English

سازمان بیمه سلامت:

بالاترین هزینه صندوق بیماری‌های خاص برای سرطان و دیابت است

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به بیمه رایگان ۵ دهک اول جامعه، اقدامات انجام‌شده در جهت صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و همچنین خدمات بیمه‌ای به زوج‌های نابارور را تشریح کرد.

بالاترین هزینه صندوق بیماری‌های خاص برای سرطان و دیابت است

​به گزارش خبرگزاری موج، محمدمهدی ناصحی در مراسم نکوداشت بیست‌ونهمین سالروز تصویب قانون بیمه همگانی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، گفت: عدالت در سلامت و عدالت اجتماعی موضوع مهمی است که انقلاب ما براساس آن پایه‌ریزی شد. در مباحث مهمی که در قانون اساسی و شکل‌گیری سازمان بیمه سلامت و قانون بیمه همگانی بود این موضوع که بیمه سلامت به‌عنوان مادر بیمه‌های پایه‌ بتواند جمع‌بندی ارائه خدمت داشته باشد و این موضوع اصلی مهم در سرلوحه اقدامات ما بود.

وی نگاه دولت سیزدهم به مقوله سلامت را مترقی دانست و اظهار کرد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم مباحثی پیشنهاد کردیم که با استقبال مواجه شد؛ چنانچه در بحث بیمه رایگان ۳ دهک پایین جامعه اتفاقات مثبتی رخ داد که این موضوع امید ایجاد کرد و همه فهمیدند به‌عنوان ایرانی حق دارند بیمه پایه حداقلی داشته باشند. همکاران من در مناطق محروم حاضر شدند و افراد را بیمه کردند. وزارت رفاه نام ۶ میلیون بیمه نشده از ۳ دهک پایین به ما دادند و انتظار می‌رفت کار حداقل دو ماهی طول بکشد اما در مدت یک هفته کار انجام شد و به ۶ میلیون نفر پیامک دادیم که بیمه‌شده سازمان  بیمه سلامت هستند.

او به شکل‌گیری صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج اشاره و تصریح کرد: اقدام مهم دیگر ما همین موضوع بود؛ این نگاه بسیار عالی از سمت نظام بود که افراد نیازمند به خدمات مهم سلامت چتری فراتر از پوشش بیمه پایه داشته باشند و این صندوق در سال اول با ۵۰۰۰ میلیارد تومان آغاز شد. بیماری‌های مهم، خاص و صعب‌العلاج با کمک معاونت درمان وزارت بهداشت احصا شد و در کنار بیمه پایه اکنون بالای ۹۰ و حتی گاهی تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های این بیماری‌های پر هزینه را پوشش دادیم. البته نگاه ما با تاسیس معاونت پیشگیری در سازمان بیمه سلامت این است که از بیماری‌ها پیشگیری کنیم و صرفا به درمان نپردازیم. باز هم بیمه ما نواقصی دارد که باید اصلاح و برطرف شود. سرطان‌ها بیشترین هزینه را در صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج دارد و دیابت در رتبه دوم قرار گرفته است.

وی افزود: علاوه بر ۳ دهک‌ بیمه رایگان که از گذشته داشتیم، امسال دو دهک دیگر هم به بیمه رایگان اضافه شدند و دولت بسیار به ما کمک کرد.

ناصحی بیان کرد: در بحث نظام الکترونیک و نسخه الکترونیک  پیشگامی ما و همراهی سازمان تامین اجتماعی اتفاق افتاد و توانستیم در نقاط مختلف کشور حتی جاهایی که دسترسی کامل به اینترنت نداشتند، این کار بزرگ‌ ملی را پیش ببریم و توفیق ۱۰۰ درصدی داشته باشیم و شاید نواقصی در تهران و برخی مراکز استان‌های بزرگ داشته باشیم.   ۱۸ سال نظام الکترونیک سلامت در قوانین و برنامه‌های مختلف نوشته شد، اما کاری انجام نشده بود، چون کاری سنگین بود اما ما توفیق خدمت داشتیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت به موضوع تکمیل پرونده الکترونیک سلامت اشاره کرد و گفت: این کار از ۵۹ شهر شروع شد و همچنان ادامه دارد تا مردم به نحو مطلوبی خدمت بگیرند.

او تاکید کرد: تا پیش از دو سال قبل، هیچ‌ قراردادی با مراکز درمان ناباروری نداشتیم، اما اکنون با ۱۹۹ مرکز درمان ناباروری و برخی بیمارستان‌ها در این زمینه عقد قرارداد داریم و ۹۰ درصد هزینه‌ها را در بخش دولتی با تعرفه دولتی و سایر بخش‌ها را با تعرفه عمومی غیردولتی پوشش می‌دهیم که سبب شده ۵۷ هزار زوج نابارور در سامانه‌های ما نشان‌دار اضافه شوند. در ۵ ماه، ۳۵۷ میلیارد تومان در زمینه همین قانون هزینه شده  که باید با مدیریت منابع در این زمینه کار کرد.

وی افزود: در زمینه توانبخشی ۵۹ خدمت طی دو سال گذشته به خدمات ما اضافه شده، درحالی که بیمه سلامت را تنها در بعد درمان می‌دیدند و ما سعی کردیم این نگاه را تغییر دهیم و به پیشگیری اهمیت دهیم. بیش از ۸۰۰ هزار معلول هم‌اکنون تحت پوشش ما هستند و با پوشش ۹۰ درصدی تعرفه‌های خصوصی و براساس مالکیت در مراکز هستند.

او با تاکید بر اینکه پرداخت‌های بیمه سلامت بروز شده، اظهار کرد: حداکثر بازه زمانی پرداخت ۲ ماه است که این زمان هم به این دلیل است که تا اسناد را تحویل بگیریم و بررسی شود، طول می‌کشد. الان نوید می‌دهم که چند روز آینده با مساعدت سازمان برنامه، تا مهر ماه پرداخت‌های خود را بروز می‌کنیم.

وی به تغییر نگرشی در سازمان‌های بیمه‌گر پایه اشاره کرد و گفت: می‌خواهیم بتوانیم برخی گره‌هایی که باز نشده را مانند الکترونیکی شدن خدمات بیمه تکمیلی را باز کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه