English

آخرین وضعیت حمید نوری در زندان سوئد؛

هم سلول کردن نوری با یک فرد دارای اختلالات روحی و روانی/مترجمانی که فحاشی می‌کنند!

گزارشی مستند از آخرین وضعیت شهروند ایرانی زندانی در بازداشتگاه‌‌های سوئد بیانگر وضعیت غیر انسانی این زندانی است.

هم سلول کردن نوری با یک فرد دارای اختلالات روحی و روانی/مترجمانی که فحاشی می‌کنند!

به گزارش خبرگزاری موج، سوئدی‌ها پس از ۴۲ ماه اعمال شکنجه نگهداری در سلول انفرادی، در مورد حمید نوری به تازگی روش‌های جدیدی از آزار و اذیت را در مورد وی به اجرا گذاشته‌اند، هم سلول کردن نوری با یک زندانی دارای اختلالات روحی و روانی از جمله این اقدامات است

اکنون بیش از سه ونیم سال از بازداشت غیرقانونی حمید نوری در سوئد می‌گذرد و در طول این مدت وی همواره در سلول انفرادی نگهداری و محدودیت‌های بسیار سخت‌گیرانه و ضد انسانی علیه او و خانواده‌اش اعمال شده است.

روند محاکمه طولانی و فرسایشی حمید نوری در حال حاضر در مرحله تجدید نظر قرار دارد .

یازدهمین جلسه دادگاه، هفته گذشته برگزار شد و دوازدهمین جلسه تجدید نظر نیز امروز هشتم خرداد برگزار خواهد شد و این روند تا اواسط آبان ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

ردپای منافقین در پرونده حمید نوری

بررسی پرونده حمید نوری در دادگاه اداری سوئد

 

در حالی که در اردیبهشت ۱۴۰۱ و همزمان با نود و دومین جلسه دادگاه بدوی، قاضی پرونده دستور لغو تمام محدودیت‌های اعمال شده در خصوص نوری را صادر کرد، اما مقامات بازداشتگاه همچنان این محدودیت‌ها را از جمله در زمینه ملاقات و تماس با خانواده یا نگهداری در سلول انفرادی ادامه می‌دهند و حتی آن‌ها را تشدید نیز کرده‌اند.

 

روش‌های عجیب سوئدی‌ها، برای آزار نوری قبل از برگزاری جلسات دادگاه

یکی از مصادیق آزار و اذیت حمید نوری در سه سال ونیم گذشته، نگهداری او در سلول انفرادی و تعویض مداوم بازداشتگاه‌های وی بوده است.

اما سوئدی‌ها اخیرا یک راه دیگر هم برای شکنجه روحی این شهروند ایرانی پیدا کرده‌اند؛ آن‌ها طی هفته‌های گذشته، یک تبعه کشور اریتره را که دچار اختلالات شدید روحی و روانی است به سلول انفرادی حمید نوری منتقل کرده‌اند، بدون اینکه شرایط نگهداری در سلول، کوچکترین تغییری پیدا کند.

آن گونه که حمید نوری به وکلایش گفته است، سوئدی‌ها معمولا در آستانه برگزاری جلسات دادگاه، فردی را به سلول وی منتقل می‌کنند و به همین بهانه، وسایل نوری از جمله یادداشت‌های مورد نیاز برای دادگاه که در اختیارش قرار دارد را ضبط می‌نمایند.

این اقدام تاکنون بار‌ها صورت گرفته و این امر به نوعی امکان دفاع موثر را از حمید نوری سلب کرده و مدارکی که او برای دفاع از خود در جلسات دادگاه به آن‌ها نیاز دارد را به همین بهانه از او دور نگه می‌دارند.

ضمن آنکه حضور یک فرد با مشکلات روحی و روانی در سلول کوچک نوری، فشارها بر او را  تشدید می‌کند، به خصوص که بر اساس گزارش‌های واصله این فرد به هیچ وجه مسائل بهداشتی را رعایت نکرده و شرایط بسیار سخت و طاقت فرسایی را برای شهروندمان در سلول انفرادی ایجاد کرده است.

 

مشکلات مداوم نوری در دسترسی به وکیل

عدم حق انتخاب وکیل و دسترسی به او از مشکلات دیگری است که از ابتدای بازداشت، برای نوری ایجاد شده بود.

اگر چه نوری اکنون و در مرحله دادگاه تجدید نظر دارای وکیل می‌باشد، اما همواره در زمینه دسترسی به وکلایش با  محدودیت‌های مختلفی روبرو است که یکی از این محدودیت‌ها در دسترس نبودن به موقع مترجم برای برقراری ارتباط موثر با وکلای سوئدی است.

 

ادامه محدودیت تماس و ملاقات با خانواده

محدودیت‌های شدید در تماس و ملاقات با خانواده از جمله موارد قابل ملاحظه دیگر در زمینه نقض حقوق حمید نوری به شمار می‌رود؛ در طول بیش از ۳.۵ سال گذشته مقامات سوئدی همواره بدون هیچ دلیل موجه یا ثابتی در تماس‌ها و ملاقات های حمید نوری با خانواده اش اخلال ایجاد کرده‌اند و گاه تماس‌های تلفنی او با خانواده را تا چندین ماه قطع می‌کنند.

همچنین در موارد متعددی خانواده نوری علی‌رغم هماهنگی‌های قبلی و سفر از ایران به سوئد، امکان ملاقات حضوری با او را پیدا نکرده و دست خالی به کشور بازگشته‌اند.

 

چشم پزشکی که بعد از ۴۲ ماه هنوز نیامده است!

مقامات زندان‌های سوئد از ارائه مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی کافی به حمید نوری نیز خودداری می‌کنند و حتی در زمان شیوع ویروس کرونا که حمید نوری به این بیماری مبتلا شده بود خدمات کافی پزشکی در اختیار وی نبود.

نوری که از مشکل حاد ضعف در بینایی رنج می‌برد از همان روزهای اول بازداشت، درخواست معاینه توسط چشم پزشک را داشته، اما تاکنون هیچ اقدامی برای معاینه وی و یا تعویض عینک از سوی زندان صورت نگرفته است و او در آستانه نابینایی قرار دارد.

 

مترجمینی که فحاشی می‌کنند!

یکی از مشکلات دیگر حمید نوری وجود مترجمین فحاش در داخل زندان است‌؛ این مترجمین به جای انتقال مطالب از سوی خانواده و یا وکلا به حمید نوری، بعضا اقدام به ناسزا گفتن به وی و اعتقاداتش می‌کنند که اقدامی بسیار عجیب و منحصر به فرد محسوب می‌شود و احتمالا با هدف تحت فشار روحی قرار دادن این زندانی ایرانی صورت می‌گیرد.

گفتنی است؛ حمید نوری بر اساس ادعاهای واهی و سرتاسر متناقض اعضای گروهک تروریستی منافقین از روز ۱۸ آبان سال ۹۸ در حین ورود به فرودگاه استکهلم توسط پلیس سوئد بازداشت و این روند غیرقانونی و غیر انسانی تاکنون در مورد وی ادامه داشته است.

دادگاه بدوی کشور سوئد برای نوری به اتهام زندانبانی اعضای گروهک تروریستی منافقین، رای حبس ابد صادر کرده و پرونده او در مرحله تجدید نظر قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی