English

رئیس دانشگاه آزاد؛

لزوم توجه توأمان دانشگاه به دانایی و توانایی دانشجویان

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به لزوم توجه توأمان دانشگاه به دانایی و توانایی دانشجویان، گفت: واقعیت این است که چندسالی است در دانشگاه های ما رابطه دانایی و توانایی در حال قطع شدن است.

لزوم توجه توأمان دانشگاه به دانایی و توانایی دانشجویان

به گزارش خبرگزاری موج، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم بزرگداشت مقام استاد و روز معلم و افتتاح صندوق خیریه دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز که صبح امروز با حضور و جمعی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج و معلمان مدارس سما البرز، در سالن شهید حاج قاسم سلیمانی واحد کرج برگزار شد، ضمن تبریک روز معلم گفت: امروز را به همه معلمان سرزمینم چه آنها که در کسوت معلمی هستند و چه آنها که هنر معلمی دارند، تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: روز معلم، روز شکرگزاری و قدرشناسی است. شکرگزاری از خدای متعال که معلم اول بشریت است و پیامبر مکرم اسلام را به عنوان اسوه حسنه و معلم ما برانگیخت. روز معلم شکرگزاری از خداوند باریتعالی است که معلمی چون امیرالمومنین (ع) و فرزندان ایشان را برای ما قرار داد که معلمان و چراغ راه هدایت بشریت هستند.

طهرانچی خاطرنشان کرد: معلم در کربلا معنا پیدا می‌کند وقتی پس از واقعه عاشورا از حضرت زینب (س) می‌پرسند که چه دیدی، ایشان می‌فرماید جز زیبایی چیزی ندیدم. معلم مصلح هنگامی که چون شمع می‌سوزد، سوختن را زیبایی می‌بیند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تقارن مراسم روز معلم و افتتاح صندوق خیریه که با حضور اصناف و بازاریان استان البرز برگزار شد، گفت: حسن تقارن این جشن، حضور اصناف به عنوان استخوان‌بندی جامعه در کنار معلمان و اساتید است. نکته جالب این است که زمانی که درباره پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کنند، می‌پرسند این پیامبر چرا «یَمْشُونَ فِی الْأَسْواقِ» است. بدین معنی که چرا پیامبر در بازار آمدوشد دارد. این موضوع نشان می‌دهد که معلم در بستر اجتماع می‌آید و هنر دانشگاه آزاد اسلامی این است که مفتخر است به نام مردم بزرگ ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با هدایت و حمایت امام خمینی (ره) که اولین پرداخت وجه را برای تأسیس این دانشگاه انجام داد، شکل گرفت.

طهرانچی ادامه داد: بنده در اتاقم قابی از فیش های پرداختی کمک های اولیه مردمی که در مبالغ 20، 50 و 100 تومانی است، قرار داده‌ام که نشان می‌دهد هنر انقلاب اسلامی است که با این مبالغ اندک اما با پشتوانه مردمی توانسته دانشگاهی بسازد که واحد کرج به عنوان یکی از واحدهای دانشگاهی اکنون 4 هزار نفر از جمعیت این شهر را در خود جای داده است. با چنین سرمایه و پشتوانه ای به وجود آمده و امروز افتخار داریم در روز قدردانی از معلمان و اساتید، در کنار بازاریان و اصناف باشیم.

وی با اشاره به لزوم توجه توأمان دانشگاه به دانایی و توانایی دانشجویان، گفت: واقعیت این است که چندسالی است در دانشگاه های ما رابطه دانایی و توانایی در حال قطع شدن است. دانشجو به دنبال شغل است و اگر دانشگاه در بستر طبیعی حرکت خود، توانایی حل مسئله را به جوان بدهد، دیگر کسی نباید به دنبال شغل باشد. این در حالی است که چون ارتباط دانشگاه با جامعه کمرنگ شده، در رابطه بین دانایی و توانایی نیز فاصله افتاده است. بنابراین باید دوباره همت کنیم تا دانایی به توانایی ختم شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: امروز اتاق اصناف به دانشگاه آمده تا به دانشجو و دانشگاه کمک کند و ما نیز در قبال این کمک، باید به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه می‌توانیم بهره‌وری اصناف را در استان افزایش دهیم. اگر پاسخ این سؤال را پیدا کردیم، 150 هزار صنف استان البرز به دانشگاه روی آورده و به آن نیاز پیدا می‌کند. بنابراین دانشگاه باید به بهره‌وری اصناف نگاه جدی داشته باشد و طرحی نو دراندازد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ویژگی های معلم از نظر قرآن کریم، به داستان حضرت موسی و حضرت خضر اشاره کرد و گفت: وقتی خدا می‌خواهد صحنه رویارویی موسی و خضر و خصوصیات معلمی خضر را بیان کند، خصلت عبودیت، رحمت و عالم بودن را بیان می‌کند.  بنابراین حضرت موسی کسی را پیدا کرد که عبدی از بندگان خدا بود و جز خداوند عبد و بنده کس دیگری نبود. دانشجو زمانی حریت را به عنوان باور خود قبول می‌کند که معلمی عبدالله داشته باشد. این سه خصلت، معلمان را از دیگر اقشار جدا کرده و نتیجه آن رشد و پیشرفت خواهد بود.

طهرانچی با اشاره به آیه 177 سوره مبارکه بقره، اظهار داشت: براساس این آیه شریفه، قوام جامعه بر «الْبِرَّ» و «تقوی» است و فروپاشی جامعه نیز «اثم» و «عدوان» است. یکی از معانی «البِر» این است که مال خود را از روی علاقه و دوست داشتن، به دیگران ببخشیم. این اقدام اتاق اصناف استان البرز مانند معلمی است که در عرصه عمل یاد می‌دهند که چگونه به دیگران کمک کنیم و دستگیر و یار مردم باشیم.

وی تأکید کرد: ما به عنوان استاد و معلم تعهد داریم که بر وفای عهد خود که همان تربیت و رشد جوانان است، باشیم. اکنون کشور ما در تحریم های سخت اقتصادی قرار گرفته و دشمنان نظام اقتصادی ما را هدف قرار داده‌اند. بنابراین باید صابر باشیم و جریان فکری ما جریان تحمل و ساختن باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به وقایع و اغتشاشات سال گذشته اشاره کرد و گفت: دشمنان برای تجزیه ایران برنامه داشتند و محور حرکت آنها تجزیه و فروپاشی فرهنگ غنی ما بود چرا که می‌دانستند قوم مغول نتوانست ایران ما که دارای انسجام فرهنگی و اجتماعی بود را فروبپاشد و نتیجه آن ایجاد رصدخانه مراغه، مسجد گوهرشاد و... شد و مغول در فرهنگ غنی ما حذف شد. در اتفاقات اخیر دشمنان به نام زن، زندگی و آزادی فرهنگ ایرانی را هدف قرار دادند و در فیلم هایی که می‌ساختند، غیرت و تعصب و کرامت زن ایرانی را هدف قرار دادند.

طهرانچی با گرامیداشت نام و یاد شهید غیرت «حمیدرضا الداغی» گفت: اتفاقی که این شهید بزرگوار در سبزوار رقم زد، عجیب بود و نباید از کنار آن راحت گذشت. ایشان به عنوان یک جوان خوش‌پوش که در خانواده‌ای کاملاً ایرانی زندگی می‌کرد، با غیرتی که از خود نشان داد توانست این نمایش و حمله فرهنگی غرب را بهم بریزد. شهید الداغی منتظر آمدن دخترش بود ولی با این حال درمقابل افرادی که دارای سلاح سرد بودند، ایستاد و به شهادت رسید و معلم بزرگ این سرزمین شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه