English

دانشگاه تهران برترین مؤسسه ایرانی در نظام رتبه‌بندی تایوان ۲۰۲۳

وضعیت دانشگاه تهران در شاخص «مقاله در نشریه‌های برتر» با ارتقای ۸۳ پله‌ای دانشگاه تهران طی یکسال در رتبه‌بندی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان بهبود یافت.

دانشگاه تهران برترین مؤسسه ایرانی در نظام رتبه‌بندی تایوان ۲۰۲۳

​به گزارش خبرگزاری موج،  دانشگاه تهران با ۸۳ پله ارتقای جایگاه در ویرایش ۲۰۲۳ «رتبه‌بندی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان» یا «رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان» نسبت به ویرایش ۲۰۲۲ این نظام رتبه‌بندی، در جایگاه نخست ملی ایستاد.

بر پایۀ گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی «رتبه‌بندی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان» یا «رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان»، دانشگاه تهران در جایگاه نخست ملی و ۲۸۶ جهان ایستاده است. در سال گذشته دانشگاه تهران دومین دانشگاه ایرانی در این نظام رتبه‌بندی و رتبه جهانی آن ۳۶۹ بود.

گرایش این نظام رتبه‌بندی پژوهشی است و دانشگاه‌های بزرگ‌تر دارای شانس بیشتری برای حضور در سیاهۀ پایانی این رتبه‌بندی هستند. «دانشگاه ملی تایوان» برای انتشار سیاهۀ پایانی ۱۰۰۰ مؤسسۀ برتر جهان از سه شاخص (بهره‌وری پژوهشی، تأثیر پژوهشی، و تعالی پژوهشی) و هشت سنجه (شمار مقاله‌های ۱۱ سال پیش، شمار مقاله‌های سال پیش، شمار استنادهای ۱۱ سال پیش، شمار استنادهای دو سال پیش، میانگین استنادهای ۱۱ سال پیش، شاخص «اچ» دو سال پیش، شمار مقاله‌های پراستناد ۱۰ سال پیش، و شمار مقاله‌ها در نشریه‌های با ضریب تأثیر بالا در دو سال پیش) بهره‌برداری می‌کند.

از سنجه‌های این نظام پیدا است که بیش از آنکه به کمیت انتشارات علمی بپردازد، به کیفیت این انتشارات پرداخته است. نگاهی به وزن سنجه‌ها نشان می‌دهد که بهره‌وری علمی ۲۵ درصد و کیفیت علمی ۷۵ درصد روی امتیاز پایانی مؤسسه‌ها تأثیرگذار هستند. از این رو، مؤسسه‌هایی که اهمیت بیشتری به کیفیت انتشارات علمی می‌دهند شانس بیشتری برای کسب رتبة بالاتر در این نظام رتبه‌بندی بین‌الملل خواهند داشت.

بهترین امتیاز دانشگاه تهران در سنجة «شاخص اچ» و پیرامون ۵۰ به دست آمده است. در نمودار زیر امتیاز دانشگاه تهران در سنجه‌های گوناگون گزارش شده است.

بر پایۀ گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی «رتبه‌بندی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان» یا «رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان»، ۱۸ مؤسسۀ ایرانی در سیاهۀ ۱۰۰۰ مؤسسۀ برتر جهان هستند. در جدول یک، امتیاز کل و رتبۀ مؤسسه‌های ایرانی و در جدول دو، امتیاز آنها در سنجه‌های گوناگون در این نظام رتبه‌بندی آمده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه