضر در رتبه بندی دانشگاه های کشورهای گروه D۸، به تفکیک کشور در جدول ۱ نشان داده شده است. همان طور که دیده می شود، کشورهای ترکیه، جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و اندونزی بیشترین تعداد دانشگاه های حاضر در رتبه بندی را داشته اند.

فاضل زاده گفت: براساس تفاهم نامه ای که میان سازمان D۸ و موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) از سال ۲۰۱۸ منعقد شد، رتبه بندی دانشگاه های عضو این سازمان به موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) واگذار شد و در بهمن ماه ۱۴۰۱ در دیدار ریاست موسسه ISC و دبیرکل سازمان D۸ در تفاهم نام های جدید بر استمرار رتبه بندی دانشگاه های این گروه تاکید شد. بر این اساس هر ساله دانشگاه های این کشورها توسط ISC رتبه می شود که آمار آن در نمودار زیر قابل مشاهده است:

وی ادامه داد: در رتبه بندی دانشگاه های کشورهای گروه D۸-۲۰۲۲، دانشگاه های قاهره، مالایا و کامست به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.

فاضل زاده اظهار داشت: دانشگاه هایی که در هر یک از کشورهای گروه D۸، رتبه نخست را به دست آورده اند به همراه رتبه آنها در بین سایر دانشگاه ها، در جدول ۳ نشان داده شده است. همانطور که در این جدول مشاهده می شود دانشگاه علوم پزشکی تهران از کشورمان رتبه نخست را در بین دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران از آن خود کرده است.

رییس موسسه ISC در ادامه گفت: تعداد دانشگاه های عضو گروه D۸ بر اساس رتبه ای که کسب کرده اند به تفکیک کشور در جدول ۴ نشان داده شده است.

رییس موسسه ISC گفت: بر اساس معیارهای اصلی رتبه بندی در رتبه بندی D۸-۲۰۲۲، عملکرد ۲۰ دانشگاه برتر ایران ارزیابی شده است که دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس به ترتیب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.

وی خاطرنشان کرد: در رتبه بندی دانشگاه های کشورهای گروه D۸، ۸۰ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که دانشگاه های علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس با رتبه های ۴، ۵ و ۱۳ به ترتیب رتبه های اول تا سوم جمهوری اسلامی ایران را از آن خود کرده اند.

فاضل زاده گفت: موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشورهای گروه D۸ در معیارهای خود، مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها که عبارتند از پژوهش، نوآوری، آموزش و فعالیت‌های بین‌المللی را در نظر می‌گیرد و بر این اساس دانشگاه‌های کشورهای گروه D۸ را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه