English

غیرایرانی‌ها چگونه در کنکور ۱۴۰۲ ثبت نام کنند؟

مقررات و ضوابط مربوط به دانشجویان غیرایرانی گروه های پزشکی و غیرپزشکی که در حین تحصیل تابعیت ایرانی را احراز می کنند، برای ثبت نام در کنکور ۱۴۰۲ اعلام شده است.

غیرایرانی‌ها چگونه در کنکور ۱۴۰۲ ثبت نام کنند؟

به گزارش خبرگزاری موج، نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری مجازی پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای چهارشنبه ۱۴ تیر و پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

مهلت ثبت نام داوطلبان در نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ از ۱۵ فروردین آغاز شده است و داوطلبان تا ۲۱ فروردین ماه فرصت دارند در آزمون ثبت نام کنند.

مقررات و ضوابط مربوط به دانشجویان غیرایرانی گروه پزشکی که در حین تحصیل تابعیت ایرانی را احراز می‌کنند، برای ثبت نام در کنکور ۱۴۰۲ اعلام شده است:

۱. دانشجویان غیرایرانی شهریه پرداز که از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه می‌شوند، پس از اخذ تابعیت ایرانی مشمول آموزش رایگان (معاف از پرداخت شهریه) هستند. سهمیه قبولی این افراد براساس محل اخذ دیپلم / پیش دانشگاهی در زمان ورود به دانشگاه، خواهد بود.

تبصره ۱: این دانشجویان پس از فراغت از تحصیل ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانش آموختگان ایرانی وفق ضوابط مربوطه و گذراندن تعهدات آموزش رایگان، متناسب با طول دوره بهره مندی از آموزش رایگان به عنوان دانش آموخته ایرانی، خواهند بود.

تبصره ۲: در صورتیکه دانشجویان مذکور، تمایل به استمرار آموزش بصورت شهریه پرداز داشته باشند، معاف از تعهدات آموزش رایگان هستند. تعهدات نیروی انسانی این افراد، مشابه دانش آموختگان ایرانی منطبق با ضوابط مربوطه، است.

۲. دانشجویان غیرایرانی بورسیه، که بدون شرکت در آزمون سراسری با توجه به برخورداری از امتیاز بورسیه در دانشگاه پذیرفته شده‌اند، پس از تغییر تابعیت ایرانی، ملزم به اتمام تحصیلات با پرداخت شهریه همانند دانشجویان پردیس خودگردان هستند.

تبصره: این دانشجویان پس از فراغت از تحصیل ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانش آموختگان ایرانی وفق ضوابط مربوطه و ملزم به ایفای تعهدات آموزش رایگان متناسب با طول دوره بهره مندی از بورسیه، خواهند بود.

۳. دانشجویان غیرایرانی که به صورت آزاد، بدون شرکت در کنکور سراسری و با پرداخت شهریه، توسط دانشگاه‌ها به عنوان دانشجوی پردیس خودگردان پذیرفته شده‌اند، پس از اخذ تابعیت ایرانی، ملزم به اتمام تحصیلات با پرداخت شهریه همانند دانشجویان پردیس خودگردان هستند.

تبصره: این دانشجویان پس از فراغت از تحصیل، ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانش آموختگان ایرانی منطبق با ضوابط مربوطه خواهند بود و مشمول تعهد آموزش رایگان نیستند.

۴. دانش آموختگانی که پس از فراغت از تحصیل و قبل از دریافت مدارک و دانشنامه، تغییر تابعیت می‌دهند، ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانش آموختگان ایرانی برمبنای ضوابط مربوطه خواهند بود و با توجه به اینکه دانشجویان بندهای ۱ و ۳ فوق الذکر تمامی طول دوره تحصیل را شهریه پرداخته‌اند، مشمول تعهدات آموزش رایگان نیستند و صرفاً دانشجویان بند ۲ فوق الذکر (بورسیه) متناسب با طول دوره تحصیل مشمول تعهد آموزش رایگان هستند.

مقررات و ضوابط مربوط به دانشجویان غیرایرانی گروه غیرپزشکی که درحین تحصیل تابعیت ایرانی را احراز می‌کنند، به شرح زیر است:

۱. در خصوص دانش آموختگان غیرایرانی که دانشنامه خود را از محل تحصیل دریافت و پس از آن تابعیت ایرانی را اخذ کرده‌اند، امکان صدور دانشنامه المثنی با مشخصات تابعیت ایرانی آنها وجود نداشته و تنها مراتب تغییر تابعیت در پرونده تحصیلی این دانش آموختگان درج می‌شود.

۲. در خصوص دانش آموختگان غیرایرانی که دوره تحصیل خود را با هویت گذرنامه غیرایرانی به اتمام رسانده و قبل از آنکه مدرک دانشگاهی خود را اخذ کنند به تابعیت ایران درآمده، صدور مدرک تحصیلی با مشخصات هویتی و تابعیت ایرانی آنها بلامانع بوده و با توجه به اخذ تابعیت ایرانی پس از اتمام تحصیل مشمول آموزش رایگان نیز نخواهند بود.

۳. در خصوص دانش آموختگانی که دوره تحصیل خود را با مدارک هویتی گذرنامه غیرایرانی شروع کرده و در طول دوره تحصیل و پیش از اتمام تحصیل خود تابعیت ایرانی اخذ کرده‌اند، مدرک تحصیلی براساس مشخصات هویتی و تابعیت ایرانی آنها صادر خواهد شد و از زمان اخذ تابعیت ایرانی همانند سایر دانش آموختگان ایرانی، مشمول قوانین و مقررات آموزش رایگان خواهند بود.

۴. دانشجویان غیرایرانی که در دوره تحصیلی تابعیت ایرانی را احراز می‌کنند، مشمول تمامی قوانین و مقررات آموزشی و دانشجویی همانند دانشجویان ایرانی بوده و نحوه پرداخت شهریه تحصیل آنان به شرح زیر است:

الف) دانشجویان ورودی آزمون سراسری دوره روزانه و پذیرش بورسیه، مشابه دانشجویان ایرانی به صورت آموزش رایگان از تاریخ اخذ شناسنامه ادامه تحصیل می‌دهند.

ب) دانشجویان ورودی آزمون سراسری دوره شبانه طبق شهریه مصوب دوره پذیرفته شده، ادامه تحصیل می‌دهند.

ج) دانشجویان پذیرش آزاد (غیربورسیه) طبق شهریه مصوب هیأت امنا دانشگاه هنگام پذیرش اولیه، ادامه تحصیل می‌دهند.

همه اتباع غیرایرانی داوطلب ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط اعلام شده، لازم است در زمان ثبت نام و مرحله شروع به ثبت نام، شماره فراگیر خود را که در کارت اقامت قانونی درج شده است، در قسمت مربوط وارد کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه