English

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه به زودی انجام می‌شود/ با کاهش یک درجه‌ای تبخیر به اندازه ۱۵ سد امیرکبیر آب ذخیره می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه وظیفه این سازمان ایجاد تعادل در معادله توسعه و حفظ محیط زیست است، گفت: حتماً رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از سدهای در حال افتتاح را تا پایان این ماه خواهیم داشت و ما منتظریم که به زودی و شاید در همین هفته یا هفته آینده این مهم با حضور شخص رئیس جمهور و یا معاون اول ایشان محقق شود.

رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه به زودی انجام می‌شود/ با کاهش یک درجه‌ای تبخیر به اندازه 15 سد امیرکبیر آب ذخیره می‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، صبح امروز همایش سیزدهین دوره جایزه ملی محیط زیست ، با حضور علی سلاجقه، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور و سایر مدعوین در سالن شهدای محیط زیست برگزار شد.

علی سلاجقه در این نشست اظهار کرد: آنچه که امروز در فلسطین می‌گذرد، سرنوشت قوم مظلوم و انسان‌های آزاده‌ای است که ۷۰ سال است توسط یک غده سرطانی و یک رژیم جعلی، محیط زیست‌شان بوی تعفن گرفته است. پیروزی‌های اخیر این مردم مظلوم تحقق وعده‌های الهی بود که توانستند با موفقیت‌های اخیر یک پیروزی بزرگ را تقدیم جنس بشر کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بستر و گهواره آرامش مردم مسلمان و مظلوم فلسطین ۷۰ سال است که توسط ظالم‌ترین قوم جهان مورد تجاوز قرار گرفته است و هر روز شاهد ذبح زنان و فرزندان خود در زیر چکمه ‌ابرجنایتکاران جهان هستند و با این حال ندایی هم از جهانیان در نمی‌آید. با این وجود، این ملت مظلوم با الگو گرفتن از انقلاب اسلامی ایران، دم مسیحایی معمار کبیر انقلاب و استفاده از رهنمون‌های ولی امر مسلمین جهان توانستند به پیروزی‌های اخیر دست پیدا کنند و موفقیتی را رقم بزنند که در صفحه‌های تاریخ هک خواهد شد.

سلاجقه با بیان اینکه تقارن این پیروزی‌های بزرگ با جایزه ملی محیط زیست را به فال نیک می‌گیریم، تصریح کرد: خوشحالم که امروز در جمع شما علاقمندان و دغدغه‌مندان محیط زیست اعم از اصحاب رسانه، صنعتگران، معدن‌کاران فعالان محیط زیست، اهل قلم و فرهنگ و همه بزرگواران و پیشکسوتان محیط زیست هستم.

وی بیان کرد: از همکارانم که بعد از ۵ سال این جایزه ملی را که قانوناً باید برگزار می‌شد را اجرایی کردند، سپاسگزارم. همچنین به طور ویژه از شرکت‌کنندگان و برندگان جایزه تشکر می‌کنم چرا که این عزیزان گام‌های خلاقانه‌ای را در جهت حفظ محیط زیست برداشته‌اند.

 

انسان تعادل معادله محیط زیست را برهم زده است

معاون رئیس جمهور مسئله محیط زیست را به مثابه یک معامله دانست و گفت: محیط زیست یک معادله‌ای است که متغیر وابسته آن محیط زیست و متغیرهای مستقل آن مجموعه‌ای از عملکرد انسان‌ها و طبیعت به صور مختلف هستند. یعنی هم طبیعت در طرف دوم معادله و هم عملکرد انسان است که این معادله را تشکیل می‌دهد.

سلاجقه افزود: این معادله در شرایط فعلی حاکم بر زمین تبدیل به نامعادله‌‌ شده است. یعنی قسمت دوم معادله که متغیرهای طبیعی و انسانی هستند به نوعی این معادله را از تعادل خود خارج کردند. در حال حاضر صور مختلف عکس‌العمل این ناترازی معادله را در قالب پسماند‌ها، تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین، کاهش تنوع زیستی گیاهی و جانوری و اثرات سوئی که بر روی روح و روان انسان گذاشته‌اند، می‌بینیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: اگر گریزی هم به قانون بقای انرژی بزنیم این قانون بیان می‌کند که دو طرف معادله باید با یکدیگر یکسان باشند اما در اینجا یک هدررفت انرژی ایجاد شده است که به دلیل طرف دوم معادله است.

سلاجقه معضل پسماندها را یکی از تهدیدات محیط زیستی متوجه تمام کشورهای دنیا دانست و گفت: در جهان ۱.۳ میلیارد تن زباله در سال تولید می‌شود که این یعنی روزی ۳.۵ میلیون تن زباله در روز داریم. در کشور ما نیز سالانه ۱۸ میلیون تن زباله تولید می‌شود که این آمار نگران کننده است.

وی بیان کرد: از بین رفتن بیش از ۷۵ درصد از تالاب‌های جهان در ۵۰ سال اخیر، کاهش تنوع زیستی گیاهی و جانوری، هدر رفت منابع آب و ..‌. همگی مصداق‌هایی از شرایط ناگوار محیط زیست جهان هستند.

با کاهش یک درجه‌ای تبخیر به اندازه 15 سد امیرکبیر آب ذخیره می‌شود

معاون رئیس جمهور با اشاره به کاهش بارش‌ها و نزولات آسمانی در کشور گفت: بارش نزولات در کشور ما مقدار ۴۱۳ میلیارد متر مکعب بوده اما اخیراً به حدود ۴۰۰ میلیارد متر مکعب رسیده که از این مقدار هم ۲۷۰ میلیارد متر مکعب آن تبخیر می‌شود.

سلاجقه توضیح داد اگر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو بتوانند تنها یک درصد از تبخیر بارش‌ها در کشور را کاهش دهند به اندازه ۱۵ سد امیرکبیر کرج آب ذخیره می‌کنیم. این کاهش تبخیر کاملاً شدنی است و بر مبنای روش‌های علمی می‌توان به این هدف دست پیدا کرد.

وی با اشاره به آب شدن یخچال‌های عظیم به عنوان یکی دیگر از چالش‌های محیط زیست جهان اظهار کرد: گرمایش جهانی این اتفاق را رقم زده است و سرعت آن به نحوی است که شاید چند سال آینده کشوری به نام مالدیو دیگر در خشکی‌های زمین وجود نداشته باشد و کاملاً زیر آب فرو رود. همچنین کشور سریلانکا در اقیانوس هند و در جنوب شبه جزیره هند نیز احتمال اینکه تا چند سال آینده به طور کامل زیر آب برود وجود دارد.

وی با بیان اینکه گرمایش جهانی در کشور ما نیز افزایش 1.5 درجه سانتیگراد متوسط دما را رقم زده که در برخی از نقاط و مقدار آن به ۲.۷ درجه سانتیگراد هم می‌رسد، تاکید کرد: علاوه بر این، نقش انسان به عنوان یک کاتالیزور و یک شتاب‌دهنده به افزایش سرعت تاثیرگذاری این پدیده‌ها منجر شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابلاغ سلام رئیس جمهور به حاضران و به ویژه برندگان جایزه ملی محیط زیست گفت: خوشبختانه در کشور ما که یک پیشینه دانش بومی بسیار قوی دارد و با رهبری و مدیریت انسان‌های آگاه، علیرغم تمام فراز و فرودهایی که متوجه محیط زیست است، توانسته‌ایم بر بسیاری از مشکلات فائق بیاییم. حسب تاکید رئیس جمهور محترم مبنی بر اینکه هر توسعه‌ای فرع بر محیط زیست است مسئله محیط زیست در دولت مردمی سیزدهم جدی‌تر از همیشه دنبال می‌شود.

سلاجقه ادامه داد: این نقل قول رئیس جمهور که توسعه فرع بر محیط زیست است و رویکردی که به دنبال آن در دولت ایجاد شده است، باعث ایجاد اختلاف نظر و چالش‌های علمی در برخی اقتصاددانان و محیط زیست‌دانان شده است و این سوال ایجاد شده که چگونه می‌توان وقتی فقر وجود دارد و اقتصاد نابسامان است محیط زیست را حفظ کرد.

 

محیط زیست مانع توسعه نیست

وی تأکید کرد: نقش سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد همین تعادل است و سازمان به هیچ وجه به دنبال رویکرد یک جانبه حفاظت نیست و علی رغم اینکه حفاظت را در دستور کار دارد، اما مانع از توسعه نیز نمی‌شود.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: این عدم موازنه‌ای که ایجاد شده است، در قرآن نیز آمده است که هر آنچه که آفریده شده در راستای استفاده اشرف مخلوقات و رشد و تکامل بشر است. سازمان حفاظت محیط زیست نقش ایجاد تعادل در معادله‌ای که پیش‌تر اشاره کردم را دارد و این تضادهای دیدگاهی که گاهاً بین اقتصاددانان و طرفداران محیط زیست وجود دارد، ما را وادار به این می‌کند که بهترین مسیر را انتخاب کنیم که هم انسان به عنوان اشرف مخلوقات مسیر تکامل خود را طی کند و هم زیرساخت‌های حیات بتوانند به نفع مطلوب خدمت‌رسانی کرده و ارتقا پیدا کنند.

 

دولت سیزدهم به دنبال مردمی کردن محیط زیست است

سلاجقه تصریح کرد: در این راستا وقتی به آنچه که در برنامه دولت مردم انقلابی اتفاق افتاده نگاه می‌کنیم، بحث مشارکت و مردم پایه کردن محیط زیست که در اصل ۵۰ قانون اساسی نیز به این تکلیف اشاره شده به عنوان یک دستور کار اساسی در دولت دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست نقش هماهنگ کننده را بین دولت و محیط زیست دارد گفت: ما اعتقاد داریم که اگر مردم نباشند هیچ مشکلی حل نخواهد شد و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و در این راستا بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست را ایجاد کردیم. این خانه‌ها بستری برای تبادل نظر با علاقه‌مندان به محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر مردمی کردن محیط زیست گفت: اگر به شعارهای محیط زیست در زی مجموعه شعارهای سال توجه کنیم، سال قبل شعار سازمان، «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه» بود. اگر در راستای همین مردم پایه بودن محیط زیست کشور بتوانیم گام‌های خوبی برداریم، در بسیاری از هزینه‌ها در کشور صرفه‌جویی می‌شود.

 

رهاسازی آب به دریاچه ارومیه

سلاجقه با اشاره به دریاچه ارومیه اظهار داشت: حتماً رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از سدهای در حال افتتاح را تا پایان این ماه خواهیم داشت و ما منتظریم که به زودی و شاید در همین هفته یا هفته آینده این مهم  با حضور شخص رئیس جمهور و یا معاون اول ایشان محقق شود.

 

پیشرفت 50 درصدی مدیریت پسماند سراوان

وی با بیان اینکه در مسائلی اعم از پسماند، پساب و مسائل آلاینده‌ها گام‌های خیلی خوبی در کشور برداشته شده است، گفت: در مسئله پسما‌ندها کارهای بزرگی در کشور انجام شده که تشکیل ستاد ملی پسماند کشور و مکلف کردن دستگاه‌ها به اجرای وظایفشان، سامان دادن به آنچه که در سراوان اتفاق افتاده و سایر نقاط از نمونه‌های آن است. در بحث سراوان ۵۰ درصد کارها انجام شد و ما مرتباً در ستاد، مسائل و گزارش‌های شهرداران و استانداران را پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: ما مشکل پسماند را از ریشه حل می‌کنیم و به دنبال این هستیم که بحث تفکیک پسماند از مبدا که خانم دکتر خزعلی هم به آ آن اشاره کردند را عملی کنیم. اگر این چرخه از بنیاد و از مبدأ به درستی انجام شود خیلی از مسائل پسماند کشور ریشه‌کن می‌شود.

سلاجقه  جایگاه زنان را بسیار متعالی دانست و گفت: زنان جایگاه والایی در تمامی عرصه‌ها به ویژه محیط زیست دارند.

 

هیچ صنعتی بدون تأسیس تصفیه‌خانه کلنگ نمی‌خورد

وی یادآور شد: در بحث پساپ‌ها در کشور کارهای خیلی خوبی انجام شده است و اکنون هیچ صنعتی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه در ابتدا تصفیه‌خانه آن راه افتاده باشد. همانطور که در مکلف کرده‌ایم هیچ طرح عمرانی کلنگ نمی‌خورد مگر اینکه مجوز محیط زیستی داشته باشد، هیچ تاسیسات و صنعتی هم شکل نمی‌گیرد مگر اینکه در ابتدا تصفیه‌خانه آن ایجاد شده باشد. در این قسمت کشورمان در دو سال اخیر دستاوردهای خیلی خوبی تجربه کرده است.

 

باید به سمت حفاظت مشارکتی گام برداریم

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در بُعد تنوع زیستی در کشور گام‌های خیلی خوبی برداشته شده است. ملاقات با کشورهای دنیا و انتقال تجربیات در این زمینه به خوبی انجام می‌شود و همین دیروز نیز گفت‌وگوی تلفنی با وزیر محیط زیست کشور روسیه داشتم.

سلاجقه گفت: دیدگاه و بینش ما درخصوص تنوع زیستی این است که باید از سمت حفاظت صرف به سمت حفاظت مشارکتی برویم‌. مناطق حفاظت شده ما تنها مناطق حصارکشی شده‌ای که انسان به آن دسترسی شده نداشته باشد، نیستند. درست است که باید تنوع زیستی‌مان را حفظ کنیم و ارتقا بدهیم اما این حفاظت مشارکتی باید در مبنای کار قرار بگیرد که ما این موضوع را در قالب یک لایحه به دولت دادیم و امیدواریم که انشالله مصوب شود.

وی بیان کرد: ما اعتقاد داریم که دیدگاه‌های مدیریتی در محیط زیست باید حتماً منطبق با شرایط دنیا تغییر کند. ما به محیط زیست دانش بنیان اعتقاد داریم و محیط زیستی می‌تواند در دنیا موفق باشد که علم پایه و مبتنی بر دانش باشد.

 

به دنبال ارتقا جایگاه محیط زیست کشور هستیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش محیط زیست در در برنامه هفتم توسعه توضیح داد: در برنامه هفتم با همه فراز و فرودهایی که وجود دارد کارهای خوبی انجام شده و خوشبختانه مجلس محترم رویکرد خوبی را در پیش گرفته است. امیدواریم با تلاش‌هایی که می‌شود، بتوانیم در برنامه هفتم محیط زیست را به جایگاه شایسته خودش که خواسته هم شما عزیزان است ارتقا دهیم.

سلاجقه با اشاره به اهمیت کار سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت صمت، نیرو، جهاد کشاورزی و ... متغیرها کاملاً مشخص است اما تجمیع همه متغیرها در محیط زیست است و محیط زیست باید طبق آن معادله که پیشتر به آن اشاره شد، همه مسائل را سامان دهد.

 

دیپلماسی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران کلیدوژه‌های جهانی را ایجاد کرده است

وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی محیط زیست تصریح کرد: در بحث دیپلماسی بین‌المللی، گفتمان جمهوری اسلامی ایران، در همه سطوح بین‌المللی گفتمانی پیشرو مبتنی بر علم، واقعیات و گره‌گشا است که بسیار مورد استقبال جوامع جهانی قرار است. امیدواریم بتوانیم در این زمینه از همه ظرفیت‌های جهانی استفاده کنیم و منطبق با توانی که کشور و نظام و اندیشه‌های پیشرو دینی خود داریم، گام‌های اساسی را برداریم و کلیدواژه‌هایی را به جهان بدهیم که در مجامع بین‌المللی مورد استفاده قرار بگیرد.

معاون رئیس جمهور در پایان یادآور شد: از همه  محیط‌بانان عزیزی که در اقصی نقاط کشور حافظ محیط زیست هستند و همکاران خودم که مجری برگزاری این مراسم هستند تشکر می‌کنم و امیدوارم خانواده محیط زیست با تمام بی‌مهری‌هایی که گاهی با آن مواجه می‌شود بتواند تکالیف خود را انجام دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه