English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

افزایش تمایل مردم به خرید اسلحه در کشور/ مسئولان چاره ای بیاندیشند

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امنیتی یکی از علل اصلی گرایش مردم به خرید سلاح، در دسترس بودن و نرخ وسوسه کننده آن است و طبق اذعان جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور، عمده سلاح قاچاق، از مرزهای غربی به کشور وارد می شود.

افزایش تمایل مردم به خرید اسلحه در کشور/ مسئولان چاره ای بیاندیشند

به گزارش خبرگزاری موج، این روزها بیش از هر زمان دیگری صفحه حوادث رسانه ها مملو شده از خبر قتل و غارت و زورگیری به وسیله سلاح گرم ؛ پدیده ایی که مدت هاست کارشناسان این حوزه نسبت به شیوع آن در کشور هشدار داده بودند.

در همین هفته جاری، ماموران پلیس جنایی تهران با حضور در ساختمانی واقع در محله نواب پایتخت، با جسد بی جان سه شهروند مواجه شدند!

ماجرا از این قرار است که زن جوانی به دلیل شکایت از همسر خود به جهت اخذ مهریه و عدم حضور همسر در دادگاه به همراه سرگرد محمد یاسمی مامور پلیس کلانتری ۱۰۲ نواب با هدف جلب شوهر به محل زندگی شان مراجعه کرده که ناگهان مرد از منزل خارج شده و با کلت کمری خود ابتدا همسر، سپس مامور نیروی انتظامی را با شلیک چند گلوله به قتل رسانده است و پس از آن با شلیک به سر به زندگی خود پایان داده است.

بیشتر بخوانید:

شهادت یک مامور انتظامی در خیابان رودکی

حمله افراد شرور به دو مامور انتظامی در پایتخت/ عوامل مسلح دستگیر شدند

دستگیری قاتل فراری در ماهشهر

قتل خانوادگی در دره شهر 2 کشته و1 مجروح به جای گذاشت

اما این نخستین بار نیست که کارشناسان نسبت به افزایش ورود اسلحه به کشور هشدار می‌دهند و متعاقبا افزایش کشفیات انواع سلاح را، نشانه‌ای از افزایش انواع سلاح گرم در دست مردم می‌دانند.

متاسفانه تا پیش از افزایش چشمگیر این حوادث، مسئولان انتظامی، افزایش کشف انواع سلاح در کشور را خطر تلقی نمی کردند اما شدت بروز حوادث اینچنینی در کشور یعنی زنگ خطر به صدا در آمده است؛ خطری که در ادامه سبب کاهش امنیت کشور می شود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امنیتی یکی از علل اصلی گرایش مردم به خرید سلاح، در دسترس بودن و نرخ وسوسه کننده آن است و طبق اذعان جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور، عمده سلاح قاچاق از مرزهای غربی به کشور وارد می شود و نباید نقش شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام را در توزیع و فروش سهل این مورد در بین اقشار مختلف مردم نادیده گرفت.

سردار رضایی در این باره می گوید؛ تنها امسال در کشور بیش از چهار هزار و ۵۰۰ قبضه سلاح جمع‌آوری شده که رقم قابل توجهی است اما باید پذیرفت مقدار بسیار بالایی سلاح، شوکر و اسپری های فلفل از طرق مختلف به کشور وارد می شود که عمدتا در شهرهای مرزی کشور به فروش می رسد.

طبق اعلام جانشین فرمانده انتظامی کشور براساس برآوردها تمایل مردم در استان های خوزستان، کرمان، فارس و گلستان نسبت به خرید و نگهداری سلاح گرم بالا است، درصورتیکه طبق قانون، حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز جرم تلقی می شود و مجازات های سنگینی در انتظار متخلفین است.

محمد حسین شاملو بازپرس سابق جنایی و وکیل پرونده‌های جنایی در این باره می گوید؛ بخشی از افزایش ورود اسلحه به کشور و تمایل مردم به آن، به عرضه و پیشنهاد آن از سوی فروشندگان اسلحه برمی‌گردد. شاید بسیاری از مردم در شرایط عادی فکرشان به سمت داشتن سلاح نرود اما عرضه آن به‌نوعی وسوسه کننده است. برای مثال، تبلیغات فروش اسلحه در تلگرام و اینستاگرام هم قابل مشاهده است، چون اسلحه نیز مانند هر کالای قاچاقی سود سرشاری نصیب قاچاقچیان می‌کند و آن ها تمایل دارند این بازار پر سود داغ باشد و داغ بماند. این یعنی تحریک و تهییج برای خرید یک کالا که باید برای آن چاره اندیشید.

ورای تمام مسائل مطرح شده یکی دیگر از عوامل اقبال مردم به جهت خرید اسلحه، گسترش و ترویج خشونت در جامعه است.

متأسفانه این روزها با توجه به افزایش روز افزون آمار بیکاری، گرانی های افسار گسیخته،تورم و کاهش اعتقادات مذهبی به واسطه برخی تعارضات اجتماعی و فرهنگی و بروز فساد و نابرابری در سطوح مختلف، روحیه جامعه ایرانی بیش از هر زمان دیگری به سمت پرخاشگری متمایل شده است. کما اینکه طی کمتر از دو سال گذشته آمار نزاع خیابانی و استفاده از سلاح های گرم و سرد در بین اقشار مختلف جامعه صعودی شده است.

طبق اعلام یکی از کارشناسان سازمان پزشکی و قانونی، تنها در سال گذشته ۵۸۶ هزار و ۲۸۳ مصدوم ناشی از نزاع خیابانی و خانگی به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کرده اند که از این تعداد مراجعه‌کننده، ۳۹۱ هزار و ۶۲۵ نفر مرد و ۱۹۴ هزار و ۶۵۸ نفر زن بودند.

نا گفته نماند برخی از نزاع هایی که در نهایت منجر به اسلحه کشی و مرگ می شود به دلیل رواج روحیه خودنمایی و قدرت‌نمایی در جامعه است.

کما اینکه در همه جای دنیا، افرادی در جامعه وجود دارند که می‌خواهند خود را افراد قدرتمند و برتر نشان داده و عقده‌گشایی کنند. همانطور که در سال 99 یکی از بازیگران جوان سرشناس کشور با انتشار فیلم اسلحه کشی در خودروی شخصی خود به منظور خودنمایی در فضای مجازی مدت ها بر سر زبان افتاد.

قطع به یقین افزایش خشونت و میل مردم به خرید سلاح و کاهش تاب آوری هشداری جدی برای جامعه ایران است که این روزها در صفحه حوادث رسانه ها خودنمایی می کند و اگر امروز مسئولان کشور به فکر درمان این پدیده نوظهور اجتماعی نباشند ممکن است اعتراضات و تجمعات مردمی در سطح وسیع، منجر به ایجاد خشونت های ناگواری شود که روزگاری تنها در تگزاس آمریکا خبر ساز می شد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه