English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

کنترل زندگی انسان در دستان هوش مصنوعی

هوش مصنوعی پیشران تحول فناورانه در جوامع امروزی است که می‌تواند آسیب پذیری‌ها را در عادات و رفتار‌های انسان شناسایی و از آن‌ها برای تأثیرگذاری در تصمیم گیری‌ها استفاده کند.

کنترل زندگی انسان در دستان هوش مصنوعی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، از سال 1950 پیشتازان عرصه هوش مصنوعی همواره به رایانه به عنوان چشم ابزاری که به صورت بالقوه توانایی تفکر دارد نگریسته‌اند و بر این عقیده بوده‌اند که روزی این ابزارها در وظایف هوشی از انسان پیشی خواهند گرفت، چنانچه در محاسبات منطقی بدون اینکه دچار خطا شوند با در دسترس قرار دادن حجم انبوهی از فضای ذخیره‌سازی گوی سبقت را از انسان ربوده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی در بیشتر وظایفی که برای آن تعریف شده است به نیرویی فراانسانی در این قرن تبدیل شود. به اعتقاد کارشناسان این حوزه چنین پیشرفتی می‌تواند فرصت‌ها و مخاطرات زیادی را برای بشریت در پی داشته باشد.

به نظر متخصصان مختلف در چند دهه آینده قابلیت‌های مختلف هوش مصنوعی خود را نشان داده و بدین ترتیب به شکل رادیکالی قدرت، ثروت و رفاه موجود را دگرگون می‌کند، دگرگونی که از نظر دامنه تغییرات با انقلاب صنعتی قابل مقایسه است. هوش مصنوعی پیشرفته می تواند نقش مهمی در حل مشکلات جهانی موجود از تغییرات آب و هوایی گرفته تا تنش‌های جهانی ایفا کند.

 

بیشتر بخوانید:

استفاده از هوش مصنوعی برای درمان بیماری‌ها

هوش مصنوعی جایگزین چه مشاغلی خواهد شد؟

هوش مصنوعی در ۲۰ درصد از کارها جایگزین انسان خواهد شد

تا سال ۲۰۲۵ میلادی هوش مصنوعی ۹۰ درصد محتوای آنلاین را تولید می کند

زنگ خطری برای موتور جست‌وجوی گوگل؛ تهدیدی از جنس هوش مصنوعی

 

همچنین این تکنولوژی پیشرفته به طور شگفت انگیزی می‌تواند به ارتقای سلامت، شادی، رفاه، علم و خودفهمی کمک کند. این مزایا باید در کنار ریسک‌های فاجعه بار احتمالی هوش مصنوعی همچون تقویت تمامیت‌خواهی، جنگ هسته‌ای قدرت‌های بزرگ و ناسازگاری با ارزش های انسانی قرار داده شود.

3440864

خبرنگار خبرگزاری موج، درباره نقش هوش مصنوعی و اثرگذاری آن در زندگی انسان‌ها در جوامع مختلف به گفت وگو با «مرتضی یادگاری» کارشناس هوش مصنوعی و استاد دانشگاه پرداخته است.

 

کاربرد هوش مصنوعی و نقش آن در اقتصاد جهانی

یادگاری با بیان اینکه، هوش مصنوعی به 6 حوزه اصلی تقسیم می شود، گفت: مراقبت‌های بهداشتی نخستین کاربرد این سیستم بوده که بزرگترین شرط بهبود بیماران و کاهش هزینه‌های آنها است. کسب و کارها و ارایه خدمات فوری به مشتریان، آموزش و پرورش که به مربیان فرصت بیشتری می‌دهد تا دانش‌آموزان را ارزیابی کنند و با نیازهای آنها سازگار شوند و به آنها کمک کند تا سرعت خود را بسنجند. همچنین در برنامه‌های مالی شخصی، در پیشبرد ربات در تولیدات کارخانه از جمله محورهایی است که هوش مصنوعی می‌تواند به آنها بپردازد. همچنین پیش‌بینی شده است که پذیرش گسترده هوش مصنوعی در میان صنایع درآمد جهانی آن را بسیار بالا برده است. به طور خاص صنایع بانکی و خرده‌فروشی بیشترین سرمایه‌گذاری را در این تکنولوژی کرده‌اند که پس از آنها مراقبت‌های بهداشتی و تولیدی در رده‌های بعدی قرار می گیرند. به عبارت دیگر هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های به هم ریخته ارزشمند را به طور مفید سازمان‌دهی کند که این موضوع در خدمات مالی کاربرد بسیاری دارد.

 

پیش‌بینی پیچیده آینده هوش مصنوعی

این متخصص هوش مصنوعی، با اشاره به اینکه پیش‌بینی در خصوص آینده هوش مصنوعی همانقدر پیچیده است که آینده بشر را بتوان پیش‌بینی کرد، بیان داشت: بیم و امیدهای بسیاری برای آینده در نظر گرفته شده که البته در بسیاری از موارد سیاه نمایی در زمینه دستاوردهای هوش مصنوعی هستند و برخی دیگر از منظر بسیار خوش بینانه به آن می‌نگرند. البته ناگفته نماند که مردم از رشد این تکنولوژی هراس دارند.

وی در ادامه افزود: هوش مصنوعی از فناوری های جدید و منحصر به فرد دوره مدرنیته هستند که در دهه‌های اخیر با رشد و پیشرفت چشمگیری مواجه شده و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و محققان آینده این فناوری را برای بشریت خطرناک پیش‌بینی می‌کنند.

 

هوش مصنوعی منعکس کننده عصر مدرنیته و ارتباطات

این کارشناس با تأکید بر اینکه هوش مصنوعی منعکس کننده عصر مدرنیته و ارتباطات خواهد بود، توضیح داد: کارشناسان این حوزه فواید بسیاری را برای هوش مصنوعی برشمرده‌اند که از میان آنها می‌توان به مواردی مانند عدم خستگی یا پیری، اشتغال ماشین های هوشمند در حرفه های خطرناکی مانند معدن، آتش نشانی و ... اشاره کرد. در آینده‌ای نه چندان دور کسب و کار به ماشین‌ها سپرده خواهد شد و بسیاری از مشاغل امروزی به ربات‌ها جایگزین می‌شود. در واقع این تکلوژوی قصد دارد انسان را از هر گونه فعالیتی حذف کند.

 

تأثیر هوش مصنوعی بر حوزه‌های مختلف

یادگاری در ادامه می‌گوید: هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که هم بر سیاست داخلی تأثیر گذارد و هم از آن تأثیر بپذیرد. یعنی به همان اندازه که هوش مصنوعی توزیع قدرت در داخل کشورها را دگرگون کنند اشکال حکومت نیز تغییر می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند به توانمندسازی شهروندان نیز کمک کند و نقش مشاور شخصی را ایفا کند.

به اعتقاد بسیاری از متخصصان این حوزه احتمال دارد که هوش مصنوعی باعث نوعی انحصار طلبی جهانی شود. همچنین کشورهایی که فاقد صنایع هوش مصنوعی هستند نگرانند که از چرخه منافع جهانی حاصل از هوش مصنوعی به حاشیه رانده شوند. این تکنولوژی پیامدهای مهمی برای امنیت ملی و بین‌المللی نیز دارند. البته ناگفته نماند که هوش مصنوعی پیشرفته می‌تواند ثروت و قدرت فراوانی را در اختیار صاحبان آن قرار دهد که همین موضوع سبب می‌شود که بازیگران مختلف چندان به فکر ایجاد توازن میان در اختیار داشتن آن با ارزش‌هایی همچون سلامت، شفافیت، مسئولیت پذیری و مردم سالاری نباشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه