English

رئیس دانشگاه تهران:

ساختار فرهنگی کشور با رویکرد انقلابی دانشجویان بازسازی می‌شود

رئیس دانشگاه تهران گفت: تجربه دانشگاه تهران نشان داد که در اوج این التهابات، جامعه نخبگانی هوشمند است که دل در گرو اسلام و این آب و خاک دارد و با حس مسئولیت‌پذیری و بلوغی مثال‌زدنی که بارها و بارها در «خانه گفت‌وگو» گرد هم آمدند .

ساختار فرهنگی کشور با رویکرد انقلابی دانشجویان بازسازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در آئین گرامیداشت روز دانشجو که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، با یادآوری اینکه 16 آذر ماه روز دانشجو نماد استکبارستیزی است، اظهار کرد: امروز در حالی روز 16 آذر را گرامی می‌داریم که در چنین روزی صدای اعتراض دانشجویان در راهروها و کلاس‌های دانشگاه تهران در مقابل تحقیر شدن یک ملت و تمدن توسط یک قدرت استکباری با گلوله‌های آتشین ارتش متعلق به همین ملت که حاکمانش غلام حلقه به گوش آمریکا بودند، پاسخ داده شد. آیا ذلتی بالاتر از این برای یک حکومت وجود دارد؟

وی تصریح کرد: امروز به برکت نظام مقدس اسلامی شاهد حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در همان دانشگاه هستیم که پنجه در پنجه همین ارباب پیشین انداخته و دانشجویانش عزتمندانه پرسش‌هایی از جنس دیگر دارند. دانشجویان همین دانشگاه که زمانی خواسته‌شان این بود که نمی‌خواهند برده قدرت استکباری باشند، اکنون سطح مطالبات‌شان به جایی رسیده است که با اعتماد به نفس و جسورانه از رئیس‌جمهوری که از جنس خودشان است، می‌پرسند که چرا همانند توانمندی ممتاز نظامی، علمی و سیاسی، نتوانسته‌ایم در حوزه اقتصادی هم رقیب قدرت‌های اقتصادی اول دنیا باشیم. آیا عزتی از این بالاتر برای یک ملت و حکومت وجود دارد؟

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما ملتی لایق بهترین‌ها هستیم و با ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای که در اختیار داریم ضعف‌های اقتصادی که البته بخشی از آن ناشی از دشمنی‌ها و تحریم‌های دشمنان است، باز قابل قبول نیست. ولی ۱۶ آذر فرصت مناسبی است تا دانشجویان عزیز ما تاریخ را بازخوانی کنند و با اتکا به واقعیات تاریخی، ببینند که کجا بودیم و الان به کجا رسیده‌ایم. این شرایط باعث شده که دشمنان به دنبال انتقام از ملت ایران باشند و چاره مقصود خود را در متوقف نمودن رشد علمی کشور می‌دانند.

دکتر مقیمی افزود: دشمنان به خوبی می‌دانند که یکی از منابع قدرت ما دانشگاه‌ها هستند؛ بنابراین تلاش می‌کنند تا با بهره‌گیری از معدود افراد هتاک و فریب‌خورده، تصویری ابتذال‌گونه از دانشگاه ارائه کنند و باعث انسداد فضای گفتگو و نقد عالمانه شوند و مرجعیت دانشگاه را به چالش بکشند تا دانشگاه‌ها نتوانند در ایفای نقش تمدن‌سازی خود، آنگونه که مورد انتظار رهبر عزیزمان است، مؤثر و موفق عمل کنند.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به راه‌اندازی «خانه گفت‌وگو» در جریان ناآرامی‌های اخیر دانشگاه و گفت‌وگو با ذی‌نفعان دانشگاه، اظهار داشت: تجربه دانشگاه تهران نشان داد که در اوج این التهابات، جامعه نخبگانی هوشمند است که دل در گرو اسلام و این آب و خاک دارد و قاطبه دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان با گرایش‌های فکری مختلف، با حس مسئولیت‌پذیری و بلوغی مثال‌زدنی که بارها و بارها در «خانه گفت‌وگو» گرد هم آمدند و با تعاملی سازنده، نه تنها نقشه دشمنان را برای فرسایش و تحلیل‌رفتگی قدرت دانشگاهیان ناکام گذاشتند، بلکه الگویی عملیاتی و کارآمد را عرضه نمودند که تهدیدات و بحران‌سازی در آینده، نه تنها خطری برای بقا دانشگاه نخواهد داشت، بلکه آن را پویاتر، پاسخگوتر و عقلانی‌تر خواهد ساخت.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران همچنین با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، تاکید کرد: با توجه به نقش محوری دانشگاه‌ها در زمینه بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، بر همه ما دانشگاهیان تکلیف است که در این زمینه نقش‌آفرینی ویژه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تهران در پایان از توجه ویژه رئیس‌جمهوری به دانشگاهیان، از جمله دستور قاطع ایشان برای ترمیم حقوق اساتید، حمایت مالی و بودجه‌ای دانشگاه‌ها، تلاش برای ارتقای معیشت اساتید و کارکنان و تأمین منابع مالی برای رفاه و آسایش دانشجویان قدردانی کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی