English

شب ملتهب خوی با ۳۵ پس لرزه/ آمار خسارات جانی ۳ کشته و ۹۷۳ مصدوم رسید

براساس آخرین آمار اعلامی از زبان وزیر کشور در شهرستان زلزله زده خوی، تاکنون 3 کشته و۹۷۳ مصدوم از این حادثه ثبت شده، 70 روستا آسیب دیده و بخش زیادی از خانه های شهری نیز تخریب شده است اما در حال حاضر امنیت در مناطق زلزله زده برقرار می باشد.

شب ملتهب خوی با ۳۵ پس لرزه/ آمار خسارات جانی ۳ کشته و ۹۷۳ مصدوم رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شنبه پس از وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در خوی  وضعیت مردم این منطقه از حالت عادی خارج شد، قدرت این زمین لرزه به حدی بود که در بیشتر شهرهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و حتی کشورهای همسایه احساس شد و موجب وحشت عمومی شد و بیشتر مردم مناطق زلزله زده خوی شب خود را تا صبح در خیابان های به سر بردند.

مشاهدات اولیه  از حجم بالای تخریب منازل و ساختمان‌ها در شهرستان خوی حکایت دارد.

 

پس لرزه‌ها همچنان ادامه دارد

بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشوراین زمین لرزه ساعت ۹ و ۴۴ دقیقه شنبه شب در عمق ۷ کیلومتری اتفاق افتاد و مکان دقیق این زمین لرزه در طول جغرافیایی ۴۴.۹۰ درجه و عرض جغرافیایی ۳۸.۵۹ درجه گزارش شده است.

از آغاز فوج لرزه‌های خوی استان آذربایجان غربی تاکنون تعداد ۳۵ پس‌لرزه در محدوده رومرکز زلزله رخ داده است که بزرگی بزرگترین آن ۴.۲ بوده و محققان حوزه لرزه شناسی احتمال می‌دهند جنبایی بخش‌هایی از گسل «گیلاتو-سیه چشمه-خوی» موجب این زمینلرزه‌ها شده است.

علی بیت اللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگویی اظهار داشت : تعداد کل واحدهای مسکونی شهری خسارت دیده احتمالی ۴۹۷۵  و تعداد شهرهای آسیب دیده احتمالی ۳ شهر برآورد شده است.

وی تاکید کرد: براساس آمار سال ۱۳۹۵، نسبت جمعیت به واحد مسکونی برای مراکز شهری در کل ایران بطور متوسط ۳.۴ برآورد شده است که با توجه به تعداد واحدهای آسیب دیده می‌توان جمعیت شهری نیازمند و اولویت‌دار اسکان پس از زلزله را تخمین زد.   

بیت‌اللهی در خصوص تعداد واحدهای آسیب دیده در این رخداد لرزه‌ای، توضیح داد: تعداد کل واحدهای مسکونی روستایی خسارت دیده احتمالی ۹۰۶ واحد برآورد شده و تعداد آبادی‌های خسارت دیده احتمالی در زلزله ۵.۹ خوی استان آذربایجان غربی ۱۲۳ آبادی است. 

این محقق حوزه زلزله‌شناسی، یادآور شد: تعداد ۱۱ شهر تا شعاع حدود ۵۵ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله قرار گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به شهرهای خوی، فیرورق و دیزج اشاره کرد،. علاوه بر آن تعداد ۴۰۹  آبادی تا شعاع نیم درجه (حدود ۵۵ کیلومتری) اطراف رومرکز زلزله قرار گرفته‌اند.

بیت‌اللهی در خصوص گسل مسبب زلزله ۵.۹ خوی استان آذربایجان غربی، توضیح داد: رومرکز زلزله ۵.۹ خوی استان آذربایجان غربی بر روی نقشه گسله‌های ایران برهم‌نهی شد و بر این اساس گسل احتمالی مسبب زلزله حدس زده شد. بر این اساس احتمال می‌رود سگمنت‌هایی (بخش‌هایی) از گسل «گیلاتو-سیه چشمه-خوی» در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبایی آن قطعه گسلی موجب رخداد زلزله ۵.۹ خوی استان آذربایجان غربی شده است.

وی تاکید کرد: از زمان وقوع زلزله تا کنون، تعداد ۳۵ پس‌لرزه در محدوده رومرکز زلزله رخ داده است که بزرگی بزرگترین آن ۴.۲ بوده است.

بیت اللهی خاطر نشان کرد: براساس داده‌های نوین لرزه‌خیزی ایران از اوایل سال ۱۳۸۵ و در شعاع یک درجه از رومرکز زلزله، زمین‌لرزه‌های ۱۷ سال اخیر جمع آوری شده است که معرف لرزه خیزی گستره رومرکز زلزله هستند، به گونه‌ای که بر اساس داده‌های جمع آوری شده در این مدت تعداد ۱۶۳۰ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۵.۹ خوی استان آذربایجان غربی (مدت ۱۷ ساله) ثبت شده است.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۸ زمین لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۶۱ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و مابقی زمینلرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند. 

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بر این اساس با توجه به لرزه‌خیزی بالای کشور در کل و همچنین پهنه رومرکزی و ریسک لرزه‌ای محدوده اطراف محل رخداد زلزله، ضرورت دارد تا نسبت به ارتقاء کیفی ساخت و ساز و به ویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستایی اقدام شود.

 

امداد رسانی سریع ضروری است

از همان ساعات وقوع زلزله خوی «معاون اول رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان غربی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت زلزله خوی را پیگیری کرد.

محمد مخبر در این تماس‌ها، امدادرسانی سریع و رسیدگی به وضعیت مصدومان احتمالی در ساعات اولیه را ضروری دانست و بر بسیج همه نیروها و امکانات برای کمک به زلزله زدگان تاکید کرد.»

زلزله خوی

وزیر کشور در ساعات اولیه پس از وقوع زلزله در خوی حضور یافت

احمد وحیدی، وزیر کشور به فاصله چند ساعت از وقوع زلزله خوی شخصا به این شهرستان سفر کرده و از نزدیک در جریان وضعیت و شدت خسارات ناشی از این بلای طبیعی قرار گرفت.

وزیر کشور گفت: مقاوم سازی ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله شهرستان خوی در دستور کار قرار دارد.

احمد وحیدی اظهار کرد: دولت عزم جدی برای ارائه خدمات به زلزله زدگان و مقام سازی واحدهای مسکونی این منطقه دارد.

وی با درخواست از رسانه‌ها برای ارائه توصیه‌های لازم به زلزله زدگان، افزود: رسانه‌ها باید در حفظ آرامش مردم و جلوگیری از وارد شدن استرس به آنان برای تسریع در خدمات رسانی تلاش کنند.

وحیدی در رابطه با ارائه تسهیلات حمایتی به زلزله زدگان، گفت: بسته‌های تسهیلاتی شهری و روستایی در این راستا در حال بررسی است تا حمایت لازم زلزله زدگان به عمل آید.

وی همچنین به تعیین تکلیف دانشجویان مراکز آموزشی این شهرستان نیز تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه فضل امتحانات است و بسیاری از دانشجویان این شهرستان غیربومی هستند، باید نسبت به تعیین تکلیف آنان سریعا اقدام کرد.

وزیر کشور همچنین اضافه کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده، به واحدهای مسکونی نوسازی که مقاوم‌سازی شده بودند، آسیبی نرسیده است؛ البته برخی از واحدهای نوساز غیر استاندارد نیز آسیب جدی دیده‌اند که باید با ناظرین آنان برخورد جدی به عمل آید.

 

۳ کشته و ۹۷۳ مصدوم  زخمی آخرین امار خسارت جای زلزله خوی

شدت و وسعت حادثه هر لحظه بیشتر می شد و مسئولین استانی در گزارش لحظه ای آمار مصدومان ارقام مختلفی را بیان می کردند اما بر اساس آخرین اعلام رسمی فرماندار خوی آمار تلفات به ۳ کشته و ۹۷۳ زخمی رسیده است.

فرماندار خوی گفت: میزان خسارتهای زلزله امشب در شهرستان بیش از زلزله ۲۸ دیماه امسال است.

ذبیح الله کاظمی با اشاره به آخرین آمار از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی افزود: زلزله ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه امشب قسمتهایی از شهر خوی و فیرورق و روستاها را در بر گرفته و ارزیابی های اولیه حاکی از آن است که میزان خسارتها زیاد باشد.

فرماندار خوی با بیان اینکه نیروهای امدادی و پزشکی در حال آماده باش هستند، گفت: سالنهای ورزشی، مساجد و مدارس مستحکم برای اسکان مردم در نظر گرفته شده و بیمارستان صحرایی در خوی و فیرورق در حال احداث است.

 

بیش از ۲۶۱ هزار نفر تحت تاثیر زلزله خوی قرار گرفتند

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آمار حدودی از جمعیت و مناطق تحت تاثیر زلزله در خوی را اعلام کرد.

مرتضی مرادی‌پور درباره وضعیت و جمعیت مناطق تحت تاثیر زلزله ۵.۹ ریشتری شنبه‌شب در شهرستان خوی گفت: برابر برآوردهای انجام شده در مجموع ۲۶۱ هزار و ۳۸۷ نفر شامل ۷۷ هزار و ۹۲۰ خانواده تحت تاثیر زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی قرار گرفتند.

وی درباره تعداد شهرها و مناطق تحت تاثیر زلزله نیز گفت: به طورکلی دو شهر و ۸۶ روستا متاثر از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی هستند. البته ممکن است شهرهای دیگری نیز این زلزله را احساس کرده باشند، اما منظور از مناطق و جمعیت تحت تاثیر زلزله مواردی است که در شعاع مشخصی از کانون زلزله و احتمال بروز خسارات ناشی از آن قرار گرفته باشند.

مرادی پور با بیان اینکه به محض وقوع زلزله ۲۳ تیم عملیاتی به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند، گفت: به محض دریافت گزارش‌های اولیه جمعیت هلال احمر در استان آذربایجان غربی وضعیت قرمز اعلام کرد. در همین راستا نیز تیم‌های واکنش سریع از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، قزوین و زنجان به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده‌اند.

 

تمامی امکانات اسکان به خوی بسیج شده اند

دبیر کل جمعیت هلال احمر با تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله زده خوی در استان آذربایجان غربی گفت: دقایقی پس از این زلزله تیم‌های ارزیاب سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به مناطق تحت تاثیر زلزله اعزام شده و اقدامات خود را آغاز کردند. همزمان امدادگران در سطح استان آذربایجان غربی و استان‌های اطراف نیز به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

وی با بیان اینکه هماهنگی برای ارسال فوری اقلام امدادی انجام شده است، گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده بنا شد تا ٣٦٠٠ چادر امدادی از استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، زنجان، تهران، گیلان، گلستان، ایلام و انبار مرکزی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به مناطق زلزله زده خوی ارسال شود.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ادامه داد: همچنین ٩٠٠٠ تخته پتو از استان های همدان، قم و آذربایجان شرقی و ٥٠٠٠ تخته موکت نیز از استان های اردبیل و مازندران بارگیری خواهد شد. ۲۰ تن نایلون نیز از سوی استان تهران تامین خواهد شد.

سلیمانی با تاکید بر اینکه تمامی امکانات جمعیت هلال احمر برای کمک به زلزله‌زدگان مورد استفاده قرار خواهد گرفت، گفت: ساکنان مناطق زلزله زده و افرادی که اقوام و آشنایشان در این مناطق ساکن اند، باید آرامش خود را حفظ کنند. اقدامات برای امدادرسانی و اسکان اضطراری در حال انجام است و امدادگران نیز در آماده باش کامل قرار دارند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه هماهنگی برای اعزام تیم‌های سحر نیز به این مناطق انجام شده است، گفت: به زودی سفیران حمایت از سلامت روان که با نام سحر شناخته شده و تحت نظارت سازمان جوانان جمعیت هلال احمر فعالیت دارند نیز به این مناطق اعزام خواهند شد.

 

اماکن ورزشی محل اسکان زلزله زدگان شد

مدیرکل ورزش وجوانان آذربایجان‌غربی نیز در این راستا تاکید کرد : با دستور سجادی، وزیر ورزش و جوانان و حسب هماهنگی های انجام‌گرفته با ستاد مدیریت بحران استانداری بویژه معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی و فرمانداری شهرستان، با توجه به شدت این زمین لرزه و خسارت‌های بوجود آمده، تمامی اماکن ورزشی شهرستان خوی برای اسکان زلزله زدگان خویی آماده شده است، با همکاری هلال احمر تجهیز و آماده اسکان هموطنان زلزله خویی  بویژه این منطقه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه