English

رئیس کل دادگستری استان تهران:

دادستان‌ها با سودجویانی که به دنبال انحصار هستند برخورد کنند

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: رفع مشکلات واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان به صورت جدی در دستور کار دستگاه قضائی قرار داد و باید این عزم را در میدان عمل به اثبات برسانیم.

دادستان‌ها با سودجویانی که به دنبال انحصار هستند برخورد کنند

به گزارش خبرگزاری موج، علی القاصی در اولین نشست شورای قضائی استان تهران در سال جدید که در سالن ولایت مجتمع امام خمینی و با حضورعلی صالحی دادستان تهران، رضایی دادستان ویژه روحانیت و مدیران کل سازمان‌های تابعه قوه قضائیه در استان تهران و معاونین قضائی رئیس کل دادگستری، برگزار شد، گفت: در شرایط کنونی کشور شاهد هستیم که دشمن با تمام ظرفیت‌هایی که داشته جنگ تحمیلی، ترکیبی و تمام عیار را علیه ما در پیش گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه دشمن پس از شکست در جبهه‌های مختلف از جمله تهاجم مستقیم نظامی و جبهه‌های نیابتی، دریافته است که با مقابله مستقیم با مردم و نظام اسلامی نمی‌تواند به خیال پردازی‌های شوم خود دست پیدا کند، افزود: دشمنان امروزه به دنبال آن هستند تا با ایجاد یاس، ناامیدی و خدشه به اعتقادات، بین مردم و حاکمیت شکاف و فاصله ایجاد کنند و برای رسیدن به این هدف از تمام ظرفیت‌های داخلی و خارجی خود استفاده کرده اند.

القاصی، تاکید کرد: با توجه به این تحرکات دشمن است که می‌بینیم مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود از اواخر شهریورماه سال قبل تاکنون، توطئه‌ها و اهداف پلید دشمنان را تبیین فرموده و هشدارهای لازم را به مردم و مسئولان داده اند و رهنمودهای لازم را به تناسب وضعیت جامعه ابلاغ کرده‌اند.

وی تصریح کرد: امسال نیز رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی و نیز در خطبه‌های نماز عید سعید فطر، چارچوب‌هایی که لازم است مسئولان نظام و مدیران تصمیم‌گیر کشور در آن راستا حرکت کنند، به‌خوبی ترسیم کردند و در پیام نوروزی نیز «افزایش تولید و مهار تورم» را به عنوان شعار سال اعلام کردند و این موضوع حسن تدبیر ایشان برای متمرکز کردن حداکثر ظرفیت کشور بر روی مقوله اقتصادی و به طور خاص افزایش تولید است.

 

تنها راه خنثی سازی توطئه دشمنان، حل مسائل و مشکلات مردم در جامعه است

رئیس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عیدفطر، همه مدیران کشور را حول محور وحدت، هم افزایی و مدیریت صحیح اداره کشور تذکر دادند و همچنین تاکید کردند که دشمن در جنگ ترکیبی خود دنبال زدودن بنیان‌های فکری و اعتقادی مردم است و روی مسائل معیشتی و اقتصادی و آنچه می‌تواند مردم را به حکومت بدبین کند تمرکز کرده است.

القاصی با بیان اینکه تنها راه خنثی سازی توطئه دشمنان، حل مسائل و مشکلات مردم در جامعه است، افزود: یکی از راه‌های برون رفت از فضایی که دشمن ایجاد کرده همکاری و هم افزایی مدیران است که باید شکل اجرایی و ملموس برای مردم داشته باشد.

وی گفت: همه بخش‌های قضائی، اجرایی، اقتصادی و بطور کلی همه اجزای حاکمیت باید در میدان عمل، سازوکارهایی هماهنگ اتخاذ کنند تا مشکلات جامعه مرتفع شده و رضایتمندی مردم افزایش یابد.

وی افزود: رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای قضائی اخیر نیز دستورکار جلسه را معطوف به همکاری سه قوه در راستای تحقق فرمایشات رهبر انقلاب اختصاص دادند تا سازوکارهایی اجرایی برای مقابله با توطئه‌های دشمن و رفع مشکلات مردم به تناسب مسئولیت‌هایی که داریم اندیشیده و تحقق یابد.

رئیس کل دادگستری استان تهران رفع مشکلات واحدهای تولیدی، و شرکت‌های دانش بنیان را یکی از دستور کارهای اولین نشست شورای قضائی استان تهران عنوان کرد و افزود: در سال گذشته با برگزاری ۵۰ نشست و کارگروه در زمینه‌های اقتصادی، رفع موانع تولید و کارگروه‌های تخصصی اقتصاد مقاومتی میزبان بیش از یک هزار نفر از مدیران صنایع بزرگ و کوچک، صاحبان کارخانه‌ها، سرمایه گذاران شرکت‌های تولیدی و مدیران عامل بانک‌های کشور برای "رفع موانع در مسیر تولیدکنندگان" بوده ایم.

القاصی برگزاری نشست‌های مختلف در زمینه حمایت از سرمایه گذاری و حفظ و احیا خطوط تولید با سفرای برخی از کشورها را در سال گذشته، از جمله تجارب مثبت در زمینه هماهنگی و همکاری میان دستگاه‌های مختلف قضائی، اقتصادی و دیپلماسی عنوان کرد.

القاصی گفت: در سال جاری نیز تلاش می‌شود با استفاده از نظرات و پیشنهادات اجرایی مدیران شورای قضائی استان، هماهنگی و حمایت‌های قضائی لازم در بخش‌های مختلف و مؤثر در زمینه‌های اقتصادی استان شکل بگیرد تا به سهم خودمان بتوانیم در این راستا گام مثبت برداریم.

القاصی گفت: از جمله مواردی که برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان که دارای پرونده قضائی هستند می‌تواند صورت پذیرد: اولویت دهی در روند رسیدگی به پرونده‌های قضائی تشکیل شده برای اینگونه از واحدهای تولیدی و نیز جلوگیری از توقف خطوط تولید در این واحدها با صدور احکام مناسب و بهره گیری از ظرفیت‌های دستگاه قضائی جهت رفع موانع حقوقی است.

وی به معاون قضائی خود مأموریت داد تا مشکلات و میزان پرونده‌های جریانی به طرفیت واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان در مجموعه‌ی قضائی استان تهران احصا و نسبت به برطرف نمودن آن اقدام شود و به عنوان "اولین گام اجرایی برای تحقق شعار سال" و همکاری مسئولان بخش‌های مختلف در استان در بازه‌های زمانی لازم به مردم نیز گزارش شود.

القاصی با تاکید بر اینکه از دیگر موضوعات حائز اهمیت، مسئله تقویت تولید داخل است، گفت: یکی از مواردی که در این راستا مشکل ایجاد می‌کند، پدیده قاچاق کالا و ارز به عنوان موضوعی چندوجهی است، که رفع این معضل و صیانت از جامعه در مقابل این آسیب، مستلزم همکاری دستگاه‌های مختلف است که سازوکار آن در قانون دیده شده است و اجرای آن می‌تواند "دومین گام در راستای تحقق شعار سال" و مطالبه مقام معظم رهبری از دستگاه‌ها باشد.

نماینده رئیس قوه قضائیه در شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم، قاچاق کالا و ارز را پدیده شومی توصیف کرد که: با تهدید و تهاجم به تولید کنندگان داخلی و صنایع مختلف موجب آسیب رسانی به تولیدات داخلی و اخلال در نظام ارزی و کالایی کشور می‌شود و برخورد کیفری با مرتکبان این جرم به عهده دستگاه قضائی است.

علی القاصی عنوان کرد: به‌عنوان مجریان عدالت باید برخورد جدی، قاطع، بازدارنده و قانونی با این پدیده داشته باشیم و شعب ویژه‌ای که برای برخورد با این معضل در دادگاه‌های استان تعیین شده اند در تصدی قضات متخصص و دغدغه‌مند در این حوزه قرار گیرند.

وی گفت: باید در نحوه رسیدگی به پرونده‌های این حوزه و احکام صادره قاطعیت لازم صورت پذیرد تا مجازات‌ها بازدارندگی لازم را داشته باشند که ضروری است از قضاتی که دارای انگیزه و اعتقاد کافی برای برخورد با سودجویان در این زمینه هستند، استفاده شود.

القاصی، مقابله با اخلالگران در نظام اقتصادی را از جمله موضوعاتی عنوان کرد که دستگاه قضائی استان باید با حساسیت، سرعت و دقت در دستورکار قرار دهد.

وی گفت: مسئله برخورد با فساد از جمله مواردی است که دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در راستای پیشگیری و از بین بردن گلوگاه‌های فساد تلاش و اقدام می‌کنند و در "سومین گام اجرایی در تحقق شعار سال" نمود عینی و عملی در برخورد دستگاه قضائی با کسانی که با اقدامات اخلالگرانه خود در نظام تولید و توزیع مشکل و مانع ایجاد می‌کنند را مورد تاکید قرار دهیم، چراکه این افراد باعث سلب اعتماد سرمایه گذاران می‌شوند.

القاصی با تاکید بر اینکه سیاست دستگاه قضائی همواره برخورد با فساد بوده است، اضافه کرد: برخورد جدی با این موضوع در دادسراها و دادگاه‌ها باید بصورت جدی در دستورکار قرار گیرد و رسیدگی‌ها با سرعت باشد و مجازات‌ها بازدارنده بوده و اطلاع رسانی لازم به مردم صورت گیرد.

وی گفت: اطلاع رسانی به مردم در بحث مقابله با فساد از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه شاید برخورد با مقصران در حوزه فساد خوب بوده باشد، اما در اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی درست اقدام نشود.

القاصی با تاکید بر برخورد قضائی با کسانیکه امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کنند، افزود: در فضای مجازی دروغ پردازی‌هایی برای برهم زدن جوّ روانی جامعه صورت می‌گیرد که دستگاه قضائی با همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی در فضای مجازی به موضوع تحریف‌ها و دروغ پراکنی‌ها با دقت و حساسیت ورود می‌کند و به پرونده‌های قضائی عاملان این موضوع، به صورت قاعده‌مند و تخصصی رسیدگی می‌نماید.

وی حفظ امنیت روانی جامعه را یک اولویت و خط قرمز دانست و تاکید کرد: با توجه به نقش رسانه‌ها و صفحات مجازی و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در تیر ماه سال گذشته، شعب ویژه رسیدگی به این گونه موضوعات، از قبل در سطح استان تشکیل شده و در هفته آتی نیز به عنوان "چهارمین گام اجرایی در تحقق شعار سال"، نشست تخصصی با قضات و مدیران مرتبط با این حوزه برای هماهنگی بیشتر تشکیل خواهد شد.

علی القاصی با اشاره به کارآمدی شوراهای حل اختلاف تشکیل شده در شهرک شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: شورای حل اختلاف برای حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی باید به سمت روند اصلاحی حرکت کند.

القاصی به معاون قضائی و رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران مأموریت داد تا "شوراهای حل اختلاف ویژه" را با رویکرد تحقق شعار سال ۱۴۰۲، در شهرک‌های صنعتی استان تهران مورد پیگیری قرار دهد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در پایان این نشست ضمن جمع بندی پیشنهادات و موضوعات طرح شده توسط مدیران ادارات تابعه قوه قضائیه در استان تهران و معاونین قضائی دادگستری گفت: از آنجا که عدلیه و دستگاه قضائی پناهگاه مردم است و هر فرد، در هر موضوعی که دچار مشکل می‌شود، به دستگاه قضائی امید دارد و مراجعه می‌کند لذا توجه و تلاش مضاغف برای حل مشکلات مردم یک وظیفه و مسئولیت خطیر شرعی، قانونی و اخلاقی است.

القاصی بیشترین نارضایتی و مشکل مردم در شرایط کنونی را ناشی از گرانی و بالارفتن بدون ضابطه قیمت‌ها بیان کرد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی در حوزه نظارت بر بازارو اصناف مشخص هستند و مأموریت هر یک تعیین شده است گفت: لازم است تیم‌های بازرسی با مشارکت تعزیزات، سازمان بازرسی و دادسراها در این راستا ورود کنند.

القاصی به دادستان‌های استان تهران مأموریت داد تا در خصوص تشکیل تیم‌های نظارتی و حمایت از بازرسان، اهتمام لازم را داشته باشند و با افراد سودجویی که به دنبال قیمت سازی و ایجاد انحصار برای کالاهای خاص و در نتیجه افزایش ناراضایتی ایجاد معضل برای مردم، هستند برخورد کنند.

معاون قضائی و رئیس حوزه ریاست دادگستری استان تهران نیز در نشست شورای قضائی این استان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر "ارتباط با مردم و حضور در میان آنان"، برگزاری منظم و مستمر ملاقات‌های مردمی در دادگستری استان تهران را یکی از زمینه‌های فراهم سازی وفاق و همدلی با مردم عنوان کرد و گفت: در سال گذشته در تمامی واحدهای قضائی استان و به صورت مستمر در هر هفته، یک روز به ملاقات و دیدار مدیران و قضات با مراجعه کنندگان اختصاص داشته است.

مرتضی تورک گفت: در برنامه ملاقات مردمی رئیس کل و همچنین در حاشیه حضور رئیس کل در مساجد سطح استان تهران، میعاد گاه‌های اقامه نماز جمعه، راهپیمایی‌ها و دیگر مناسبت‌های طی سال بیش از ۶۷۰۰ نفر از مردم شریف با رئیس کل دادگستری، قائم مقام و معاونین قضائی ایشان دیدار و ملاقات داشته اند.

 

تشکیل پرونده قضائی نتیجه ورود بازرس کل استان به موضوع ساخت واحدهای نا ایمن پردیس

تورک همچنین یکی از مصوبات نشست شورای قضائی استان در سال گذشته را در خصوص رسیدگی به ساخت و ساز واحدهای نا ایمن در شهر پردیس عنوان کرد.

وی گفت: با تاکید رئیس کل دادگستری استان تهران و از طریق پیگیری و نظارت‌های تخصصی توسط اداره کل بازرسی استان تهران، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و اکنون پرونده مربوط به "ساخت واحدهای نا ایمن در پردیس" در دادسرای کارکنان دولت و دادسرای شهرستان پردیس در دست رسیدگی است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در نشست شورای قضائی استان تهران تشکیل "کارگروه ویژه" در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تهران را در جهت تحقق شعار سال و برای رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان پیشنهاد داد.

علی صالحی گفت: با توجه به بخشنامه صادره در خصوص "حمایت قضائی از مدیران واحدهای تولیدی" با توجه به شعار سال ضروری است تا این موضوع مورد توجه دادستان‌ها و همکاران قضائی قرار گیرد.

صالحی اظهارداشت: شوراهای حل اختلاف در شهرک‌های صنعتی تشکیل شده است، ولی لازم است به تناسب واحدهای صنعتی در بین صنوف و شهرک‌های اصناف نیز تشکیل شود که قطعاً در ایجاد رضایت و افزایش صلح و سازش مؤثر خواهد بود.

دادستان تهران گفت: با توجه به اینکه دستگاه قضائی با استفاده از ظرفیت‌های دیده شده در قانون می‌تواند بر بازار و حوزه‌های مرتبط با بازار نظارت داشته باشد، پیشنهاد می‌شود برای تحقق شعار سال و کاهش تورم ضمن ابلاغ دستورالعمل مناسب، تیم‌های فعالی نیز در این راستا تشکیل شود.

صالحی با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ گفت: حدود ۲۸ بازدید توسط معاونین دادستان و سرپرستان نواحی دادسراهای مختلف از انبارهای گمرکات و اموال تملیکی، صورت گرفته است که طی آن ۳۳ مصوبه در راستای تعیین تکلیف کالاها صادر شده است.

صالحی گفت: در نتیجه بازدیدها و پیگیری‌های صورت گرفته در سال گذشته، ۶ هزار و ۴۴۰ ردیف کالا به ارزش بیش از ۳۸ هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال، تعیین تکلیف شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه