English

پیروز می‌تواند در دنیای وحش زندگی کند؟

طبق گفته دامپزشکان پیروز؛ نماد یوزپلنگ‌ایرانی که این‌ روزها در پارک پردیسان نگهداری می‌شود این قدرت را ندارد که در دنیای وحش رهاسازی شود.

پیروز می‌تواند در دنیای وحش زندگی کند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پیروز نام یوز ایرانی است که در شرایط حصر بدنیا آمده است و تنها توله ای است که از مادرش ایران زنده مانده است و به زندگی خود در پردیسان ادامه می‌دهد.

پیروز قرار است تا 12 ماهگی در تهران بماند و در صورت رفع مشکلات پس از 12 ماهگی ممکن است که به پارک ملی توران منتقل شود.

اما آیا پیروز می‌تواند به تنهایی زندگی کند و یا از اسارت رها شود و پا به دنیای وحش بگذارد؟!

در ادامه کمی بیشتر از این یوزپلنگ آسیایی می‌گوییم و به تشریح وضعیت زندگی این یوز ایرانی می‌پردازیم.

پیروز؛ نماد یوزپلنگ ایرانی

پیروز یوزپلنگی آسیایی و فرزند «ایران» و «فیروز» است که در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در پارک ملی توران واقع در استان سمنان زاده شد و اکنون به‌نماد یوزپلنگ ایرانی تبدیل شده‌است.

یوزپلنگ آسیایی گونه ای در خطر انقراض است و باتوجه به این موضوع سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش برای حفظ نسل این گونه ارزشمند است و یکی از این راهکارها تکثیر در اسارت که برای اولین بار موفق به انجام آن شد به طوری که ایران ماده یوزی که در سمنان در اسارت به سر می برد به صورت طبیعی باردار شد و موفق به دنیا آوردن سه توله یوز البته به روش سزارین شد اما متاسفانه بعد از زایمان، مادر توله ها را نپذیرفت و کارشناسان محیط زیست مجبور شدند دستی به توله ها غذا بدهند، البته دو توله دوام نیاوردند که دلیل اصلی تلف شدن دو توله یوز دیگر سزارین و نخوردن شیر مادر بود. پیروز برای تکثیر در اسارت متولد شده‌است تلف شدند اما سومی که پیروز نام دارد اکنون در پردیسان در شرایط خوبی به سر می برد که می تواند ذخیره ارزشمندی برای ادامه نسل خود باشد.

بسیاری پروژه‌ حفظ نژاد یوزپلنگ آسیایی را با نام پیروز، تنها فرزند «ایران» که شانس زنده‌ماندن پیدا کرد، می‌شناسند؛ گرچه ادامه‌ زندگی با توجه به‌بزرگ‌شدن درحصر و به‌کمک تیماردار موضوعی است که محل بحث کارشناسان قرار گرفته‌است.

مسئولان سازمان محیط‌‌زیست که بخاطر انجام پروژه‌ بارداری درحصر ایران و از‌دست‌رفتن دو توله‌ این یوزپلنگ به‌شدت زیر فشار قرار دارند، حالا می‌گویند بجز پیروز یوزپلنگ‌های دیگری هم در طبیعت هستند که نیاز به‌توجه دارند.

یوزپلنگ

نگهداری پیروز چگونه است؟

وزن پیروز در پنج ماهگی به ۴ کیلو و ۵۰۰ گرم رسید و گوشت مرغ و گوساله به‌همراه مکمل‌های مخصوص را تغذیه می‌کند و حال عمومی خوبی دارد اما نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد و وضعیت پیروز پایدار نشده‌است.

در مورد روش‌های نگهداری پیروز نیر نقدهایی وارد شده‌است.

پیروز تا 12 ماهگی در تهران می‌ماند و در صورت رفع مشکلات بعد از 12 ماهگی ممکن است که به پارک ملی توران منتقل شود.

بابک باستانی، دامپزشک پیروز، یوزپلنگ آسیایی و فرزند «ایران» درباره وضعیت جسمانی و سلامت پیروز اینگونه می‌گوید که، سلامت پیروز روزانه طی دو نوبت مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. پیروز در واقع جزو یوزپلنگ‌هایی است که ما بیشترین اطلاعات پزشکی از آن را دارا هستیم. وزن، دمای بدن، نوع غذا، وضعیت دفع مدفوع، کیفیت ادرار و سلامت دهان و دندان پیروز به صورت مداوم مورد رصد و ارزیابی قرار دارد.

بازوحشی‌سازی و رهاسازی پیروز

معاون محیط‌زیست‌طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره‌ «بازوحشی‌سازی» و «رهاسازی» پیروز نیز گفته است که، احتمال اینکه «پیروز» خوی وحشیگری پیدا کند ناچیز است؛ «پیروز» را حتما به‌توران انتقال خواهیم داد اما برنامه‌ای برای رهاسازی آن در طبیعت نداریم.

همانطور که گفته شد، پس از تلف شدن توله دوم، سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفت که پیروز را به تهران که شرایط و امکانات مناسب‌تری نسبت به توران دارد منتقل کند تا شاید بتوان از این طریق از تلف شدن توله یوز سوم جلوگیری کرد.

برخلاف انتقاداتی که به دست‌آموز بار آمدن پیروز وارد است، پیروز به این نحوه بزرگ شدن نیاز دارد.

زیرا این توله‌یوز از روز اول توسط انسان بزرگ شده و نگهداری آن نیاز به کمک انسان دارد، ضمن اینکه تحت هیچ شرایطی قرار نیست که به طبیعت بازگردد.

پیروز

پیروز شب‌ها به همراه مربی خود در فضای باز زیر آسمان می‌خوابد تا به فضای طبیعی عادت کند و به دلیل سرد شدن هوا فضای بسته را هم برای نگهداری آن فراهم شده تا سرما به آن‌ها آسیب نزند.

بابک باستانی، دامپزشک پیروز، همچنین درباره رشد پیروز گفته است که، این یوزپلنگ به دلیل اینکه در محیط اسارت متولد شده نسبت به یوزپلنگ‌هایی که در طبیعت متولد می‌شوند، عقب‌تر است و بر همین اساس هنوز دندان‌های اصلی جایگزین دندان‌های شیری آن نشده در حالی که باید تاکنون ۵۰ درصد دندان‌های دائمی آن پدیدار می‌شد.

باستانی با اشاره به اینکه وزن پیروز کمتر از میزانی است که رشد طبیعی داشته باشد، گفته است که، این موضوع برای آن خطرناک نیست و پیروز مشکل جسمانی حادی ندارد.

وی همچنین درباره این موضوع که پیروز به زودی در منطقه توران جهت زندگی در طبیعت رها می‌شود نیز گفته است که، هیچ حیوانی که در اسارت متولد می‌شود، قابلیت رها سازی ندارد مگر برنامه مدون برای رهاسازی آن در نظر گرفته شده باشد که قطعاً این قضیه بسیار دشوار و سخت خواهد بود و بر این اساس پیروز هم قابلیت رها سازی حتی در پارک ملی حفاظت شده توران را ندارد.

این دامپزشک با تأکید بر اینکه تغذیه و درمان پیروز مشکل تأمین هزینه ندارد، خاطرنشان کرده است که، متوسط سن یوزپلنگ‌ها در اسارت اگر به صورت شایسته نگهداری شوند، حدود ۱۵-۱۶ سال است که این میزان سن نسبت به عمر طبیعی آنها در شرایط طبیعت بیشتر است، اما به هر حال قانون طبیعت با موضوعاتی مانند شکار سبب می‌شود گاهی سن این حیوانات به ۵ سال هم نرسد.

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که ذات اسارت هم برای حیوانات استرس زا است و همین قضیه ممکن است مشکل قلبی، کبدی و کلیوی برای آنها ایجاد کند.

این دامپزشک در مورد نحوه حفاظت از این یوزپلنگ تصریح کرد: ۶ جایگاه حفاظتی برای پیروز در نظر گرفته شده و دوربین‌های مداربسته در حال تکمیل و گسترده شدن است و ۲۴ ساعته وضعیت سلامت این حیوان رصد می‌شود. مدتی پیش شایعه دزدی پیروز مطرح شد که به هیچ عنوان صحت نداشت.

 

بیشتر بخوانید:

فیلم آخرین وضعیت پیروز، توله یوز ایرانی

حال توله یوزهای توران هم اکنون بسیار خوب است

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه