English

به مناسبت روز ملی دماوند در خانه شعر و ادبیات برگزار شد؛

روایت‌ ۸ نویسنده و شاعر از دماوند

عصر روایت خوانی با عنوان «روایت دماوند» به مناسبت روز ملی دماوند در خانه شعر و ادبیات برگزار شد.

روایت‌ 8 نویسنده و شاعر از دماوند

به گزارش خبرگزاری موج، عصر روایت خوانی با عنوان «روایت دماوند » به مناسبت روز ملی دماوند در خانه شعر و ادبیات برگزار شد.

فرزانه منصوری همسر نادری ابراهیمی نخستین روایت کننده دماوند بود.

منصوری در این برنامه گفت: نادر ابراهیمی بارها به قله دماوند صعود کرده بود و کتابی هم با عنوان «یک صعود باورنکردنی» نوشته بود. دماوند در ادبیات ما جایگاه ویژه‌ای دارد مضاف بر اینکه بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و مظهر پایداری است. دماوند هم مانند پرچم ایران عزیز و ارزشمند است. من زمانی که دماوند را می‌بینم، حس انسانی در او می‌بینم و فکر می‌کنم هموطنم است، دلم می‌خواهد بغلش کنم و مثل پرچم عزیز ایران دوستش دارم چرا که یکی از نمادهای کشورمان است.

او با بیان اینکه همسرم بارها به قله دماوند صعود کرده است، افزود: یکی از صعودهای او در سال 1373 همزمان با 1500 کوهنورد در یک روز اتفاق افتاد که 90 درصد موفق به فتح قله شدند، چنین امری در زمان خودش یک حرکت منحصر بفرد بود. کتاب «یک صعود باورنکردنی» نیز پس از همین صعود نوشته شد و همسرم آن را تقدیم کرد به صادق آقاجانی، مدیر وقت فدراسیون کوهنوردی و 1500 کوهنوردی که همزمان صعود کردند. ابراهیمی در این صعود با برخی از کوهنوردان مصاحبه کرده و آن را در بخش‌هایی از کتاب آورده است.

 

روایت دماوند

سپس منصوری قسمت‌هایی از این کتاب را برای حاضران در برنامه روایت دماوند خواند.

مهری رحیم‌زاده، عکاس، طبیعت‌گرد و کوهنورد که سابقه صعود موفق به قله دماوند داشته نیز یکی دیگر از روایت کننده‌های دماوند بود. او زمانی که 37 سال داشته به دماوند صعود کرده و بنا بر باور قدیمی‌ها که برای نخستین بار به جایی می‌روند، دعا می‌کنند، او هم می‌خواهد که کارشناسی ارشد قبول شود و دعایش 10 روز بعد از صعودش به دماوند مستجاب می‌شود.

مهدی قزلی، مدیر خانه شعر و ادبیات نیز روایت اولین قله‌ای که در زندگی‌اش صعود کرده یعنی دماوند را خواند.

او قبل از آنکه روایت صعود موفقش به دماوند را بخواند، درباره برنامه «روایت دماوند» توضیح داد: دو موضوع باعث می‌شود که ما ایرانی‌ها به هر نقطه از دنیا برویم، یکدیگر را پیدا کنیم، یکی ادای دماوند با هر لهجه است و دیگری زبان فارسی به همین دلیل فکر کردم دماوند را بهانه‌ کنیم تا بار دیگر کنار هم جمع شویم.

اولین صعود کننده به دماوند چه کسی بود؟

رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی نیز به عنوان روایت کننده دیگری از دماوند، گفت: «روایت دماوند» جزء معدود برنامه‌هایی است که مربوط به کوهنوردی نیست اما به ادبیات کوهنوردی می‌پردازد.

او ادامه داد: نخستین بار 10 ساله بودم که با دماوند آشنا شدم، پدرم، دایی سالخورده‌ای داشت که از روستا به شهر آمده بود و روایت می‌کرد که 110 سال پیش افرادی که در روستاهای نائین در اصفهان زندگی می‌کردند، قله دماوند را از آنجا دیده‌اند، زمانی که از گرد و غبار و ساختمان‌های بلند خبری نبوده است.

زارعی به نخستین صعودهای دماوند اشاره کرد و گفت: یکی از قدیمی‌ترین روایت‌ها مربوط به سفرنامه ناصر خسرو است که روستائیان برای امرار معاش زندگی به قله دماوند می‌رفتند تا از آنجا گوگرد بیاورند. همچنین نخستین صعود به دماوند را تیلور تامسون از کشور بریتانیا انجام داده است. 20 سال بعد محمد صادق خان قاجار به عنوان نخستین ایرانی به قله دماوند صعود می‌کند.

توهم دانایی نمی‌گذارد دماوند را ببینیم

محمدرضا شرفی خبوشان، مدرس ادبیات، نویسنده و شاعر ایرانی نیز به عنوان روایت کننده دیگری که تا کنون به قله دماوند صعود نکرده اما به تماشای دماوند نشسته است، روایتی با عنوان «به تماشای دماوند» را خواند.

این نویسنده در روایت خود خلاء‌های انسان عصر حاضر را به ندیدن دماوند و اسطوره‌هایش گره ‌زد و در بخشی از متنش خواند: «تهران بهترین جا برای نگریستن به دماوند است با این حال تخیل در تهران مرده است، ندیدن دماوند یعنی ندیدن روایت‌هایی که می‌توانند ما را از خلاء‌ها نجات دهند.»

او در بخش دیگری از روایتش به شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیده شدن اشاره کرد و گفت: « توهم دانایی نمی‌گذارد دماوند را ببینیم، ما به جای آنکه ببینیم، تلاش می‌کنیم خودمان را در معرض دیده شدن قرار دهیم.»

معصومه صفایی راد، سفرنامه نویس نیز روایت «مثل کوه» را برای مخاطبان این برنامه خواند.

غلامرضا طریقی، شاعر نیز روایت صادقانه‌اش از دماوند را با شعر گره زد.

سمیه سیدیان نویسنده حوزه کودک نیز روایتی از دماوند با عنوان «تماشای دماوند از دور» خواند، روایتی که به آشنایی با همسرش علیرضا ایرانمهرنویسنده و کوهنورد پیوند خورده بود.

آخرین روایت دماوند را مکرمه شوشتری، نویسنده خواند که درباره سه تجربه صعود ناموفقش به دماوند بود.

 

بیشتر بخوانید:

روایت دماوند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه