English

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه:

خط ۵ در حال حاضر مناسب‌ترین خط متروی پایتخت برای معلولین است

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: در حال حاضر خط ۵ مناسب‌ترین خط متروی پایتخت برای معلولین است و از ۱۴۴ ایستگاه، تعداد ۴۵ ایستگاه دارای آسانسور فعال هستند.

خط ۵ در حال حاضر مناسب‌ترین خط متروی پایتخت برای معلولین است

به گزارش خبرگزاری موج، مسعود درستی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو برای اقشار خاص به جدیت دنبال شده است، گفت: در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به مناسب‌سازی مترو برای معلولین شده و در این راستا افتتاح ایستگاه‌های جدید منوط به داشتن آسانسور شد تا افرادی که با ویلچر وارد مترو می‌شوند، با پله‌های ثابت یا برقی مواجه نشوند و بتوانند با آسانسور به سکوی ایستگاه برسند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه در ایستگاه‌های قدیمی مترو فضای کافی برای آسانسور در نظر گرفته نشده و در برخی از ایستگاه‌ها نیز آسانسورها در حال حاضر به دلیل مشکل اخذ مجوز استاندارد فعال نیستند، گفت: از مجموع ۱۴۴ ایستگاه در حال بهره‌برداری، تعداد ۴۵ ایستگاه معادل ۳۱ درصد، دارای آسانسور فعال و تحویل شده برای بهره‌برداری هستند.

وی با اشاره به اینکه خط ۵ از منظر پوشش هر دو سکو توسط آسانسور با میزان ۹۲ درصد، خط ۱ با ۳۹ درصد و خط ۲ با ۳۶.۵ درصد، مناسب‌ترین خطوط جهت ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت هستند، اظهار کرد: تمام ۱۲ ایستگاه خط ۵ دارای سطح شیب‌دار در ورودی ایستگاه هستند. همچنین تمام ایستگاه‌های واقع شده در این خط، در هر دو سکو دارای آسانسور بوده و تنها آسانسور ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی تحویل نشده است؛ بنابراین می‌توان گفت این خط برای استفاده افراد دارای معلولیت به‌ویژه معلولین حرکتی، مناسب است.

درستی افزود: از مجموع ۳۱ ایستگاه واقع شده در خط یک متروی تهران نیز تعداد ۲۰ ایستگاه دارای آسانسور بوده که دسترسی آسانسور شش ایستگاه آن به یک سکو فراهم شده و ایستگاه پالایشگاه نیز تنها در تراز سالن فروش دارای آسانسور است و ۱۹ ایستگاه شامل ایستگاه‌های کهریزک، شهید مفتح، حرم مطهر، شهید بهشتی، شاهد-باقرشهر، قیطریه، پالایشگاه، تجریش، شهرری، سعدی، علی‌آباد، شهدای هفتم تیر، جوانمرد قصاب، دکتر شریعتی، شهید بخارائی، قلهک، پایانه جنوب، امام خمینی (ره) و شوش در این خط دارای رمپ و یا ورودی همسطح هستند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: در اجرای طرح مناسب‌سازی ایستگاه‌ها، روشندلان نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند و از مجموع ۱۴۴ ایستگاه در حال بهره‌برداری تعداد ۷۸ ایستگاه معادل ۵۵ درصد، دارای مسیر روشندلان در تراز سکو هستند.

وی افزود: درصد ایستگاه‌های دارای مسیر ویژه نابینایان در خط یک برابر با ۵۸ درصد، خط دو با ۶۳ درصد، خط سه برابر با ۳۶ درصد، خط چهار ۵۵ درصد، خط پنج ۳۳ درصد، خط شش ۷۷ درصد و خط هفت برابر با ۶۱ درصد است. به طور مثال کم‌بینایان با استفاده از رنگ‌بندی‌های صورت‌گرفته در ایستگاه‌های مترو و نابینایان از طریق مسیر ویژه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده، می‌توانند به‌قطار درون‌شهری دسترسی پیدا کنند.

درستی با اشاره به اینکه بهبود این شرایط و ارتقا سطح مناسب‌سازی مترو برای معلولان در دستور کار شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه قرار دارد، گفت: طبق آماری که از سازمان بهزیستی دریافت کردیم، بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر نیازمند دریافت خدمات خاص در مترو هستند (مانند کم‌بینایان، نابینایان و معلولانی که از ویلچر استفاده می‌کنند)؛ بنابراین، طبق استانداردهای موجود باید دسترسی برای این گروه خاص را تا آنجا که ممکن است آسان کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه