English

عضو شورای شهر اصفهان در گفتگو با خبرگزاری موج:

ایجاد کارگروه توسعه گردشگری با هدف بررسی لوایح شهرداری/ آب زاینده رود تا ۳ سال آینده پایدار می شود

عضو کمیسیون حقوق، اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان با بیان اینکه کارگروه توسعه گردشگری بین نهادی تعریف شده است که در چارچوب ماموریت های شورای شهر در حوزه نظارت بر فعالیت های شهرداری ، تسهیل گری و تا حدی مطالبه گری فعالیت می کنند.

ایجاد کارگروه توسعه گردشگری با هدف بررسی لوایح شهرداری/ آب زاینده رود تا 3 سال آینده پایدار می شود

مصطفی نباتی نژاد عضو کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج درخصوص اقدامات انجام شده شورای شهر در حوزه گردشگری بیان کرد: با توجه به اینکه نوع فعالیت کمیسیون های تخصصی در شهرداری اصفهان افراض به تِم های مختلف است، کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون اقتصادی، حقوقی گردشگری تشکیل شد که در آن موضوعات ویژه گردشگری مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد، همچنین لوایح و اعتبارات بودجه سالیانی شهرداری نیز در این کمیسیون بررسی و نظر کارشناسی می شود. البته عمده درگیری و زمان کمیسیون صرف لوایح اقتصادی شهرداری می شود.

نباتی نژاد در این باره افزود: به همین علت مقرر شد مستقل از جلسات کمیسیون، یک کارگروه خاص تحت عنوان توسعه گردشگری شورای شهر با حضور یکی از همکاران دبیر خانه و یکی از اعضا شورای شهر به عنوان مسئول کارگره شکل گیرد که در آن لوایح مرتبط به این گروه کارشناسی و بررسی شود.

عضو کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان با بیان اینکه کارگروه توسعه گردشگری بین نهادی تعریف شده است که در چارچوب ماموریت های شورای شهر در حوزه نظارت بر فعالیت های شهرداری ، تسهیل گری و تا حدی مطالبه گری فعالیت می کنند مطرح کرد: حاضران در این کمیسیون، مدیران مرتبط با حوزه گردشگری شهرداری و مدیران گردشگری مستقر در سازمان های غیر از شهرداری مانند معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی هستند که حضور مستمر و پر رنگی دارند. همچنین در این کارگروه به اقتضا از صاحب نظران، اساتید و پژوهشگران مرتبط به این حوزه دعوت می شوند. همچنین در عین حال بسته به جلسات کارگروه از فعالان حاضر در بخش خصوصی حوزه گردشگری مانند، جامعه هتل داران، آژانس ها، تور لیدری ها و به طور کلی همه ذی نفعان نیز دعوت می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که خروجی جلسات مذکور را چگونه ارزیابی می کنید گفت: در سال نخست فعالیت عمدتا تمرکز اعضای کارگروه به بررسی اعتبارات حوزه گردشگری اختصاص داده شد اما در سال دوم جلسات به طور مستمرتر شکل گرفت و در این پنج، شش جلسه ای که تشکیل شد مباحث جدی تری دنبال شد و برنامه های توسعه گردشگری شهرداری به طور خاص بررسی شد که طبیعتا بخشی از اعتبارات آن توسط شهرداری و مابقی از اعتبارات بخش خصوصی که در اختیار شهرداری است تامین می شود.

نباتی نژاد با اشاره به یکی از همین پروژه های مربوطه اعلام کرد: شرکت توسعه سیاحت سپاهان در حوزه گردشگری ماموریت هایی به آن واگذار و تاکید شده که با جذب سرمایه گذاران ویژه روی این موضوع به صورت اختصاصی کار کند.

وی افزود: باتوجه به پتانسیل گردشگری و دستاوردهای متفاوت آن،  همواره آورده های فرهنگی و اقتصادی برای شهری مانند اصفهان که توسعه آن در دهه گذشته متاسفانه بر مبنای صنعت بوده بسیار حائز اهمیت است.

این عضو شورای شهر بیان کرد: بخشی از زمان ما در این کمیسیون و کارگروه درگیر مباحث تسهیل فرایندهای کسب و کاری در حوزه گردشگری است. یکی از همین موضوعات که در دو جلسه اخیر مورد تاکید قرار گرفت قانونی است که اگر تولید محتوا در حوزه گردشگری صورت بگیرد می تواند آن را جز کسورات مالیاتی شرکت ها قرار گیرد که در جلسات اخیر آیین نامه و دستورالعمل مورد مطالعه قرار گرفته است تا در نهایت به مرحله اجرایی برسد.

نباتی نژاد در ادامه بیان کرد: بخشی از این ذی نفعان مسائل و مشکلاتی در حوزه شهرداری ها در خصوص ماموریت های عمومی دارند؛ به طور مثال نسبت به حوزه خدمات شهری، حمل و نقل ترافیک و حوزه شهرسازی شهرداری با فعالان بخش خصوصی اعم از جامعه هتلداران، آژانس ها، تورلیدر ها و امثالهم. به طور مثال از یک تابلوی هدایت مسیر کوچک و تعبیه نقشه گردشگری گرفته تا یک سری پاتوق ها و ایجاد اتاقک های اطلاع مسیر.

وی ادامه داد: ما تاکنون یک لنز یکپارچه بر روی محور تاریخی بازار اصفهان نداشتیم که بخواهیم آن را از کل محورهای تاریخی مجزا کنیم و آن را به عنوان یک کل منسجم ببینیم. به همین خاطر برنامه ریزی کردیم هرماه یک نقطه ناشناخته و کمتر توجه شده را به شهروندان اصفهان و اصفهان گردان میراث دوست آشنا کنیم مانند بازدید از طبقه دوم پل خواجو که سال ها بسته بود اما با پیگیری میراث فرهنگی یک رویداد دو هفته ای در آنجا برگزار شد.

این عضو شورای شهر اصفهان یکی از اهداف این کارگروه را تفکیک بین اصفهان گرد، ایران گرد و جهان گرد بیان کرد و گفت: در صورت تقویت اصفهان گردی به تبع فرهنگ میزبانی و حفظ و حراست از میراثمان ارتقا می یابد.

نباتی نژاد درخصوص آخرین وضعیت زاینده رود گفت: متاسفانه منابع آبی اصفهان نسبت به سال گذشته کاهش یافته و امیدواریم مشکلات شرب برای شهروندان ایجاد نشود، البته تدابیر ویژه از سوی مسئولان به جهت رفع کاستی های موجود اندیشیده شده است.

وی شرط پایداری زاینده رود را انجام یکسری اقدامات زیربنایی عنوان کرد و افزود: امیدواریم در دو الی سه سال آینده و با اجرایی پروژه های مدنظر مشکل عدم پایداری آب زاینده رود حل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه