English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

حقوق ۶ میلیونی پاکبانان در پایتخت!/ زاکانی: مشکلات به زودی رفع می شود

شهردار تهران گفت: ثبات شغلی کارگران یکی از وظایف مهمی است که معمولا در قرارداد نیروهای پیمانکاری مغفول مانده و به تبع آن برخی از کارگران مورد ظلم واقع می شوند، به همین خاطر در تلاشیم تا به زودی وضعیت ثبات شغلی این افراد را تضمین کنیم.

حقوق 6 میلیونی پاکبانان در پایتخت!/ زاکانی: مشکلات به زودی رفع می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، روز گذشته طرح تزریق واکسن هپاتیت B برای کارگران و پاکبانان شهرداری تهران با حضور علیرضا زاکانی شهردار پایتخت، رئیس‌سازمان نظام پزشکی کشور و جمعی از مسئولین شهری در قالب بیست و دومین «شنبه امید و افتخار» آغاز شد.

در حاشیه این مراسم و پس از اظهارات زاکانی مبنی بر اینکه پاکبانان خدوم ترین و زحمت کش ترین بخش جامعه و مدیریت شهری هستند، به سراغ چند تن از پاکبانان حاضر در سالن رفتم و درخصوص دستمزد و شرایط کاری شان سوالاتی را پرسیدم.

 

حقوق 6 میلیونی پاکبانان در پایتخت!

با سوالم گویی نمک بر زخم این جماعت زحمت کش پاشیدم. یکی از پاکبانان برای اینکه من از پاسخشان متعجب نشوم گوشی موبایل خود را از جیب بیرون آورد پیامک واریز حقوق را به من نشان داد. 6115000 هزار تومان!

متعجب خیره به گوشی موبایل و دستان پر از پینه پاکبان بودم سرم را که بلند کردم بیش از 15 نفر از پاکبانان را در کنار خود دیدم که همگی از وضعیت اسفناک معیشتی خود گلایه می کردند.

یکی از پاکبانان که کمتر از 40 سال سن داشت گفت: ما هفت روز هفته را بدون تعطیلی از ساعت 8 صبح تا 5 بعدازظهر یا 9 شب تا 6 صبح در خیابان های شهر مشغول جارو زدن، شاخه زنی درختان، بار زدن نخاله ها، لایروبی جوی های آب و دریچه های فاضلات و ... هستیم.

پاکبان دیگری با گلایه نسبت به وضعیت بیمه‌شان اینگونه تعریف کرد: برخی از پیمانکاران حق بیمه چند ماه از سال را برایمان واریز نمی کنند و درصورت اعتراض ما را تهدید به اخراج می کنند.

این رفتگران با ابراز ناراحتی نسبت به برخورد دور از شان برخی از پیمانکاران تاکید کردند: برخی پیمانکاران حتی اجازه استفاده از 2 روز مرخصی قانونی در ماه را به ما نمی دهند و ما نیز از ترس اخراج شدن و قطع بیمه، بدون اعتراض و شکایت در سکوت به کارمان ادامه می دهیم.

 

توان خرید گوشت قرمز را ندارم

محمد یکی دیگر از رفتگران حاضر در جمع با چشمانی اشک آلود با بیان اینکه از 6 میلیون دریافتی خود میگوید: به خدا قسم بیش از دو سال است که نتوانستم برای خانه گوشت قرمز بخرم و شرمنده زن و بچه هایم هستم. اگر هم در این دو سال بوی گوشت درخانه ما پیچیده نذری همسایه یا کمک خیرینی است که دلشان برای دو دختر خردسالم و مادر سرطانی ام که با ما زندگی می کند می سوزد.

بغض گلویم را گرفته و با شرم از اینکه کاری از دستم برنمی آید و نمی توانم به چشمان اشک آلود این قشر با شرف نگاه کنم از حلقه پاکبانان دور می شوم و خود را به سمت شهردار می رسانم تا از چرایی اینهمه جفا در حق این قشرمطلع شوم.

پاکبان

 

به گزارش خبرگزاری موج، علیرضا زاکانی شهردار تهران درخصوص وضعیت معیشتی پاکبانان می گوید: اکنون سه وظیفه مهم به عهده مدیریت شهری تهران قرار گرفته است: ثبات شغلی کارگران، میزان حقوق و دستمزد و ارائه خدمات مورد نیاز.

وی با اشاره به وظیفه نخست مدیریت شهری ادامه داد: ثبات شغلی کارگران یکی از وظایف مهمی است که معمولا در قرارداد نیروهای پیمانکاری مغفول مانده و به تبع آن برخی از کارگران مورد ظلم واقع می شوند، به همین خاطر در تلاشیم تا به زودی وضعیت ثبات شغلی این افراد را تضمین کنیم.

 

بیشتر بخوانید:

تامین سلامت خانواده ۱۰۴هزار نفری شهرداری از مهم‌ترین دغدغه‌های ماست

آغاز مراسم واکسیناسیون هپاتیت B کارگران شهرداری تهران

 

شهردار تهران با اشاره به وظیفه دوم افزود: به دلیل اینکه پاکبانان با شرایط کارگری با پیمانکاران قرارداد می بندند میزان حقوقشان برابر با کف میزان حقوق کارگری است. اما عمده مشکل از جایی نشات می گیرد که برخی از پیمانکاران به صورت سلیقه ای و گاها با تاخیرهای طولانی مدت حقوق پاکبانان را پرداخت می کنند.

زاکانی با اشاره به حل مشکلات فعلی تصریح کرد: قرار است از این پس در متن قراردادهای شهرداری با پیمانکاران تمهیدات و قیودی در نظر گرفته شود که دستمزد پاکبانان و کارگران سر موعد پرداخت شود و در غیر اینصورت، کارفرما یا پیمانکارملزم می شود به میزان دیرکرد حقوق، مبلغی را به عنوان جریمه به کارگر پرداخت نماید. همچنین در صورت عمل نکردن پیمانکار، شهرداری مستقیما مبلغ حقوق را تسویه می کند و جریمه ای را از پیمانکار دریافت می نماید.

واکسیناسیون هپاتیت

 

بسته خرسند ساز در اختیار تمام نیروهای خدوم شهرداری قرار می گیرد

وی با اشاره به وظیفه سوم بیان کرد: مجموعه شهرداری برای کارمندهای رسمی، قراردادی و موسسه هادیان که مجموعا 63 هزار پرسنل را شامل می شود خدماتی را ارائه می دهد که در همین راستا مدیریت شهری تمهیداتی را در نظر گرفته است که 40 هزار نیروی پیمانکاری و غیر مستقیم شهرداری نیز بتوانند از این خدمات بهره مند شوند، همچنین قرار است در ماه جاری بسته خرسند ساز در اختیار تمام نیروهای خدوم شهرداری قرار بگیرد.

شهردار تهران با ابراز امیدواری نسبت به رفع مشکلات موجود در سال آینده خاطر نشان کرد: امیدواریم در آینده ایی نزدیک گام های موثری را در حوزه مسکن برداریم.

به گزارش خبرگزاری موج، پاکبانانی که در این مراسم حاضر بودند اعلام کردند به غیر از دستمزد اندکمان تا کنون هیچگونه مزایای خاصی اعم از بن خرید نداشتیم و حتی سنواتی که حق هر نیروی کار است به ما پرداخت نمی شود.

رنج و زحمت نیروهای پاکبان غیر قابل انکار است، چه ایرانی باشد چه تبعه افغانستان. چطور می شود که پاکبان های افغان شهر که کم هم نیستند تنها 4800000 هزار تومان حقوق دریافت کنند و از خدمات بیمه هم محروم باشند؟!

به راستی حقوق پاکبانان، خرج چند روز زندگیِ مسئولان و خانواده هایشان است؟

حقیقت تلخی است که از قدیم گفته اند "درد" را از هر طرف بنویسی بازهم درد است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه