English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اخذ عوارض شهرداری تهران از اجساد خفته در خاک!/ معضل نداشتن جای خالی در بهشت زهرا

مدیرعامل بهشت زهرا با اعلام موافقت درخصوص کسب مالیات از اهل قبور می گوید: هزینه نگهداشت قبرستان، امنیت آرامستان، نظافت خیابان‌های بهشت زهرا و... بالاست و باید این مبالغ از یک منبع تأمین شود.

اخذ عوارض شهرداری تهران از اجساد خفته در خاک!/ معضل نداشتن جای خالی در بهشت زهرا

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، نگاه مدیران شهری به کسب درآمد از شهر تهران مدت هاست زیر ذره بین منتقدین این دوره مدیریت شهری رفته است، اما اینبار خبر اخذ عوارض از قبرها و مردگان موجی از واکنش ها را در فضای مجازی فیلتر شده به دنبال داشته است.

اما مطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری بلافاصله با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود نوشت: در پی اجرای دستور العمل وزارت کشور برای شفافیت بهای خدمات شهرداری ها، جدول هزینه های سازمان بهشت زهرا شهر تهران در قالب یک لایحه به شورا ارسال شد.

شهرداری تهران با تحمیل هر گونه هزینه جدید به مردم مخالف است و هزینه ای بابت نگهداری قبور دریافت نخواهد شد.مردم را بی جهت نگران نکنید.

 

اما ماجرا از چه قرار بود؟

در حالیکه شهردار تهران با انتقاد نسبت به عملکرد مدیریت قبلی شهر، مرتبا اظهار می‌کند که مخالف گران کردن شهر است، اما اخیرا در سازمان شهرداری تهران شاهد ابداعات و اختراعاتی جدیدی هستیم که با اظهارات زاکانی کاملا مغایر است.

درحقیقت پس از ارسال با تاخیر لوایح عوارض از سوی شهرداری تهران به صحن شورای شهر، ماجرای اخذ عوارض از مردگانی که در خاک تهران دفن شده اند بر سر زبان ها افتاد.

در این لایحه ارسالی، سازمان بهشت زهرا (س) هزینه‌ای ۱۶۴ هزار تومانی را برای نگهداشت سالیانه قبور برای هر پلاک قبر در نظر گرفته است.

اما پیش از واکنش محمد خانی، یکی از مسئولین شهری در پی هجمه های فراوان به شهرداری، این موضوع را نه تنها تکذیب نکرد که آن را در قالب یک پیشنهاد عنوان کرد و افزود: باید تمامی لوایح به منظور تصویب به شورای اسلامی شهر برود.

اما در همین راستا محمدجواد تاجیک مدیرعامل بهشت زهرا با اعلام موافقت درخصوص کسب مالیات از اهل قبور می گوید: هزینه نگهداشت قبرستان،  امنیت آرامستان، نظافت خیابان‌های بهشت زهرا و... بالاست و باید این مبالغ از یک منبع تأمین شود تا سازمان بهشت زهرا بتواند جوابگوی این هزینه ها باشد. شورای شهر به ما اجازه دهد تا بخشی از این هزینه‌ها را از بازماندگان اهل قبور دریافت کنیم و یا با برای جبران این هزینه‌ها از منابع شهرداری تهران بودجه درنظر گرفته شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز تلویحا با موافقت نسبت به اجرای این طرح تصریح کرد: خبرهایی مبنی بر تعیین عوارض مطرح شده است، اما این اسمش عوارض نیست، بلکه بهای خدماتی است که وزارت کشور برای کل شهرداری‌ها مطرح کرده است. در حال حاضر بهشت‌زهرا در حین دفن اموات بهایی را دریافت می‌کند اما بعد از آن خدماتی دریافت نمی‌کند. حال اگر موضوعی هم باشد حتما باید در شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد.

حال با وجود اظهار نظر مدیرعامل بهشت زهرا و موافقت تلویحی رئیس شورای شهر تهران بعید نیز که طرح اخذ مالیات از هر پلاک قبر به صورت سالیانه به اجرا دربیاید.

 

نکند مشکل نداشتن جای خالی در بهشت زهرا است؟

به باور عده ای شهرداری تهران با این اقدام قصد دارد زمینه دفن متوفیان تهرانی را در آرامستان‌های شهرهای حاشیه‌ای تهران فراهم نماید و باید مدیران شهری که همواره بر طبل ارزان کردن شهر می کوبند نسبت به این اظهارات پاسخی منطقی و توجیه کننده داشته باشند.

تقریبا از سال 87 زمزمه های پر شدن فضای بهشت زهرا و نداشتن جای جدید برای دفن مردگان به گوش رسید و در پی آن نیز طرح‌هایی برای اضافه کردن مساحت بهشت‌زهرا و افزایش طبقات قبرها مطرح شد، که در نهایت منجر به حفر قبرهای 4 طبقه شد اما مدیر عامل وقت سازمان بهشت‌زهرا مرتبا اعلام کرد که از نظر وسعت و فضای مورد نیاز برای دفن اموات تهران روی مرز بحران هستیم و لازم است هر چه زودتر زمین در اختیار این سازمان قرار بگیرد.

اما ظاهرا مدیران این دوره شهری زحمت اخذ عوارض از مردگان تهرانی را سهل تر از جستجوی یک زمین مناسب برای دفن اموات کلانشهر تهران دانستند.

فی الواقع در ایامی که زیستن در کشور الخصوص شهر تهران با هزینه های گزاف همراه شده است، مدیریت شهری نیز برای مرگ و جسد پوسیده ات عوارض در نظر گرفته است.

 

بیشتر بخوانید:

قیمت جدید قبور در بهشت زهرا تهران اعلام شد

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه