English

رئیس پلیس راهور فراجا:

جاده‌ها در راس ۷۵ درصد تلفات تصادفات هستند/ ۸۲ درصد جانباختگان تصادفات سرعت بالا دارند

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه ۸۲ درصد جانباختگان تصادفات مربوط به سرعت، سبقت، خستگی و خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو است، گفت: ۷۵ درصد از کشته‌های تصادفات در جاده‌ها است.

جاده‌ها در راس  ۷۵ درصد تلفات تصادفات هستند/ ۸۲ درصد جانباختگان تصادفات سرعت بالا دارند

به گزارش خبرگزاری موج، سردار کمال هادیانفر با گرامی‌داشت ایام ماه مبارک شعبان و قدردانی از اقدامات دستگاه‌ها گفت: دستگاه‌هایی که دور میز نشستند تقریباً در تمامی اعیاد در حوزه حمل و نقل مسئول هستند و به مناسبت‌های مختلف تحت عنوان طرح‌های مختلف پرتلاش و با ایثارگری فراوان زحمت می کشند و کار می‌کنند.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه مأموریت ما تعطیل‌بردار نیست، اظهار کرد: در نوروز تقریباً تمامی افرادی که در کشور در مشاغل مختلف زندگی می‌کنند، برای تعطیلات برنامه‌ریزی می‌کنند؛ اما همکاران ما و شما کسانی هستند که باید بمانند و خدمات رسانی کنند تا سفر ایمنی را برای شهروندان رقم بزنیم.

وی با اشاره به نقش ویژه و اثرگذار اصحاب رسانه در حوزه مدیریت ترافیکی و اطلاع‌رسانی گفت: تلاش ما این بود که ظرفیت دولت سیزدهم را در این حوزه فعال کنیم؛ تلاش بر این است که ظرفیت مدیریتی در حوزه کاهش تصادفات را بتوانیم فعال کنیم و فعال نگهداریم که البته توفیقات خوبی هم در جلسه با رئیس جمهور حاصل شد و منابع مالی خوبی برای تقویت دستگاه‌ها و سازمان‌ها شناسایی شده است.

هادیانفر خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها با تمامی ظرفیت و منابع پای کار آمدند اما ظرفیت‌ها مستهلک شده است و در اینجا نقش دولت نقش اثربخشی در تأمین منابع مالی، تأمین تجهیزات و نوسازی ناوگان است.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه راه، وسیله و انسان سه عامل مهم در تصادفات بوده است، گفت: در مطالعاتی که صورت گرفته است و بررسی تجربیات کشورهای موفق در این حوزه به پنج عامل توجه جدی شده است؛ اولین عامل، مدیریت در لایه کلان کشور است.

وی ادامه داد: به این معنا که آن دولتمردان بخواهند در حوزه ترافیکی انضباط داشته باشند؛ برخی در این کشورها به لفظ و بیان به این موضوع اشاره کردند و برخی نیز علاوه بر لفظ و بیان برای این موضوع برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کردند.

هادیانفر در ادامه عنوان کرد: دو هزار نفر عامل کشته شدن متوسط سالی ۲۰ هزار نفر و مجروحیت ۳۶۰ هزار نفر شدند. این چیزی نیست که از کنار آن مقطعی بگذریم.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه در برنامه هفتم ۵۰ درصد کاهش را در طول پنج سال پیش بینی کردیم، گفت: برای سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ درصد را پیش بینی کردیم.

وی در ادامه عنوان کرد: مسأله دوم، موضوع قوانین و مقررات است. اساساً جرایم ما یا بازدارنده نیست و یا اثربخشی خود را کاملاً از دست داده اند.

هادیانفر با بیان اینکه مجازات‌های جایگزین جدی ترین بخشی است که در کشورهای موفق در حوزه انضباط ترافیکی پیگیری شده است، گفت: امروز در یک تصادف فردی کشی را می‌کشد بعد می‌گویند چرا دقت نکردی، می‌گوید دیه‌اش را می‌دهم؛ لذا حتماً قوانین باید بازنگری شود و مجازات‌های جایگزین وجود داشته باشد.

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: در محورهای شمالی کشور در ۸۰ درصد تصادفات یا عابر پیاده و یا موتورسوار کشته می‌شود؛ پیشنهاد اصلاح قوانین داده شده و امیدواریم در هیأت دولت تصویب شود که در ایام نوروز استفاده کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: آنچه که می‌تواند به همه ما کمک کند، نقش عامل انسانی است. بیشترین عامل مرگ و میر، نبستن کمربند ایمنی و عدم استفاده از کلاه ایمنی است. اگر افراد در جاده‌های کشور از کمربند ایمنی به‌طور واقعی استفاده کنند بیش از ۶۰ درصد از جانباختگان کاهش پیدا خواهد کرد.

هادیانفر خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته، تبلیغات صدا و سیما برای بستن کمربند ایمنی وجود ندارد؛ اما قوانین در این کشورها به شدت سلبی و بازدارنده است و استثنا ندارد.

رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: حتماً باید قوانین مستحکم باشد و مردم باید بدانند که قوانین فاقد استثنا است و هر کس که مرتکب شد، اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه هفت درصد از تولید ناخالص داخلی کشور هزینه ناشی از تصادفات است، گفت: خسارات ناشی از تصادفات ۹ تا ۱۱ درصد بودجه کشور را دربرمی‌گیرد.

هادیانفر با بیان اینکه طرح نوروز امسال مقداری متفاوت‌تر از سال‌های قبل است، گفت: پیش‌بینی این است که امسال ۱۰ درصد نسبت به نوروز ۱۴۰۱ افزایش سفر داشته باشیم و با توجه به افزایش هزینه‌های سفر، پیش‌بینی می‌شود که سفرهای چادری بیشتر اتفاق خواهد افتاد.

رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه عنوان کرد: نیمه‌شعبان را در پیش داریم و از روز قبل آن بار سنگین زائران را داریم و به جهت ماه مبارک رمضان، عده‌ای سفر می‌کنند و خیلی افت شدیدی نخواهیم داشت و از ۲۵ اسفندماه موج سوارها شروع خواهد شد که تا چهارم فروردین موج اول سفرها رخ خواهد داد.

وی تصریح کرد: در طول تعطیلات همه دستگاه‌ها تا پایان چهاردهم فروردین ماه ۱۴۰۲ پای کار هستند تا بتوانیم مأموریت اثربخشی را با کمترین تصادفات داشته باشیم.

هادیانفر اظهار کرد: رزمایش طرح ویژه نوروزی ۲۳ اسفندماه در دانشگاه علوم انتظامی به‌طور همزمان در استان‌ها و شهرستان‌ها برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها برگزار می‌شود تا برای مردم اطمینان حاصل شود همه دستگاه‌ها آماده ارائه خدمت هستند.

رئیس پلیس راهور فراجا عنوان کرد: سه شنبه این هفته نیز همایش سالانه را خواهیم داشت که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و وزیر کشور و رئیس جمعیت هلال احمر برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد محل‌هایی برای استقرار مشترک دستگاه‌ها در نزدیک‌ترین محل به نقاط پرخطر گفت: ۳۴ درصد تصادفات همواره در جاده‌ها است اما ۷۵ درصد از کشته‌ها در جاده‌ها است و برای همین باید تمرکز ما در راه‌ها باشد.

هادیانفر در ادامه گفت: به همکاران پلیس راه ابلاغ شده که کنترل کمربندهای ایمنی و باز اضافه مورد تاکید قرار گیرد و تمامی خودورها باید معاینه فنی داشته باشند و اگر افرادی فاقد معاینه فنی در جاده‌ها تردد کنند لحظه به لحظه جریمه اعمال خواهد شد.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه ۸۲ درصد جانباختگان مربوط به سرعت، سبقت، خستگی و خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو است، گفت: ۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد؛ لذا رانندگان هر دو ساعت یک ربع باید استراحت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه