English

هواشناسی هشدار سرمازدگی تا ۱۵ درجه‌ را برای ۱۸ استان در جمعه و شنبه صادر کرد

سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش تا ۱۵ درجه‌ای دما در برخی مناطق کشور برای ۱۸ استان هشدار سرمازدگی و خسارت به کشاورزان صادر کرد.

هواشناسی هشدار سرمازدگی تا ۱۵ درجه‌ را برای ۱۸ استان در جمعه و شنبه صادر کرد

به گزارش خبرگزاری موج، تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد طی 2 روز آینده در اکثر مناطق کشور جو آرامی حاکم است و در سواحل دریای خزر افزایش ابر و بارش‌های خفیف پیش بینی شده است.

امروز و فردا افزایش محسوس دما در نیمه شمالی کشور به‌ویژه استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل روی می‌دهد. روز جمعه سامانه بارشی جدید از شمال غرب وارد کشور شده و در شمال غرب،‌ غرب،‌ جنوب غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی باعث رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد ریزش تگرگ و برف می‌شود.

شنبه هفته آینده نیز در شمال غرب،‌ سواحل شمالی، شمال شرق و دامنه‌های جنوبی البرز  بارش‌ها ادامه دارد. از روز یکشنبه تا اواسط هفته آینده در اکثر مناطق کشور جو آرام همراه با افزایش نسبی دما پیش بینی می‌شود.

روزهای جمعه و شنبه کاهش 10 تا 15 درجه‌ای دما در استان‌های ساحلی دریای خزر و 5 تا 10 درجه‌ای دما در شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز پیش بینی شده است.

همچنین روزهای جمعه و شنبه آینده به دلیل وزش باد شدید،‌پدیده گردوخاک در استان‌های غربی پیش بینی شده است.

 

توصیف سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: چهارشنبه 1402/01/09

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، در نقاط مستعد تگرگ، در ارتفاعات و نواحی با اقلیم سرد بارش برف

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/01/09: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، ارتفاعات مرکزی کرمان و غرب آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی بویژه گردنه‌ها کولاک برف و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، به‌ویژه در مورد کاهش دما.

توصیه: اجتناب مطلق از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، در صورت سفر با خودرو، به همراه داشتن تجهیزات لازم، از جمله لباس زمستانی و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه و پرهیز از انجام هرگونه عملیات کشاورزی عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف.

 

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: پنجشنبه 1402/01/10

نوع مخاطره: وزش باد شدید، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/01/09: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل.

پنجشنبه 1402/01/10: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، قم و نیمه جنوبی سمنان.

اثر مخاطره: در صورت خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، تعطیل و حداقل محدود کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

توصیف سامانه: نفوذ توده هوای سرد و تنش دمایی و کاهش 10 تا 20 درجه دما در استانهای ساحلی دریای خزر و اردبیل در صبح جمعه مورخ 1402/01/11 و تداوم کاهش دما از 8 تا 10 درجه در شمال غرب کشور و دامنه های جنوبی البرز و بتدریج در شمال شرق کشور در صبح شنبه مورخ 1402/01/12، تداوم کاهش دما از 5 تا 7 درجه در شمال شرق و شرق کشور در صبح یک شنبه مورخ 1402/01/13

زمان شروع: صبح جمعه 1402/01/11

زمان پایان: پیش از ظهر یکشنبه 1402/01/13

نوع مخاطره: خسارت به صنعت کشاورزی

منطقه اثر:

جمعه 1402/01/11: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی.

شنبه 1402/01/12: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران، گلستان، شمال استان‌های سمنان و خراسان رضوی.

یکشنبه 1402/01/13: سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق یزد.

اثر مخاطره: خسارت به شکوفه‌های درختان و سرمازدگی جوانه‌ها

توصیه: استفاده از محلول‌های ضد سرمازدگی جهت مقابله با باکتری‌های مولد هسته یخ در گیاه.

مصرف کود‌های اسید آمینه و پتاسه و ترکیبات بُر و روی به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان جهت مقاوم‌ سازی درختان به سرما.

تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت.

ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، تامین سوخت.

سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌، مرغداری و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما.

محافظت از تاسیسات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین.

خودداری از انجام هرس درختان، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی