English

آشنایی با انواع عسل و خواص آن‌ها

عسل ها دارای انواع مختلفی هستند و طبق نوع گلی که شهد از آن تولید شده مورد طبقه بندی قرار می‌گیرند در همین راستا عسل ها از لحاظ رنگ، بافت، طعم، بو و فواید با یکدیگر تفاوت دارند.

آشنایی با انواع عسل و خواص آن‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، همانگونه که گل ها از لحاظ اندازه، رنگ، شکل و بو با هم متفاوت هستند، شهد آن ها نیز متنوع است. در واقع رنگ و طعم انواع عسل دامنه ای به وسعت عطر و بوی گل ها دارد.

عسل با داشتن این ویژگی بی نظیر طبیعی، از نظر غذایی و تا حدودی دارویی از سایر غذاها متمایز است. زنبورداران این موضوع را به خوبی می‌دانند و تلاش می کنند تا عسل را در جذاب ترین شکل ممکن به مشتریان عرضه کنند.

عسل2

انواع عسل موجود در دنیا

 

انواع عسل در درجه اول براساس نوع گلی که شهد از آن جمع شده طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال وقتی شیشه ای را با عنوان "عسل اکالیپتوس" یا "عسل یونجه" می بینید، به این معناست که منبع شهد این عسل همان اکالیپتوس و یونجه است.

عسلی را که فقط از یک منبع تهیه می شود عسل " تک گل" یا " گونه ای " می نامند در حالی که اگر عسلی از شهد بیش از یک نوع گل تولید شود به عسل" چند گل" معروف است.

بافت، شیرینی و خاصیت درمانی، دارویی عسل تا حد زیادی به منبع گل آن بستگی دارد. بعضی از عسل ها عطر و طعم ملایمی دارند در حالی که برخی دیگر کاملا قوی هستند. برخی از آن ها برای بهبود زخم یا مبارزه با عفونت بهترین هستند در حالی که برخی دیگر برای درمان فشارخون بالا یا گلو درد مفید می باشند.

گاهی مواقع انواع عسل طبیعی را بر اساس منطقه ای که در آن تولید شده است، نامگذاری می کنند مانند عسل دماوند. انواع عسل طبیعی را بر اساس رنگ نیز دسته بندی می کنند:

 

_عسل بی رنگ

_عسل قرمز

_عسل زرد

 

عسل بی رنگ مانند عسل اقاقیا، عسل قرمز رنگ مانند عسل آویشن و نوع زرد آن مانند عسل اسپرس.

 

عسل شبدر

 

عسل شبدر عسلی است که از شهد گیاه شبدر تهیه شده و اکنون در بسیاری از مناطق جهان برداشت می شود. این عسل عطر و طعم ملایم تر و رنگ روشن تری نسبت به عسل طبیعی معمولی دارد. این عسل برای پخت کیک، سس و چاشنی ها بسیار خوشمزه است.

 

عسل شبدر دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است و حاوی مقادیر زیادی فلاونول (مناسب برای پشتیبانی از عملکرد ریه و قلب) و اسید های فنولیک (مناسب برای پشتیبانی از سیستم عصبی) می باشد.

 

عسل گندم سیاه

 

گل های گندم سیاه اغلب به رنگ تیره هستند و همین موضوع شهد و عسل این گل را نیز به رنگ قهوه ای تیره تبدیل می کند. این عسل برای طعم دارکردن محصولات گوشتی انتخابی خوب است و یکی از بهترین عسل ها برای پخت گوشت است.

 

عسل گندم سیاه خواص آنتی اکسیدانی دارد و به دلیل قدرت ضد باکتریایی شناخته شده است به طوری که گفته می شود در برابر درمان برخی از سخت ترین عفونت ها مانند استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین موثر هستند.

 

همچنین یک انتخاب عالی برای درمان سرفه و گلو درد محسوب می‌شود و علاوه بر این به کاهش سطح کلسترول نیز کمک می کند و می تواند برای مراقبت از زخم و پوست کارایی داشته باشد.

 

عسل اقاقیا

 

عسل اقاقیا یکی از بهترین انواع عسل هاست. این نوع عسل نسبت به عسل های معمول رنگ روشن تری را دارا هستند و تقریبا شفاف به نظر می رسد، دارای رایحه ای مانند گل و شیرین است. عسل اقاقیا دارای فروکتوز زیاد و گلوکز کمی است بنابراین یکی از معدود عسل هایی است که اکثر بیماران دیابتی می توانند با خیال راحت از آن مصرف کنند.

 

عسل اقاقیا سرشار از فلاونوئید است. اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان ها می توانند به مبارزه با بیماری های قلبی و حتی برخی از انواع سرطان کمک کنند. همچنین در برابر تعدادی از باکتری های مقاوم نیز موثر است زیرا مواد تشکیل دهنده آن به آرامی پراکسید هیدروژن (اسیدی که دیواره سلول های باکتریایی را می شکند) آزاد می کنند. برخی از افراد به دلیل قدرت ضد باکتریایی از عسل اقاقیا به عنوان یک درمان یا پیشگیری از آکنه و سایر بیماری های پوستی نیز استفاده می کنند.

 

عسل آویشن

 

عسل آویشن مقوی مغز و اعصاب است و یک انرژی زای قوی بوده که به تقویت حافظه کمک میکند، همچنین برای دردهای شکمی و روده، تسکین سرفه و گلودرد، درمان دیابت بی مزه، عفونت های عمومی بدن و برای پانسمان زخم های بستر مفید است.

عسل گون

 

عسل گون موجب تقویت مغز و اعصاب می شود و انرژی زا بوده که به تقویت حافظه نیز کمک می کند، برای کم خونی مفید است، خواب آور می باشد.

 

خواص دیگر عسل گون که می توان از آن نام برد، عبارتند از:

 

_درمان درد معده

_ملین

_زخم های چشم و دردهای چشم

_ورم ملتحمه چشم

_دردهای سینه و حلق و حنجره

_مفید برای گرفتگی صدا

_درد روده

_درد کلیه

_مثانه

_مجاری ادراری

عسل3

عسل کتیرا

 

عسل کتیرا که شهد غالب آن یکی از گونه های معروف گون به نام گیاه کتیرا می باشد، دارای خواص دارویی بسیاری مانند تقویت اعصاب، تقویت حافظه و تقویت معده می باشد.

 

عسل چند گیاه

 

عسل چند گیاه یا چهل گیاه حاصل نوشیدن شهد گل های مختلف توسط زنبور عسل است. عموما در فصل بهار که گیاهان مختلفی در یک منطقه می روید، زنبور شهد گل های مختلفی را به عسل تبدیل می کند. این نوع عسل خواص عمومی زیادی برای بدن داشته و برای بیماری های مختلفی توصیه شده است. ضد ورم و عفونت روده، ضد یبوست، ضد عفونی کننده دستگاه گوارش، ضد اسهال، تب بر، تقویت اعصاب، ضد سرفه و آسم، ضد سنگ کلیه و مثانه، اشتها آور، خواب آور، تصفیه خون و کبد، درمان میگرن، مبارزه با پوکی استخوان از خواص عسل چند گل است.

 

عسل زرشک

 

عسل زرشک از شهد گلهای درخت زرشک به دست می آید، عسل زرشک در اردیبهشت و خرداد تولید شده و از عسل های بهاره محسوب می‌شود که خاص منطقه خراسان است و به دلیل شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی خاص از خواص زیادی برخوردار است. عسل زرشک به رنگ زرد طلایی با عطر مطبوع و طعم شیرین دلچسب می باشد. عسل زرشک باعث تصفیه خون، کاهش فشار خون، درمان مشکلات کبدی و تنظیم قند خون می شود.

 

عسل مریم گلی

 

این عسل از شهد گیاه معروف مریم گلی ساخته می شود که از گیاهان دارویی پر کاربرد است. عسل مریم گلی به رنگ کهربایی روشن تا تیره زرین با بو و مزه دلپسند است. هر هکتار تحت کشت مریم گلی حدود ۶۰۰ کیلوگرم عسل می دهد. از خواص آن می توان به تصفیه خون، رفع تعریق بیش از حد بدن، کمک به سیستم گوارش، بهبود زخم ها و بریدگی ها، تحریک اشتها و بهبود سرماخوردگی اشاره کرد.

 

عسل وحشی

 

عسل وحشی از نوعی زنبور های کوچکی که با زنبور های معمولی و پرورش یافته فرق دارند به وجود می آید. این زنبور ها در بالای درختان و شکاف صخره ها در کوهستان ها اقدام به ساخت کلنی می کنند و عسل ها با سختی بسیاری از این کلنی ها برداشت می شود. به دلیل خواص درمانی فوق العاده و سختی در برداشت عسل وحشی و حتی کمیابی این نو عسل، قیمت نسبتا بالایی هم در داخل کشور دارد. از مهمترین خواص این نوع عسل می توان به انرژی زایی بالا، درمان مشکلات گوارشی، درمان کم خونی، تقویت حافظه اشاره کرد.

 

عسل جعفری

 

عسل جعفری مقوی و انرژی زا می باشد. به بهبود بی خوابی، تقویت مغز و حافظه کمک می کند. مناسب برای کاهش نفخ و گرفتگی عروق بوده، اشتها آور است. برای ناراحتی های کبدی و طحال، برای دیابت بی مزه و برای ناراحتی های روده هم نیز مفید است.

 

عسل ریحان

 

عسل ریحان از نوع عسل های گیاهان تک گل است و برای بیماری ها در طب سنتی تجویز می شود، رنگ این عسل به رنگ عقیق روشن است و توسط زنبوران از شهد گیاه ریحان تولید می شود. عسل ریحان به عنوان یکی از داروهای طبیعی و خوراکی شناخته می شود، خواص عسل ریحان عبارت اند از: خواص ضد عفونی و ضد باکتری، بهبود دردهای میگرنی، بهبود سرگیجه، مقوی برای اعصاب و جسم انسان، بهبود ضعف بدن، غنی از ویتامین های K ،A، کلسیم و مواد معدنی دیگر.

 

عسل مرکبات

 

عسلی خوش طعم است که از شهد شکوفه ی درختان مرکبات مانند لیمو، بهار نارنج، پرتقال و ... تولید می شود. این عسل طعم مطلوبی دارد و می توان گفت که از خوش مزه ترین عسل ها محسوب می‌شود.

 

بوی کمی دارد و دارای مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدان ها، پتاسیم، بتاکاروتن و فیبر های محلول هستند که به سلامت بدن کمک می کنند. عسل مرکبات تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی و سلامت پوست، مو و ناخن دارد.

 

این عسل ضد اسپاسم، آرام بخش اعصاب، ضد اضطراب، مقوی حافظه، انرژی زا، ضد تهوع و ضد سرماخوردگی و... است.

 

بیشتر بخوانید:

خواص درمانی ۱۰ دمنوش گیاهی/ دمنوش گیاهی، نوشیدنی دلچسب برای تمام فصول

خواص دارویی و درمانی زنجبیل

آشنایی با خواص گل زرد/ گل زرد گیاهی معجزه گر برای دستگاه گوارش

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه