English

عمارت ساعت تبریز؛ ساختمانی زیبا در شهر اولین‌ها

شاید شما هم این را شنیده باشید که تبریز شهر اولین‌ها است و موزه شهر و شهرداری که در عمارت شهرداری تبریز ایجاد شده نیز از اولین ساختمان‌های ساخته شده است.

عمارت ساعت تبریز؛ ساختمانی زیبا در شهر اولین‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بسیاری از نخستین ساختمان‌ها در تبریز زیبا احداث شده است. یکی از این اولین‌ها، موزه شهر و شهرداری است که در عمارت شهرداری تبریز ایجاد شده است. این موزه نه تنها اولین موزه شهرداری در ایران محسوب می‌شود بلکه جزو معدود موزه‌های شهرداری در سراسر جهان نیز به شمار می‌رود.

احداث این بنای زیبا و تاریخی در دوران ارفع الملک جلیلی، شهردار وقت تبریز در سال ۱۳۱۴ به عنوان "عمارت بلدیه تبریز" شروع شده و طی چهار سال نیز به اتمام می‌رسد، اما دست بر قضا این شهردار خوش فکر تبریز پیش از افتتاح شدن این عمارت زیبا چشم از جهان فرو می‌بندد.

ساعت2

بنای U شکل عمارت شهرداری تبریز در سه طبقه با زیربنای ۶۵۰۰ مترمربع احداث و نمای خارجی آن از سنگ تراشیده‌ شده‌ است. نقشه هوایی عمارت شبیه به‌ طرح یک عقاب در حال پرواز است که با نمونه ساختمان‌های کشور آلمان، پیش از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد. دیوارهای این بنا عموما از جنس آجر و ملات ماسه و آهک بوده و نمای آن‌ها در قسمت شمال و شرق (معابر اصلی شهر) سنگی و نمای جنوبی و غربی آن ترکیبی از آجر و سنگ است.

ساعت3

 

ساعت معروف عمارت شهرداری تبریز

 

عمارت شهرداری همچنین به عمارت ساعت نیز معروف است و در میدان ساعت واقع شده است.

ارتفاع عمارت شهرداری تبریز حدود ۳۱ متر است و ساعت معروف آن هر ۱۵ دقیقه یک بار به صدا در می آید و در شهر طنین انداز می شود. لازم به ذکر است که ساعت عمارت شهرداری و ساعت برج بیگ بن لندن عین هم هستند و نظیر آن ها در دنیا وجود ندارد.

ساعت عمارت شهرداری (کاخ ساعت) تبریز ساخت کارخانه Gillett & Johnston کریدون انگلستان است.

کارخانه سازنده ناقوس‌های ساعت‌ در جنگ جهانی دوم بمباران شد و در حقیقت تولید این گونه ناقوس‌ها متوقف شده است. این موضوع بر اهمیت و ارزش ساعت شهرداری تبریز می‌افزاید.

این عمارت زیبا نسبت به دورانی که در آن تاسیس شده بسیار پایدار طراحی شده است. داخل عمارت با معماری ایرانی و بومی هم‌خوانی دارد و در ساخت آن از شیشه‌های دوجداره استفاده شده است. عمارت داری یک زیرزمین و دو طبقه است. مساحت زمینی که ساختمان در آن بنا شده است 9600 مترمربع و مساحت ساختمان 6500 متر مربع است.

رو به روی عمارت یک استخر بزرگ به همراه آبنما وجود دارد و اطراف آن نیمکت‌هایی به منظور استراحت مراجعه‌کنندگان قرار دارد.

حیاط عمارت با درختان و گیاهان زیبا تزیین شده است و می‌توانید اولین تاکسی و اولین ماشین آتش‌نشانی تبریز را هم در همین حیاط مشاهده کنید.

 

بیشتر بخوانید:

مرمت بقعه‌ «شاهزاده احمد» در اندیمشک

روز رشت؛ شهر باران‌های نقره‌ای و خلاق

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه