English

باغ تاج‌آباد نطنز نگینی در دل کویر/ تاج آباد از گذشته تا به امروز

باغ تاج‌آباد نطنز باغی تاریخی و دیدنی در دل شهری کویری است که تماشای مناظر چشم‌نواز و باصفای آن یکی از بهترین تفریح‌ها به‌شمار می‌رود.

باغ تاج‌آباد نطنز نگینی در دل کویر/ تاج آباد از گذشته تا به امروز

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، دوره صـفوی فصلی نوین در پیدایش و خلق باغ‌های‌ ایرانی است‌ کـه در گوشه کنـار دوره صفوی و نیز در حوزه فرهنگی ایران پدید آمده‌اند.‌ الگوی باغ‌های خلق شده تابع اقلیم‌ و موقعیت‌ قرارگیری‌ باغ بود؛ اما در مجموع باغ‌های این دوره مشابهت‌های فراوانی با یکدیگر دارند‌ و الگوی خاصی را دنبال می‌کنند. بعضی از این باغ‌ها نظیر باغ تاج آباد نظنز در مراکز شهری ایجاد‌ شـدند.

باغ تاج آباد نطنز بیشک در زمره یکی‌ از‌ آثار ماندگار این عصر است که در اطراف نطنز و در مسیر کاشان اصفهان قرار دارد‌. باغ دارای چهار تراس بوده که تراس بالایی دارای شیبی طبیعی دارد که لازمه باغ‌های تخت است تا آب از بالای باغ به پایین آن حرکت کند. حصار باغ همچنان وجود دارد گو اینکه در بعضی قسمت‌ها فرو ریخته است.     

87

                  

معماری کاخ تاج آباد نطنز

 باغ تاج آباد نطنز مجموعه‌ای از چندین بنا شامل کاخ اصلی، حمام، شربتخانه، محل گلاب‌گیری و هشتی ورودی است. به دلیل واقع شدن در نقطه جغرافیایی مناسب و آب و هوای خوش محل پرورش و کاشت بهترین نوع گیاهان عطری بومی ایران از جمله گل محمدی و گل معروف به یاس شاه عباسی بوده است. از مهمترین ویژگی‌های معماری و نمای داخلی این بنا، وجود نقاشی‌های گل و بوته عصر صفویه بر سقف و دیواره های آن است که شباهت زیادی با نقش‌های کاخ عالی‌قاپو اصفهان و شباهت‌هایی نیز به باغ شاهزاده کرمان دارد. همچنین آبراهه‌ای از هشتی درب باغ تا داخل کاخ وجود داشته است که تداعی‌گر آبراهه باغ فین کاشان است. این مجموعه با شماره ۸۹۸ در سال ۱۳۴۹در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

13990218000600_Test_PhotoN

 

تاج آباد، نگینی در مسیر اصفهان

تاج آباد روستایی است که به سبب آب و هوای خوش و موقعیت مناسب آن برای شکار، باغی ایرانی برای اقامتی چند روزه در آن بنا ایجاد شده است. دهکده زیبا و کوچک تاج‌ آباد هم چون نگینی در مسیر جاده اصفهان به نطنز خود نمایی می‌‌کند. کوشک تاج ‌آباد شامل عمارت، ساختمان گلاب ‌گیری و حمام بوده که در باغی بی‌‌نظیر قرار دارد. باغ‌‌های سرسبز و خرم این مجموعه را درختان تنومند سرو، کاج و چنار احاطه کرده است. دو ساختمان گلاب ‌گیری موجود در مجموعه، بیا‌نگر وجود باغ‌ های پوشیده از گل و گلستان فرح‌ بخش در گستره این بیابان است. این بنا آن گونه که در برخی از کتب و منابع تاریخی مانند سفرنامه سپاهان معروف به عصر صفویه نقل شده است. محل اقامت شاه عباس اول صفوی و سایر پادشاهان این سلسله در سفرها و تردد از قزوین و تبریز، به سوی کاشان و اصفهان و بالعکس بوده است. یکی از زیباترین جلوه‌های باغ های عباسی در اینجا جوی آب پهن و درازی مشابه جوی باغ فین کاشان است. امروزه تنها یک آبشار در جای خود مانده و اثر دو سنگ دیگر که در پشت خانه عهد قاجاری ساخته شده، پیداست.

 

باغ تاج‌آباد مورد توجه گردشگردان

باغ تاج آباد، می‎‌تواند به یکی از نقاط گردشگری منطقه تبدیل شود. این باغ با گذشت سال‌ها همچنان زیبایی، شکوه گذشته خود را حفظ کرده است و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، باغی که در آن به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا و آب و هوای بسیار مطبوع پیش‌تر حتی گلاب با بهترین شکل تولید می‌شده است. با توجه به علاقه وافر صفویان به ایجاد باغ‌های سرسبز با انبوه درختان گوناگون و باغ‌های پوشیده از گل به شرحی که بیشتر جهانگردان در بازدید از ایران به ویژه اصفهان در سفرنامه‌های خود به تفصیل از آن یاد کرده‌اند.

گرچه امروزه قسمت هایی از این اثر و بنای گلابگیری باغ از بین رفته اما اصل بنا هنوز استوار مانده و مالکان جدید با کاشت 10 هکتار بوته گل محمدی می خواهند دوباره تاج آباد را به عرصه تولید این محصول تبدیل کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه